Wednesday, February 29, 2012

Tidak Menegur Kesalahan Kecil, Menyebabkan Pelajar Mahu Berubah

02 Rabiul Akhir 1433 (24 Feb 2012)

Entri kali ini adalah catatan saya ketika menghadiri perhimpunan sekolah kali pertama (kali pertama kerana hari Jumaat sebelum-sebelum ini hujan). Peristiwa untuk entri kali ini berlaku secara spontan apabila saya tidak menegur kesalahan pelajar di perhimpunan. Jadi, gambar untuk insiden ini tidaklah sempat saya snap untuk dipaparkan. 

Jumaat yang lalu, ketika perhimpunan berlangsung, saya berdiri di hadapan pelajar-pelajar bersama beberapa orang guru yang lain. Apabila melihat beberapa orang pelajar ditarik pengawas ke hadapan ruang perhimpunan, saya mula merasakan ada sesuatu yang telah dilakukan pelajar-pelajar tersebut. Saya tidak pula bertanya, “Mengapakah pelajar tersebut diarahkan berdiri di hadapan ruang perhimpunan?”. Kerana memang dalam teknik Nabi Muhammad saw mendorong orang-orang corot, beliau tidak menggunakan perkataan ‘mengapa’ atau menyiasat punca kesalahan yang dilakukan.

Pelajar perempuan sedang beratur. Gambar Hiasan.
Tidak berapa lama selepas melihat insiden tersebut, saya mula mengangkat kaki meronda dari satu barisan ke satu barisan pelajar. Setelah agak berpuas hati, barulah saya kembali semula berdiri bersama beberapa orang guru di hadapan pelajar. Saya cuba mengagak apa yang dilakukan pelajar tersebut, tetapi perasaan bersangka buruk yang sememangnya jarang menghuni hati melarang keras saya berbuat demikian. Akhirnya saya mengambil keputusan melihat sahaja apa yang bakal berlaku selepas ini kepada pelajar tersebut.

Semasa perhimpunan masih berlangsung, saya menangkap kata-kata ini daripada guru yang sedang bertugas di perhimpunan, “Kamu tahu atau tidak mengapa pelajar-pelajar ini disuruh berdiri di hadapan?”
Sebab langgar peraturan sekolah.” Jawab beberapa suara.

Haa, kamu. Kenapa tidak memakai samping? Samping kamu mana?”

Dalam beg Ustazah.”

Nak bagi siapa pakai dalam beg? Beg pakai?”

Tak. Tadi saya buka, simpan dalam beg.”

Menjawab.”

Saya tidak menyalahkan guru yang bertugas, tidak juga menyebelahi pelajar yang melakukan kesalahan tersebut. Barangkali kebanyakan guru yang bertugas di perhimpunan sekolah sudah terbiasa dengan cara memanggil pelajar yang melakukan kesalahan untuk diberi pengajaran di hadapan ramai pelajar yang berhimpun, supaya tidak ada pelajar yang mengulangi perbuatan yang telah dilakukan pelajar tersebut.

Antara pelajar yang dibawa ke hadapan.
Namun, di dalam teknik Nabi Muhammad saw mendorong orang-orang corot, cara ini jelas bertentangan. Matlamat atau niat guru tersebut betul, tetapi cara atau tekniknya yang salah. Nabi Muhammad saw tidak pernah mendorong orang yang melakukan kesalahan dengan teknik yang salah apalagi mengaibkan orang-orang corot yang melakukan kesalahan di hadapan beliau.

Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh saidina Anas bin Malik yang berbunyi begini, Anas bin Malik adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad saw. Dia melaporkan suatu peristiwa yang dia pernah saksikan. Menurutnya, pernah berlaku pada suatu masa ada dua orang lelaki bersin dekat dengan Nabi Muhammad saw. Nabi Muhammad saw berdoa untuk salah seorang daripada mereka berdua dengan ucapan, “Yarhamkallah.” Manakala yang seorang lagi pula bersin tetapi tidak didoakan oleh Nabi Muhammad saw. Lelaki itu tidak puas hati lalu berkata, “Mengapakah apabila si polan bersin, tuan mendoakan dia, tetapi apabila saya bersin, tuan tidak mendoakan saya?” Nabi Muhammad saw menjawab, “Selepas dia bersin, dia membaca Alhamdulillah, sedangkan saudara tidak membaca Alhamdulilliah." (Lembaran aktiviti 1, Mendorong Pelajar Kelas Corot: Teknik Memberi Ganjaran)

Dalam hadith ini, terdapat beberapa prinsip dan teknik yang harus kita faham.

  1. Ganjaran diberikan apabila kerja dibuat dengan teknik yang betul.
Lelaki yang pertama bersin dan dia menyebut Alhamdulillah. Disebabkan dia melakukan kerja itu dengan betul, Nabi Muhammad saw memberikan ganjaran kepadanya. Ganjaran itu adalah doa.

  1. Kerja yang dibuat dengan teknik yang salah tidak diberi ganjaran.
Lelaki yang kedua membuat kerja dengan teknik yang salah. Dia bersin tetapi dia tidak menyebut Alhamdulillah. Nabi Muhammad saw tidak memberi ganjaran kepadanya (tidak mendoakannya).

  1. Apabila kerja itu dibuat secara terbuka, maka ganjaran diberikan juga secara terbuka
Lelaki itu bersin di tempat terbuka di mana orang-orang lain dapat melihat mereka bersin. Maka Nabi Muhammad saw memberikan ganjarannya secara terbuka juga, yakni di ketahui orang-orang lain. Dalam peristiwa ini, Nabi Muhammad saw mendoakan lelaki itu dengan suara yang jelas dan dapat didengar oleh orang lain yang kebetulan ada di situ.

  1. Orang yang melakukan kerja dengan teknik yang salah tidak dikritik.
Dalam peristiwa di atas, Nabi Muhammad saw tidak menegur kesalahan lelaki yang bersin yang tidak menyebut Alhamdulillah. Nabi Muhammad saw cuma tidak memberi ganjaran, yakni beliau tidak mendoakan lelaki itu.

  • Nabi Muhammad saw tidak memarahi orang yang tidak puas hati itu dengan berkata: “Kenapa awak cemburu?”
  • Nabi Muhammad saw tidak menasihati orang yang tidak berpuas hati itu dengan berkata: “Kalau awak hendak saya doakan awak, awak kenalah perbaiki kerja awak.”
  • Nabi Muhammad saw tidak membandingkan orang yang tidak puas hati itu dengan orang yang dapat ganjaran dengan berkata: “Lain kali awak kenalah buat kerja elok-elok macam Si Fulan, barulah saya beri awak ganjaran macam dia juga.”
  • Nabi Muhammad saw tidak mengkritik orang yang tidak puas hati tu dengan berkata: “Sikap awak tidak betul. Awak hendak saya beri ganjaran, tetapi kerja awak tidak semenggah!” (Lembaran aktiviti 1, Mendorong Pelajar Kelas Corot: Teknik Memberi Ganjaran)

Dalam kes pelajar yang dipanggil tadi, sekiranya kita mengikut teknik Nabi Muhammad saw, situasinya tidak banyak beza dengan peristiwa yang diriwayatkan di dalam hadith.

Bagi mendorong pelajar tersebut, guru-guru haruslah mengikut prinsip yang telah tersusun di atas.

Bagi prinsip yang pertama, guru yang bertugas boleh memuji pelajar yang mematuhi peraturan sekolah. Ciptalah skrip ucapan yang baik bagi menghargai pelajar yang melakukan kerja dengan teknik yang betul (mematuhi peraturan sekolah). (Ganjaran diberikan apabila kerja dibuat dengan teknik yang betul).

Prinsip kedua, pelajar yang dipanggil tadi tidak diberi ganjaran kerana tekniknya salah (tidak mematuhi peraturan sekolah), beliau tidak dipuji dengan skrip ucapan yang baik. (Kerja yang dibuat dengan teknik yang salah tidak diberi ganjaran).

Prinsip ketiga, guru yang bertugas harus memuji pelajar yang mematuhi peraturan di tempat terbuka. Ini sangat membantu untuk menaikkan self-esteem (maruah) pelajar untuk terus melakukan kerja dengan teknik yang betul secara berulang-ulang. (Apabila kerja itu dibuat secara terbuka, maka ganjaran diberikan juga secara terbuka).

Prinsip keempat, pelajar yang dipanggil ke hadapan tersebut tidak boleh dikritik (Orang yang melakukan kerja dengan teknik yang salah tidak dikritik).

Dalam situasi yang berlaku semasa perhimpunan tadi, pelajar yang melakukan kerja dengan teknik yang salah disiasat dan diumumkan kesalahannya di hadapan orang banyak (tempat terbuka). Ini akan membuatkan self-esteem (maruah) pelajar tersebut jatuh dan dia mungkin rasa dimalukan. Apabila self-esteem (maruah) pelajar jatuh, ia menyukarkan proses dorongan untuk membaiki diri oleh pelajar tersebut.

Teknik ini yang tergambar dalam kepala saya apabila menyaksikan pelajar tersebut ditegur di hadapan khalayak. Barangkali kerana sudah terbiasa memandang orang sekeliling berdasarkan teknik Nabi, gambaran inilah yang bermain di kepala. Alangkah bagusnya sekiranya gambaran ini dapat dijelmakan ketika itu. Namun ia hanya berlegar-legar di kepala. Moga suatu hari nanti, ia akan menjadi nyata.


Pelajar sedang berbaris dalam perhimpunan.
Barangkali juga kerana tidak sanggup melihat beberapa pelajar lagi terus disiasat (saya ini orang cengeng dan mudah terasa), tanpa sedar saya melangkah merapati pelajar-pelajar yang berada dalam barisan. Ketika menghampiri barisan pelajar tahun lima, ada beberapa orang pelajar berkata, “Ini Ustazah, dia pakai selipar.”

Dia ini Ustazah, tidak pakai songkok. Bawa dia ke hadapan.”

Saya hanya mendiamkan diri tidak berkata apa-apa. Ketika menghampiri Abang Ngah, dia berkata, “Ini Ustazah, dia tidak pakai songkok. Bawa dia ke hadapan.”

Ketika itu juga mata saya terpandangkan poket baju sekolah Abang Ngah yang tidak bertampal lencana. Saya lalu berkata,
“Apakah kamu mahu sekiranya Ustazah menarik kamu ke hadapan kerana kamu tidak memakai lencana?”

Tidak.” Dia menjawab ringkas.

Begitulah juga yang dirasakan oleh rakan-rakan kamu yang kamu katakan tadi.” Abang Ngah hanya diam dan tersenyum kembali memandang saya.

Sebaik saya mahu mengatur langkah ke hadapan, terdengar suara daripada pelajar-pelajar yang tidak mematuhi peraturan sekolah berhampiran Abang Ngah, “Ustazah ini baiklah, Ustazah tidak suruh kita ke hadapan. Minggu hadapan, aku akan pakai songkok.” =)


Ustazah Siti Khadijah

Monday, February 27, 2012

Dengan Teknik Nabi, Pelajar Gembira Belajar Dalam Kumpulan


01 Rabiul Akhir 1433 (22 Feb 2012)

5 Ali adalah kelas paling corot berbanding kelas-kelas tahun lima yang lain di sekolah saya. Banyak entri yang saya tulis sebelum ini untuk melaporkan perubahan sikap dan prestasi pelajar melalui penggunaan teknik Nabi Muhammad, tidaklah menunjukkan  bahawa mereka berubah 100% menjadi pelajar yang pandai, rajin dan baik. Tetapi perubahan mereka berlaku secara perlahan-lahan. Berterusan apabila terus dipuji dan dibimbing dengan kata-kata dorongan yang baik.

Saya tidak menyangkal, apabila ada guru yang mempertikaikan kelas 5 Ali masih kelas yang bising, pelajarnya tidak tahu duduk diam, sering tidak siap kerja rumah dan sebagainya. Itu memang sikap corot mereka. Saya hanya berusaha membantu mereka mengubah sikap corot mereka supaya minat belajar, dan usaha itu telah menampakkan hasil sedikit demi sedikit. Saya sangat bersyukur atas perubahan mereka.

Saya masih ingat pesanan seorang guru, “Kelas yang bising, bukanlah satu kesalahan atau dosa.” Seandainya dengan kelas yang bising pelajar masih dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran, apakah bising itu tetap terus dikatakan sebagai satu kesalahan? Menurut pandangan saya, situasi guru yang terdidik dengan mengatakan kelas yang bising merupakan satu kesalahan, sudah tidak lagi relevan apabila teknik Nabi Muhammad saw digunakan dalam membimbing dan mendorong pelajar untuk terus belajar.

Dan situasi inilah yang berlaku di kelas 5 Ali. Sewaktu proses pembelajaran berlaku, pelajar kelas 5 Ali masih bising, masih ada yang tidak mahu duduk diam dan masih ada beberapa orang pelajar mempunyai sejarah ‘tidak siap kerja sekolah’ (tetapi jumlahnya sudah tidak seramai dahulu).

Selaku guru baru (berkhidmat hampir sebulan), saya kira telah banyak perubahan pelajar kelas 5 Ali yang boleh dibanggakan.

Melalui penggunaan teknik Nabi Muhammad saw, perubahan demi perubahan telah pun berlaku dalam kelas 5 Ali. Kalau dahulu (dengan guru sebelum ini) pelajar-pelajar mahu menghafal dua ayat pun susah, dengan teknik Nabi Muhammad saw, sudah beberapa orang pelajar menamatkan bacaan hafazan mereka di hadapan saya (boleh baca di link ini). Yang masih tidak tamat hafazan juga, paling kurang di dalam kepala mereka sudah ada berbelas-belas ayat. Dan situasi menghafal ayat minggu ini, terlupa ayat yang minggu lalu tidak pernah berlaku dalam kelas 5 Ali melalui dorongan teknik Nabi.

Kalau dahulu, hanya dua tiga orang pelajar yang menghantar buku tulis (latihan). Dengan teknik Nabi, hampir kesemua pelajar terdorong menghantar latihan-latihan yang ditulis meskipun adakalanya kerja yang diberikan tidak siap dan tepat sepenuhnya.

Kalau dahulu juga sewaktu guru mengajar, ada yang tidur dan malas-malas di dalam kelas, dengan teknik Nabi saw, semua pelajar bukan sahaja memberikan perhatian, bahkan berebut-rebut mengangkat tangan mahu membaca petikan buku teks dan menyambung bacaan teks rakan-rakan. Pelajar pemalu juga sudah berani ke hadapan (baca linknya di sini). Pendek kata, dengan teknik Nabi Muhammad saw, pelajar kelas corot 5 Ali begitu seronok belajar. Subhanallah, tiada kata-kata terbaik yang mampu diucapkan selain marilah merakam selawat untuk Rasulullah saw yang telah memberikan teladan melalui sunahnya.

Untuk entri kali ini, saya akan berkongsi pula suasana gembira belajar yang dialami oleh pelajar 5 Ali di dalam kumpulan.

Pada hari Khamis yang lalu, saya masuk mengajar kelas 5 Ali dengan cadangan mendorong pelajar belajar di dalam kumpulan. Antara kebaikan yang ketara menggunakan teknik ini ialah, para pelajar (ahli kumpulan) akan terdorong bagi mendorong rakan-rakannya di dalam kumpulan untuk lebih memberi perhatian, mencari jawapan dan membantu menyelesaikan satu-satu tugas kumpulan.

Sikap positif ini akan membuatkan mereka seronok belajar. Hari ini saya telah memberikan tiga soalan mata pelajaran Feqah berkaitan solat orang uzur kepada pelajar-pelajar 5 Ali. Daripada jumlah pelajar kelas yang hadir, saya telah membahagikan mereka kepada empat kumpulan. Dua kumpulan pelajar lelaki, dan dua lagi kumpulan pelajar perempuan.

Memandangkan hero-hero kelas 5 Ali mempunyai sikap kreatif dan aktif yang pelbagai, saya telah meletakkan mereka di setiap kumpulan yang berbeza. Apabila saya dapat memuji mendorong mereka, dengan mudahnya mereka akan mendorong rakan-rakan kumpulan yang lain.

Kumpulan Saifullah. Dari kanan; Aiman, Edry, Al-Fateh, Kimi dan Angah 2. Al-Fateh yang menjadi ketua kumpulan dengan senang hati menunjukkan hasil kerja kumpulan mereka.

Al-Fateh diletakkan bersama Angah 2, Kimi, Edry dan Aiman. Saya mendorong Al-Fateh dengan berkata, “Fateh, ustazah tahu kamu seorang ketua kelas yang baik. Apabila kamu telah dapat menjalankan tugas sebagai ketua kelas yang baik, Ustazah amat yakin, kamu juga tentu akan dapat menjadi ketua yang baik di dalam kumpulan dengan membahagikan tugas-tugas kepada ahli kumpulan dengan baik.”

Aku tulis jawapan soalan pertama, Kimi dan Angah cari jawapan soalan kedua. Kau (Edry) dan Aiman cari jawapan ketiga.” Fateh siap memberi arahan kepada ahli kumpulannya.


Kumpulan Walid Muslimin. Dari kanan; Angah 1, Zack, Boboi (gambarnya tidak jelas kerana dia bergerak sewaktu saya mengambil gambar), Fatah (yang dahulunya pemalu) dan Aqif yang menjadi ketua kumpulan.

Boboi pula diletakkan bersama Fatah, Aqif, Angah 1 dan Zack. Memandangkan Boboi adalah pelajar yang paling aktif dan kebiasaannya sering tidak mahu duduk diam, saya memilih untuk memujinya. Kata saya, “Boboi, saya suka melihat kamu duduk dengan sopan di dalam kumpulan. Dengan sikap kamu yang sopan ini, ia kan memudahkan kerja-kerja kumpulan kamu dilakukan. Dan alangkah bagusnya sekiranya kamu dapat tolong membacakan jawapan yang dijumpai rakan-rakan untuk memudahkan Aqif menulis.”

Boboi tanpa berlengah, menolong membacakan jawapan untuk rakannya. Tidak ada lagi masalah pelajar berjalan-jalan sewaktu pembelajaran berlangsung. Sementara pelajar perempuan pula, mereka memang sangat sporting dan baik. Kerja kumpulan dilakukan dengan baik sekali. Seperti kebiasaannya, mereka sentiasa patuh menerima arahan saya tanpa sebarang alasan.

Kumpulan Ana Muslimah yang sporting. Dari kanan; Mimi, Sue, Nazatul, Nano dan Ecah.

Kumpulan Gegirls. Dari kanan, Kak Yong (tidak mahu disnap wajahnya), Nini, Iman dan Nia. Juga merupakan kumpulan yang sporting.


Empat kumpulan tersebut telah berusaha mencari nama kumpulan mereka secara bersama, sekaligus menjawab tiga soalan yang saya berikan juga secara bersama. Apabila seorang pelajar menulis jawapan yang dijumpai di dalam buku teks, beberapa ahli kumpulan yang lain pula akan mencari jawapan soalan-soalan yang lain pula secara bersama. Dengan cara ini, mereka terdorong memberikan komitmen terbaik untuk setiap kumpulan.

Ketika proses menjawab soalan secara berkumpulan ini berlangsung, saya berjalan daripada satu kumpulan kepada satu kumpulan yang lain. Apabila satu-satu kumpulan mempunyai masalah atau ketidakfahaman berkaitan soalan yang diberikan, mereka akan mengangkat tangan dan menanyakannya terus kepada saya yang berlegar-legar mengelilingi kumpulan-kumpulan mereka (haha, kalau dahulu saya yang dikelilingi (tawaf) oleh pelajar, kali ini saya pula yang mengelilingi mereka.)

Ustazah, nak tulis semua ke? Panjanglah jawapan dia.” Antara soalan yang paling banyak ditanya pelajar kepada saya sewaktu mahu menuliskan jawapan atas kertas kosong kumpulan mereka.

Tidak perlu menulis semua ayat di dalam buku, anakku, tulis sahaja apa yang kamu faham daripada jawapan yang kamu jumpa. Itu lebih mudah dan membuatkan kamu semakin faham bukan?”

Baik ustazah!” Mereka begitu gembira sekali menerima respon daripada saya.

Setiap kali meronda satu kumpulan, saya akan bertanya, “Boleh Ustazah lihat jawapan mana yang akan kamu tulis untuk kertas putih kumpulan nanti?”

Mereka tanpa segan silu menunjukkan jawapan yang dijumpai kepada saya. Apabila jawapan yang ditunjukkan itu betul dan tepat, saya akan memuji mereka, “Bagus! Jawapan kamu ini menunjukkan kamu semua merupakan pelajar yang menumpukan perhatian sewaktu Ustazah mengajar di hadapan. Tahniah, kamu telah menjadi pelajar yang menunaikan amanah seorang pelajar. Sekiranya kamu terus menumpukan perhatian terhadap pelajaran yang diajarkan oleh semua guru, Ustazah sangat yakin, kamu akan menjadi seorang pelajar yang berjaya di dalam peperiksaan UPKK nanti.” Mereka menyambut pujian saya dengan senyuman yang meleret di bibir dan sikap berlumba-lumba mahu menyudahkan kerja kumpulan yang diberikan.

Sebaik waktu mengajar 5 Ali tamat, saya mengumpulkan kertas putih yang telah berisi jawapan setiap kumpulan. Dalam empat kertas putih tersebut, ada satu kertas yang dilipat mengikut kreativiti kumpulan. Apabila membaca nama kumpulan tersebut, tahulah saya itu hasil kreativiti kumpulan Saifullah. Baru sahaja saya mahu membuka mulut memuji, “Baa…” Edry telah pun mendahului saya. Katanya, “Saya tahu Ustazah mahu cakap apa.”

Inilah hasil perbincangan kelas 5 Ali di dalam kumpulan. Perhatikan kertas jawapan kumpulan Saifullah, cantik berlipat dan bersampul. =)


Saya hanya memandang Edry sambil tersenyum dan berkata, “Apa?”
Bagus, saya suka…” Edry menyambung lagi. Kata-katanya mati setakat itu.

Saya senyum semakin lebar. “Apakah kamu tidak suka mendengar Ustazah berkata sedemikian Edry?”

Sudah tentulah saya suka. Siapa yang tak suka apabila Ustazah puji. Itu tandanya Ustazah hargai kerja kami.” Hohoho, saya senyum makin lebar dan dengan sukanya melangkah meninggalkan kelas 5 Ali.

Barakallahu fikum (Allah berkati kalian), wahai anak-anakku!”

Perhatikan wajah khusyuk mereka

Tekun, sehingga tidak sedar gambar mereka diambil

 Boboi, turut menunjukkan minat membaca jawapan yang dijumpai ahli kumpulan

Saya suka gambar ini. Aqif dan Fatah (yang dahulunya pemalu) begitu serius memainkan peranan sebagai ahli kumpulan.



Edry membantu Al-Fateh membaca jawapan, dan Aiman mencari jawapan bagi soalan yang lain



Al-Fateh, mempunyai karisma sebagai ketua kumpulan. Kimi turut memerhatikan jawapan yang ditulis Al-Fateh. Angah 2 pula terus mencari jawapan.



Ecah dan Nano, khusyuk berbincang mengenai jawapan

Ustazah Siti Khadijah

Friday, February 24, 2012

Teknik Melantik Pelajar Menjadi 'Penolong Guru'



28 Rabiul Awal 1433 (21 Feb 2012)

Dalam kursus Mendorong Pelajar Kelas Corot yang pernah saya hadiri tidak berapa lama dahulu, terdapat satu teknik yang dapat membantu meringankan beban seorang guru. Dalam lembaran aktiviti ke 8 Mendorong Pelajar Kelas Corot, teknik ini disebut sebagai teknik Menaikkan Self-Esteem (maruah) pelajar. Klik di sini untuk masuk alumni.

Melalui teknik ini, seorang guru harus mewujudkan jawatan tertentu untuk beberapa orang pelajar bagi meringankan tugas atau beban yang sebelum ini menjadi tanggungjawabnya. Kebaikan teknik ini ialah ia dapat meringankan beban seorang guru, bahkan ia juga dapat mendorong pelajar yang dilantik sebagai ‘penolong guru’.

Saya telah berpeluang mempraktikkan teknik ini sebanyak dua kali. Kali pertama ketika menjadi Fasilitator dan penceramah di UTM, dan kali kedua, hari ini dalam kelas 5 Ali. Hasil daripada kedua-dua eksperimen yang dilakukan di UTM dan kelas 5 Ali, memberikan impak yang positif kepada saya dan pelajar.

Jawatan adalah sumber self-esteem yang sangat efektif. Apabila seorang pelajar dilantik memegang jawatan-jawatan tertentu di sekolah, secara tidak langsung self-esteem atau maruah pelajar akan cepat meningkat disebabkan jawatan tersebut. Contoh jawatan yang dapat diberikan kepada pelajar sebagai ‘penolong guru’ adalah seperti;
  1. Penolong Guru Matematik
  2. Penolong Guru Membaca dan sebagainya

Bagi setiap penolong guru, diberikan pula tiga orang anak murid kepadanya. Dia ditugaskan mengajar atau membimbing anak muridnya sehingga pandai di dalam bidang tugasnya sebagai penolong guru tersebut. Antara jawatan yang boleh dicipta oleh seorang guru untuk pelajar yang menjadi penolong guru adalah seperti:
  1. Ustaz/ Ustazah hafazan
  2. Ustaz/ Ustazah tajwid
  3. Ustaz jawi
  4. Cikgu sifir
  5. Cikgu ejaan
  6. Cikgu kebersihan dan lain-lain lagi

Hari ini, saya berpeluang menggunakan teknik ini sekali lagi ke atas pelajar kelas 5 Ali. Sewaktu matapelajaran Hafazan berlangsung, terdapat tiga orang pelajar kelas 5 Ali yang dapat menghafal keseluruhan ayat surah Al-Insyiqaq (25 ayat). Sebaik mereka mengkhatamkan bacaan hafazan surah ini di hadapan saya, saya telah melantik mereka sebagai penolong guru.

Jawatan mereka saya namakan sebagai Ustaz dan Ustazah Hafazan. Mereka bertanggungjawab memastikan dan menyemak bacaan hafazan anak murid mereka sehingga 15 ayat daripada surah Al-Insyiqaq. Ini akan membuatkan mereka terdorong dengan sendirinya untuk berusaha memastikan anak-anak murid mereka dapat menghafal sehingga 15 ayat tersebut.

Tiga pelajar tersebut adalah Awang Izzuddin Al-Qassam ( yang mahu dipanggil dengan nama Al-Fateh), Muhammad Aqif Hakimi (Aqif) dan Iman Fatini (Iman). Setiap seorang daripada mereka, saya berikan tiga orang anak murid.

Anak murid Al-Fateh ialah Edry Abdul Halim, Zack dan Angah 1. Manakala anak murid Aqif pula ialah Syafiq Iqram, Angah 2 dan Kimi. Sementara Iman pula, anak muridnya ialah Nini dan Nia. Selebihnya pelajar 5 Ali saya sendiri yang menyemak hafazan mereka.

Saya perhatikan, tiga pelajar yang dilantik ini dengan sendirinya menyedari tugas mereka. Mereka berusaha untuk memastikan anak-anak murid mereka menghafal sehingga ayat 15 daripada surah Al-Insyiqaq. Dan ini telah meringankan beban atau tugas saya sebagai seorang guru hafazan. Seringkali saya kesuntukan waktu untuk mentasmik semua pelajar setiap kali mata pelajaran Hafazan (Nota Editor : Tempoh masa satu matapelajaran setiap hari hanya 30 minit). Tetapi dengan teknik ini, masalah yang berlaku sebelum ini telah di dapat di atasi.

Melalui Al-Fateh, Aqif dan Iman, saya mendapat laporan tentang kemajuan hafazan pelajar-pelajar 5 Ali yang menjadi anak-anak murid mereka.
Ustazah, mereka lagi dua ayat.”

Ustazah, mereka sudah dapat hafal sehingga 15 ayat.”

Malah di dalam kelas 5 Ali, pelajar lain yang belum dapat menghafal sehingga ayat 25 juga terdorong menghafal kerana mahu jadi guru. =)

Kisah ini berlaku kepada pelajar yang bernama Fadhirul (Abang Ngah) dan Profesor Syahmi.

Sebelum saya melantik beberapa orang pelajar 5 Ali menjadi guru Hafazan, Abang Ngah tidak pernah datang kepada saya untuk memperdengarkan bacaan ayat-ayat hafazannya. Tetapi tadi, selepas saya mengumumkan tiga pelajar 5 Ali yang sudah menyelesaikan hafalan surah Insyiqaq dilantik menjadi guru Hafazan, dia datang ke meja guru untuk memperdengar ayat-ayat hafazannya.

Ketika beberapa orang pelajar 5 Ali (yang bukan anak murid ustaz/ Ustazah Hafazan) tidak juga datang menghafal kepada saya, Abang Ngah datang kepada saya dan berkata, “Ustazah, biar saya tolong. Saya nak jadi ustaz Hafazan juga.”

Saya tersenyum dan turut mengumumkan namanya sebagai guru hafazan bagi pelajar 5 Ali yang menghafal bawah dari ayat 10.

Selepas waktu rehat, saya masuk ke kelas 5 Ali untuk mengajar mata pelajaran Feqah. Sebelum pelajar memberi salam, saya perasan ada tiga orang pelajar tiada di dalam kelas. Selepas bertanyakan kepada pelajar yang ada di dalam kelas tentang keberadaan mereka, barulah terjawab yang rupanya mereka berada di kelas kosong di sebelah, sedang ditasmik oleh Abang Ngah. =)

Al-Fateh dilantik menjadi Ustaz Hafazan 5 Ali

Aqif juga dilantik menjadi ustaz Hafazan 5 Ali

Iman (duduk di tengah) juga dilantik menjadi guru Hafazan. Di sebelah kanan beliau, Nini (anak murid beliau) dan di sebelah kiri beliau, Nia (juga anak muridnya).

Abang Ngah menyelesaikan hafalannya kerana mahu jadi Ustaz Hafazan =)

Thursday, February 23, 2012

Memanggil Pelajar Menggunakan Nama Yang Disukai



27 Rabiul Awal (20 Feb 2012)

Hari ini, saya masuk kelas 5 Ali membawa kertas-kertas kecil berwarna biru. Tujuan saya membawa kertas-kertas itu adalah untuk mengetahui panggilan nama yang disukai oleh pelajar. Saya mahu mempraktik teknik Nabi Muhammad saw yang memanggil umatnya dengan panggilan yang disukai.

Bahkan, di dalam sirah turut dinyatakan bahawa kuda Nabi Muhammad juga mempunyai gelaran yang tersendiri.
Antara nama-nama panggilan yang ditulis pelajar 5 Ali
Sebaik pelajar selesai memberi salam, saya membahagikan kertas-kertas tersebut kepada setiap pelajar untuk menuliskan nama gelaran yang disukai (untuk saya memanggil namanya). 

Ustazah, kenapa kena tulis nama panggilan?” Tanya seorang pelajar.

Saya senyum memberi jawapan, “Kerana mengikut sunnah Nabi dan supaya Ustazah lebih menyayangi dan lebih rapat kepada kamu.” Mereka tersenyum suka.

Dalam lembaran aktiviti bengkel tempohari, modul ini dinamakan teknik Menaikkan Self-esteem (maruah) pelajar. Apabila seorang pelajar dipanggil dengan nama yang disukai, maruah mereka akan meningkat dengan cepat sekali. Selain itu, saya merasakan urusan guru dan pelajar juga akan berlaku dengan baik.

Pelajar lelaki 5 Ali menunjukkan kertas nama panggilan masing-masing. 
Pelajar perempuan 5 Ali dengan kertas panggilan nama masing-masing .

Setelah beberapa minit berlalu, saya mengutip kembali kertas-kertas biru yang diedarkan. Satu persatu saya membacanya. Dalam ramai pelajar, hanya seorang pelajar yang mahu dirinya dipanggil Profesor. Dia adalah Profesor Syahmi. Manakala pelajar lain, hanya menuliskan nama panggilan pendek atau manja masing-masing.

Zulfikar mahu dipanggil Boboi, Aisyah mahu dipanggil Ecah, Khairul Anwar mahu dipanggil Angah, Amir Izwan juga mahu dipanggil angah. Sementara Fadhirul mahu dipanggil Bangah. Afini mahu dipanggil Nini, Fathah Vasha mahu dipanggil Fatah. Awang pula mahu dipanggil Izzat atau Awang, Arifah Nasuha mahu di panggil Sue. Dan yang lain-lain panggilannya tidak lari jauh daripada nama sebenar.
Yusri yang mahu dipanggil dengan nama Edry Abd Halim .

Dalam banyak-banyak nama itu, ada satu nama yang memang lari jauh daripada nama asal. Nama asalnya Muhammad Yusri, tetapi dalam kertas biru yang dikutip tadi, dia mahu saya memanggilnya dengan nama Edry Abdul Halim. Lalu, saya bertanya kepada pelajar tersebut, “Bukankah nama kamu Muhammad Yusri?”


Saya tidak mahu dipanggil Yusri kerana kawan-kawan ramai yang mengejek saya!”

Mengejek?” Saya cuba mengorek rahsia. (Sebenarnya, dalam teknik Nabi, kita dilarang menyiasat. Kerana perasaan ingin tahu, tanpa sengaja saya bertanya juga). =)

Mereka kata saya akan kahwin dengan Lisa Surihani. Sebab itu saya mahu tukar nama.” Jawabnya masih sedih.

Saya hampir tergelak. “Baiklah, kalau itu yang kamu mahu, Ustazah akan memanggil kamu dengan nama ini.”

Dia gembira sekali.

Terdorong mahu menasihati pelajar 5 Ali yang suka mengejek kawan-kawan di dalam kelas, saya berkata, “Memanggil atau mengejek kawan-kawan menggunakan nama yang tidak disukai bukanlah cara Nabi. Sesungguhnya, Nabi Muhammad saw memanggil semua orang di sekelilingnya dengan nama-nama yang mereka sukai. Panggillah kawan-kawan kamu dengan nama yang disukai, kamu akan mendapat pahala dan disayangi Ustazah juga Nabi.”

Tidak lama selepas itu, ada pelajar yang berkata, “Dia Ustazah, suka ejek nama ayah saya.”
Ha’ah, Fadhirul, Ustazah.”

Saya menjawab, “Selepas ini, siapa yang diejek atau dipanggil kawan-kawan dengan panggilan tidak baik, jawab begini, “Saya tidak mahu membalas kata-kata kamu kerana saya mahu ikut Nabi. Biarlah Allah sahaja yang balas perbuatan kamu di akhirat nanti.”

Baik,” jawab mereka dengan senang hati.

Menerima Hadiah Daripada Seorang Pelajar Corot


27 Rabiul Awal 1433 (20 Feb 2012)

Saya tidak tahu bagaimana mahu meneruskan entri kali ini. Setiap kali mahu menulis ada perasaan sayu di hati. Beberapa kali cuba menulis, tidak juga berhasil. Setelah menyapu mata yang basah beberapa kali, barulah entri ini dapat ditulis. [Itulah sebab mengapa dua hari tiada entri - Editor]

Sungguh, saya tidak mampu menahan perasaan apabila teringatkan wajah pelajar yang satu ini. Terkenang peristiwa manis dihargai. Terkenang juga bagaimana sakitnya rasa di hati apabila dia dimalukan.

Syahmi Irsyad adalah seorang pelajar kelas corot 5 Ali. Memang dia tergolong dalam pelajar yang nakal dan amat menguji kesabaran seorang guru (apabila berhadapan dengannya). Apabila disuruh menghafal, dia akan berkata, “Ala, senang saja hafal ayat itu.” Tetapi apabila ditanya selepas beberapa waktu, dia tidak dapat menghafal pun. Dia juga seorang pelajar yang sering menyampuk apabila siapa sahaja bercakap. Ini menyebabkan rakan-rakan kurang senang dengan sikapnya.

Pernah beberapa kali saya mengajar di hadapan sambil memberi penerangan berkenaan tajuk yang diajar, dia menyampuk seolah-olah dia pula guru yang mengajar. Pada mulanya, memang ada juga rasa kurang senang di hati. Namun, saya biarkan sahaja perasaan kurang senang tersebut berlalu begitu sahaja.

Sehingga pada suatu hari dia menyampuk penerangan yang sedang diberikan, saya berkata; “Syahmi, ustazah kagum dengan cara kamu yang tidak sabar mahu memberi penerangan. Tetapi bukankah lebih baik sekiranya kamu mendengar penerangan Ustazah sehingga selesai terlebih dahulu, baru kamu menerangkannya kembali kepada Ustazah dan rakan-rakan? Dengan cara itu, kamu tidak akan salah memberi penerangan kepada Ustazah dan rakan-rakan. Kamu juga akan lebih memahami tajuk yang sedang kita pelajari.

Ustazah kagum dengan kelebihan yang Allah berikan kepada kamu, sikap suka memberi penerangan. Tidak semua orang dipilih Allah untuk mempunyai sikap seperti kamu ini. Ustazah yakin, kamu akan menjadi seorang pembimbing yang baik di dalam kumpulan sekiranya kamu terus mempunyai sikap sebegini.”


Dia senyum dan mengangguk-angguk. Sejak hari itu, dia jarang menyampuk cakap saya lagi kecuali apabila ditanya.

Syahmi Irsyad juga seorang pelajar corot yang malas menghafal subjek Hafazan. Sudah masuk minggu ketiga masih juga tidak menghafal satu ayat. Apabila dia dapat menghafal beberapa ayat (tidak lancar sepenuhnya), saya memujinya, “Bagus. Satu percubaan yang baik. Ustazah suka ayat-ayat yang kamu baca ini meskipun hanya beberapa ayat. Dengan ayat-ayat yang kamu baca ini, malaikat yang menjaga buku amalan baik kamu menulis bahawa kamu telah melakukan satu kebaikan pada hari ini. Sekiranya kamu datang lagi menghafal sehingga 15 ayat selepas ini, malaikat akan menulis lagi di dalam buku amalan baik kamu. Ini bererti, dalam satu hari sahaja kebaikan kamu akan terus bertambah.”

Dia senyum dalam bingung-bingung mendengar kata-kata saya. Akhirnya mengangguk-angguk faham.

Muhammad Syahmi Irsyad membaca ayat-ayat yang dihafal di hadapan saya

Petang itu, pada waktu rehat Syahmi muncul di bilik guru. Katanya, “Ustazah, saya sudah hafal sehingga ayat 15. Saya mahu tasmik dengan Ustazah.”

Saya menjawab, “Bagus, ustazah suka mendengarnya. Silakan baca, Ustazah akan menyemaknya.”

Dia mula membaca ayat-ayat surah Al-Insyiqaq daripada mula. Belum pun selesai bacaannya, terdengar suara berkata; “Syahmi Irsyad, bukan?”

Ha’ah. Syahmi Irsyad.” Jawab satu suara lagi.

Saya memandang empunya suara. Dua guru lain yang turut berada di bilik guru rupanya. Saya hanya senyum dan terus mendengar bacaan Syahmi.
Memandangkan Syahmi menghafal sehingga ayat 15 dalam tempoh masa yang tidak lama, banyak juga kesilapan hafazannya. Malah sesekali terdengar hafalannya tergagap-gagap.

Ketika dia tidak dapat satu ayat daripada ayat-ayat yang dihafal, kedengaran suara; “Syahmi Irsyad! Rotan sahaja Ustazah. Susah sangat nak suruh menghafal, daripada tahun lepas lagi. Menghafal tidak dapat-dapat. Rotan sahaja.”

Satu suara lagi menyambut, “Ha’ah Ustazah, rotan sahaja. Susah sangat nak menghafal.”

Saya memandang empunya suara. Cuba tersenyum, meski terasa sukar dan ada rasa sakit di hati. Saya memandang wajah Syahmi. Dia terdiam takut-takut dan reaksinya seperti seorang pesalah yang bersedia menerima hukuman. Ada jalur sedih dan malu saya kesani di matanya.

Teruskan bacaan kamu. Ustazah tahu, kamu boleh menghafalnya. Usah pedulikan apa yang kamu dengar.” Saya memberi arahan.

Dia mengulangi bacaan sekali lagi. Kali ini cukup 15 ayat.

Bagus, tahniah! Kamu sudah menghafal sehingga 15 ayat. Ustazah tahu, kamu seorang anak murid yang baik dan mendengar kata. Sekiranya tidak, mana mungkin kamu dapat menghafal sehingga ayat 15. Betul, bukan?” Dia senyum, masih angguk-angguk dalam takut-takut.

Saya menambah lagi, “Meskipun tidak lancar, setiap bacaan kamu telah didengar Allah dan para malaikat. Bahkan, setiap satu huruf yang kamu sebut tadi pasti diberikan pahala oleh Allah. Sekiranya kamu terus ulangi lagi ayat-ayat hafalan kamu, pasti kamu akan ingat dan lancar ayat-ayat yang dihafal. Kita juga akan boleh berpindah ke surah-surah lain selepas ini. Tahniah, Ustazah kagum dengan perubahan sikap kamu.” Syahmi tersenyum. Kali ini, tidak takut-takut lagi.
Syahmi Irsyad tersenyum gaya Mahathir Lokman apabila dipuji.

Selepas dia kembali ke kelas, saya masuk ke kelas 5 Ali. Di atas meja guru, saya perasan ada sebatang gula-gula Lolipop.

Gula-gula ini kepunyaan siapa?” Saya bertanya.

Tiada pelajar yang menjawab mahu pun mengangkat tangan. Tiba-tiba Syahmi Irsyad datang ke meja guru. Dia berkata separuh perlahan; “Ustazah, esok saya mahu menghafal surah Al-Insyiqaq sehingga ayat 20. Gula-gula ini saya beri pada Ustazah. Rasalah Ustazah, sedap.”

Saya keharuan mendoakan, “Allah berkati dirimu, wahai anakku!”
Gula-gula Lolipop, pemberian Syahmi Irsyad.
Jejaka-jejaka 5 Ali sedang beratur menunggu giliran menghafal. Dari hadapan; Fadhirul, Khairul Aiman dan Yusri.
Awang Izzuddin Al-Qassam berjaya menghafal keseluruhan ayat surah Al-Insyiqaq.
Tahniah, anakku. Ustazah kagum dengan kemajuan dirimu.” =)
Aqif Hakimi juga berjaya menghafalkan keseluruhan ayat surah Al-Insyiqaq dengan begitu baik. Bacaannya sempurna bertajwid.
Sebahagian pelajar perempuan yang sedang menghafal surah Al-Insyiqaq. Dari kanan yang memandang ke atas , Ariffah Nasuha dan Syamimi. Barisan belakang; Nazhatul, Nabila dan Aisyah.

Ustazah Siti Khadijah





Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...