Entri kali ini adalah mengenai aplikasi Teknik
Nabi Muhammad pertama saya di dalam kelas di sekolah baru. Minggu pertama bagi
semua guru pelatih DPLI j-QAF ambilan 2013 adalah minggu untuk menjalani
tugasan MOS (Minggu Orientasi Sekolah). Namun oleh kerana ada guru yang tidak
hadir dan sibuk dengan tugasan penting sekolah, saya dan rakan-rakan diminta
oleh pihak pengurusan sekolah untuk bergilir-gilir masuk menggantikan kelas-kelas
mereka.
Tengahari itu, saya masuk ke dalam kelas 5
Dedikasi sebagai guru Bahasa Arab menggantikan mentor (guru pembimbing) kerana
beliau sibuk mengurus urusan SPBT. Sebaik masuk ke dalam kelas, saya berdiri di
hadapan pelajar-pelajar berdekatan dengan meja guru.
Para pelajar yang telah dibahagikan supaya
duduk dalam kumpulan sedang sibuk dengan aktiviti dan tugasan yang diberikan
oleh guru sebelum ini. Mereka tidak begitu mengendahkan kehadiran saya. Ada
yang masih sibuk dengan kertas-kertas putih di atas meja mereka, ada juga yang
sedang bercakap dengan rakan-rakan, dan ada yang buat hal sendiri. Hanya
beberapa orang pelajar sahaja yang berdiri untuk memberi salam (itu pun berdiri
dalam keadaan malas-malas sahaja).
Ketika ketua kelas tahun 5 Dedikasi mula mahu
mengucapkan salam, saya segera menunjukkan isyarat tangan lima jari supaya
beliau menunggu. Ketua kelas tahun 5 Dedikasi segera faham isyarat yang
diberikan. Dia memandang saya yang tidak berkata sepatah perkataan pun.
Saya masih diam sambil memandang semua
pelajar di dalam kelas 5 Dedikasi satu persatu dengan memek muka yang menunjukkan saya tidak senang dengan perlakuan mereka ketika saya masuk. Pada mulanya, mereka masih
seperti di awal-awal saya masuk ke kelas tadi. Barangkali kerana saya
mendiamkan diri agak lama, mereka mula berdiri.
“Woi, cikgulah! Berdiri betul.”
“Woi, ada cikgu dekat depan! Bangunlah.”
Beberapa orang pelajar bersuara menyuruh rakan-rakan mereka berdiri. Saya masih
memerhati dari meja guru dalam situasi mendiamkan diri.
Saya tidak tegur perbuatan pelajar-pelajar
yang tidak menghormati guru tersebut dengan melakukan perkara-perkara di bawah;
- Saya tidak memarahi pelajar-pelajar dengan berkata, “Berdiri betul-betul! Kamu tidak nampakkah saya sudah masuk?” (SALAH)
- Saya tidak menasihati pelajar-pelajar dengan berkata, “Berdirilah betul-betul apabila melihat guru kamu masuk ke dalam kelas.” (SALAH)
- Saya tidak mengkritik pelajar-pelajar dengan berkata, “Kamu ini sudah darjah lima, takkan berdiri betul ketika guru masuk pun kamu tidak tahu.” (SALAH)
Saya lalu berkata, “Inilah cara berdiri yang
betul bagi pelajar-pelajar apabila seorang guru masuk ke dalam kelas. Kumpulan
ini semua ahlinya berdiri tegak memandang ke arah guru tanpa melakukan
perkara-perkara yang boleh menyakiti hati guru. Mereka tahu cara menghormati
dan meraikan guru yang masuk ke dalam kelas. Tahniah buat kumpulan ini. Saya
berikan tiga bintang untuk kumpulan ini.”
Teknik Memberi Ganjaran:
1.Ganjaran diberikan apabila kerja dibuat
dengan betul.
Satu kumpulan pelajar berdiri betul sambil
memandang ke arah guru. Saya memberikan ganjaran kepada mereka atas kerja yang
dilakukan iaitu berdiri betul dengan mengumumkan kepada semua pelajar di dalam
kelas,
“Inilah cara berdiri yang betul bagi
pelajar-pelajar apabila seorang guru masuk ke dalam kelas. Kumpulan ini semua
ahlinya berdiri tegak memandang ke arah guru tanpa melakukan perkara-perkara
yang boleh menyakiti hati guru. Mereka tahu cara menghormati dan meraikan guru
yang masuk ke dalam kelas.”
Saya juga memberikan mereka ganjaran
berbentuk markah dorongan dengan berkata, “Tahniah buat kumpulan ini. Saya
berikan tiga bintang untuk kumpulan ini.”
2.Kerja yang dibuat dengan teknik yang salah
tidak diberi ganjaran.
Pelajar-pelajar yang tidak berdiri dengan
betul tidak diumumkan nama kumpulan mereka dan mereka tidak mendapat markah
dorongan berupa bintang.
3.Apabila kerja dilakukan secara terbuka,
maka ganjaran juga diberikan secara terbuka.
Perbuatan satu kumpulan pelajar di dalam
kelas 5 Dedikasi berdiri dengan cara yang betul dilakukan di tempat terbuka
(ada orang nampak) iaitu di dalam kelas, saya memberikan ganjaran kepada mereka
juga secara terbuka. Kata-kata saya dapat didengar oleh semua pelajar.
4.Orang yang melakukan kerja dengan teknik
yang salah tidak dikritik.
Pelajar-pelajar tahun 5 Dedikasi yang tidak
berdiri dengan betul tidak saya tegur, marahi, nasihati atau kritik.
Sebaliknya, saya diam sahaja.
Impak daripada kata-kata ganjaran yang
diberikan tadi, pelajar-pelajar 5 Dedikasi yang tidak berdiri dengan betul
menyedari kesilapan mereka. Mereka mula berdiri sama seperti kumpulan yang diumumkan tadi.
Sebaik melihat mereka berdiri betul, saya
puji mereka menggunakan Teknik Pujian Gaya Nabi pula.
Saya berkata, “Bagus! Kumpulan ini juga sudah
berdiri dengan cara yang betul. Wah, nampaknya semua kumpulan sudah berdiri
dengan cara yang betul sebelum memberi salam! Ini satu perkara yang
mengembirakan. Ustazah kagum. Kamu cepat faham dan belajar. Kalau begini, tentu
apabila kita belajar akan mudah faham. Ustazah berikan setiap kumpulan tiga
bintang.”
Pelajar-pelajar 5 Dedikasi tersenyum suka
mendengar kata-kata saya. Mereka berdiri tegak sehingga selesai salam
diucapkan. Malah, ketika saya mahu keluar daripada kelas setelah tamat waktu
mengajar, mereka segera berdiri dengan betul tanpa perlu disuruh berdiri.
Alhamdulillah.
Gambar hiasan Pelajar-pelajar 5 Dedikasi ketika melakukan aktiviti dalam kumpulan
1.Hadith Bersin (Teknik Memberi Ganjaran)
Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh
saidina Anas bin Malik yang berbunyi begini, Anas bin Malik adalah salah
seorang sahabat Nabi Muhammad saw. Dia melaporkan suatu peristiwa yang dia
pernah saksikan. Menurutnya, pernah berlaku pada suatu masa ada dua orang
lelaki bersin dekat dengan Nabi Muhammad saw. Nabi Muhammad saw berdoa untuk
salah seorang daripada mereka berdua dengan ucapan, “Yarhamkallah.” Manakala
yang seorang lagi pula bersin tetapi tidak didoakan oleh Nabi Muhammad saw.
Lelaki itu tidak puas hati lalu berkata, “Mengapakah apabila si polan bersin,
tuan mendoakan dia, tetapi apabila saya bersin, tuan tidak mendoakan saya?”
Nabi Muhammad saw menjawab, “Selepas dia bersin, dia membaca Alhamdulillah,
sedangkan saudara tidak membaca Alhamdulilliah.
2.Hadith Salam (Teknik Markah Dorongan)
“Imran bin Husain melaporkan pada suatu masa
ada seorang lelaki datang mendekati Nabi Muhammad saw. Lelaki itu berkata,
“Assalamualaikum.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 10 pahala.”
Kemudian datang pula seorang lain yang berkata. “Assalamualaikum wa
rahmatullah.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 20 pahala.” Kemudian
datang lagi seorang yang lain berkata; “Assalamualaikum wa rahmatullah wa
barakatuh.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 30 pahala.” –Hadith No.
2689 dalam kitab Shahih Sunan Tarmizi.
3.Hadith 12 Malaikat (Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad)
Anas melaporkan, pada suatu hari ada
seorang lelaki datang dan dia terus masuk barisan orang-orang yang sedang
sembahyang, dengan nafasnya termengah-mengah kerana terkocoh-kocoh mengejar
waktu sembahyang, sambil membaca 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban
mubarakan fih.' Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya, “Siapakah
tadi yang mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang yang ada diam sahaja, tidak
seorang pun menjawab. Nabi Muhammad bertanya lagi, “Siapakah tadi yang
mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang
berdosa.” Lalu seorang lelaki berkata, “Tadi saya datang dengan
termengah-mengah, lalu saya ucapkan kata-kata itu.” Kemudian, Nabi Muhammad
berkata, “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat
kata-kata itu.”
-- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim.
Bersambung...
Nantikan entri seterusnya bagaimana saya
mendorong pelajar-pelajar 5 Dedikasi menghasilkan Hasil Kreatif menggunakan
kertas-kertas putih.
*Oleh kerana tidak sempat snap gambar ketika mereka berdiri, tiadalah gambar-gambar berkaitan untuk entri ini.
Ustazah Siti Khadijah
Ustazah Siti Khadijah
wah.hebat la cikgu siti khadijah ni..
ReplyDeletebolelh ajar saya x cara nak didik anak yg kurang tumpuan dalam kelas..
syukran jazilan ya ukhti....
ReplyDeletetulisan ukhti cukup memberi inspirasi buat menghadapi kerenah anak anak kecil di sekolah yang sememangnya menuntut sabar tahap maksimum!
Assalam,
ReplyDeleteHebat. Tahniah ustazah. Cuma saya hairan, dlm Islam bukankah seorang yg baru masuk ke dlm satu majlis disunatkan memberi salam kpd yg sedia ada dlm majlis itu. Tetapi mengapa sedari kecil anak2 murid dlm bilik darjah disuruh memberi salam kpd Guru/Ustaz yg baru masuk ke kelas mereka. Bukankah lebih baik Seorang Guru /ustaz yg baru masuk lebih dianjurkan memberi salam kpd kumpulan murid dlm bilik darjah itu?
mungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain
DeleteThis comment has been removed by the author.
Deletemungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain
Deletemungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain
DeleteMamawana: sy berpendapat pelajar dilatih untuk memberi salam dan menghormati guru. Adapun memberi salam ada kategori2nya dan betul memberi salam kpd kumpulan yg ramai. Wallahualam
ReplyDelete