Monday, February 23, 2015

"Saya tak boleh menghafal macam diorang. Saya tak pandai."



MENDORONG pelajar di kelas hadapan sebenarnya tidaklah sesukar mendorong pelajar di kelas belakang. Namun ia akan menjadi sukar sekiranya pelajar kelas hadapan tersebut tidak mempunyai keyakinan diri terhadap dirinya sendiri atau dia memiliki self-esteem yang terlalu rendah apabila kerap membanding-bandingkan dirinya dengan rakan-rakannya yang lain.

Insya-Allah dalam entri kali ini, saya akan kongsikan aplikasi Teknik Nabi ke atas pelajar kelas hadapan yang mempunyai pelajar kurang keyakinan dalam belajar.

Pagi hari Rabu itu, sebagaimana biasa saya membawa beberapa orang pelajar tahun 4 Delima ke bilik j-QAF. P&P yang bakal berlangsung adalah subjek Al-Quran, dan rancangan pengajaran bagi minggu itu adalah silibus Hafazan Surah Al-Qariah.

Pelajar tahun 4 Delima bukanlah pelajar kelas belakang sebagaimana pelajar tahun 4 Mutiara, mereka pelajar kelas hadapan selepas tahun 4 Berlian. Namun di kalangan pelajar tahun 4 Delima, masih kedapatan pelajar yang tidak dapat membaca Jawi dan Al-Quran mahu pun Iqra’. Mereka akan dibawa keluar daripada kelas perdana dan diletakkan di bawah kendalian guru j-QAF sehingga mereka boleh membaca Al-Quran mahu pun Jawi.

Pada hari itu, sebagaimana biasa sekali lagi beberapa orang pelajar tahun 4 Delima saya bawa ke bilik j-QAF. Kelas dimulakan dengan ucapan salam dan bacaan doa. Sebaik selesai bacaan doa, saya meminta para pelajar mengeluarkan buku tulis bagi menyalin potongan ayat surah Al-Qariah di papan putih.

Para pelajar tahun 4 Delima menurut dengan mudah. Memandangkan mereka adalah pelajar kelas hadapan, senang sahaja mereka memahami arahan saya tanpa banyak ragam seperti pelajar kelas belakang. Namun ketika menyalin catatan yang diberikan, mereka mula bercakap-cakap dan membuat bising.

Sebagaimana kebiasaannya apabila mengaplikasi Teknik Nabi, saya jarang mahu marah. Saya akan memilih antara dua pilihan. Sama ada mahu menegur pelajar yang sedang membuat bising atau memuji pelajar yang senyap menyalin nota di papan putih.

Saya juga tidak mengguna pakai amalan lazim seperti di bawah;

Saya tidak memarahi mereka dengan berkata, “Senyaplah! Saya suruh kamu menyalin, bukan bercakap!” (SALAH)

Saya tidak menghukum mereka dengan berkata, “Nak bercakap sangat, mari sini! Bercakap sekarang, sampai kamu puas!” (SALAH)

Saya juga tidak menasihati mereka dengan berkata, “Lain kali kalau belajar, buatlah cara belajar. Jangan bercakap, salinlah kalau ustazah suruh salin.” (SALAH)


Saya memilih untuk menegur menggunakan Teknik Menegur Dengan Menerangkan. Saya berkata, “Sesungguhnya apabila pelajar menyalin latihan, mereka tidak boleh bercakap-cakap atau membuat bising. Ini akan mengganggu pelajar lain yang sedang memberi perhatian menyalin latihan. Sebaliknya ketika menyalin latihan, pelajar hendaklah fokus dan menyalin secara senyap. Apabila kita menyalin dengan senyap, kerja kita akan cepat siap.”


Sebaik mereka mendengar teguran saya, kelas mula beransur senyap. Tiada pelajar yang bercakap atau membuat bising lagi. Mereka tekun menyalin catatan yang ada di papan putih. Ajaib, itulah kebiasaan yang biasa berlaku apabila menegur menggunakan Teknik Nabi bersama pelajar kelas hadapan. Mereka cepat memahami teguran.

Dalam Teknik Menegur Dengan Menerangkan di dalam teknik Nabi Muhammad terdapat beberapa perkara yang harus diberi perhatian. Antaranya ialah;

Pertama, Sebut perbuatan salah yang dilakukan pelajar;

“Sesungguhnya apabila pelajar menyalin latihan, mereka tidak boleh bercakap-cakap atau membuat bising.”

Kedua, Sebut atau berikan maklumat yang betul bagi membetulkan kesalahan pelajar;

Sebaliknya ketika menyalin latihan, pelajar hendaklah fokus dan menyalin secara senyap. Apabila kita menyalin dengan senyap, kerja kita akan cepat siap.”

Ketiga, Gunakan skrip kata-kata seperti, “sesungguhnya…sebaliknya” atau “Apabila…sebaliknya”.

Dalam teguran saya kepada pelajar tahun 4 Delima, saya menggunakan perkataan “sesungguhnya…sebaliknya”.

“Sesungguhnya apabila pelajar menyalin latihan…”

Sebaliknya ketika menyalin latihan…”

Hadith rujukan; Hadith Badwi Kencing.

Anas bin Malik melaporkan, pada suatu masa dia dan orang-orang lelaki lain sedang berada di dalam masjid bersama Nabi Muhammad . Tiba-tiba masuklah seorang lelaki Arab dari kampung ke dalam masjid, lalu lelaki itu berdiri dan membuang air kecil. Melihat kejadian itu, sahabat-sahabat Nabi yang ada di situ terus mengherdik lelaki tersebut. Sebaliknya, Nabu Muhammad berkata, “Jangan buat dia terhenti kencingnya. Biarkan sahaja.” Lalu semua yang ada membiarkan sahaja orang kampung itu menghabiskan kencingnya. Selepas itu Nabi Muhammad  memanggil lelaki itu dan berkata kepadanya, “Sesungguhnya, di dalam masjid ini tidak boleh kencing atau pun membuang sedikit pun kotoran, sebaliknya hanya boleh berzikir mengingati Allah Azza Wajalla, bersembahyang, dan membaca Al-Quran.” Kemudian, Nabi Muhammad   menyuruh salah seorang yang ada di situ pergi mengambil setimba air, lalu disirami kencing itu. – Hadith no. 186 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim.

Perjalanan proses P&P berlangsung dengan mudah. Mereka tekun menulis dan menyalin catatan di papan putih. Selepas mereka semua siap menyalin, saya mulakan latih tubi membaca potongan-potongan ayat surah Al-Qariah berulangkali. Proses ini penting bagi membuatkan pelajar-pelajar cepat mengingat potongan-potongan ayat yang dibaca.

Setiap kali mereka membaca dan mengulang-ulang potongan ayat dengan betul, saya akan memuji dengan menggunakan Teknik Nabi. Saya puji mereka, “Bagus, ustazah suka. Bacaan kamu bukan sahaja sama, tetapi juga betul Tajwidnya. Baca Al-Quran dengan betul Allah beri pahala. 10 pahala untuk satu huruf.”

Dalam mengaplikasi Teknik Pujian Gaya Nabi , empat elemen utama menjadi asas dalam skrip pujian yang dituturkan.

Pertama, Cari sekurang-kurangnya satu kebaikan pelajar.

Kebaikan pelajar yang dipuji ialah membaca dan mengulang-ulang potongan ayat surah Al-Qariah dengan betul.

Kedua, Mulakan skrip pujian dengan menzahirkan emosi positif seperti “Ustazah suka…Ustazah kagum” dan lain-lain.

Dalam skrip pujian saya kepada pelajar tahun 4 Delima, saya menzahirkan emosi positif dengan berkata, Bagus, ustazah suka…”


Ketiga, Pujian diberikan kepada hasil kerja, usaha, teknik, kebaikan, sikap bukan orangnya.

“Bacaan kamu bukan sahaja sama, tetapi juga betul Tajwidnya.”


Keempat, nyatakan impak kepada perbuatan baik, hasil kerja, usaha, teknik atau sikap tersebut di dalam skrip ayat pujian.

“Baca Al-Quran dengan betul Allah beri pahala. 10 pahala untuk satu huruf.”


Hadith rujukan; Hadith Pintu Langit Terbuka.

Ibnu Umar menceritakan, pada suatu masa beliau dan orang-orang lain sedang hendak melakukan sembahyang di masjid. Pada waktu itu kedengaran seorang lelaki berkata, “Allahu akbar kabiran, alhamdulillahi kathiran, wasubhanallahi bukratan wa’asila.” Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya kepada orang-orang yang ada, “Siapakah tadi yang membaca ucapan itu?” Lelaki itu menjawab, “Saya, ya Rasul Allah.” Lalu Nabi Muhammad berkata, “Saya kagum dengan kata-kata itu. Pintu-pintu langit dibuka kerana kata-kata itu.” Dalam laporannya itu, Ibnu Umar berkata, “Semenjak saya terdengar Nabi Muhammad berkata begitu, saya tidak pernah lupa mengucapkan kata-kata itu.” – Catatan peristiwa ini ada dalam rekod koleksi hadith-hadith autentik Muslim.

Pelajar-pelajar tahun 4 Delima begitu seronok dipuji. Mereka lebih bersemangat membaca dan mengulang-ulang potongan ayat surah Al-Qariah sehingga akhirnya mereka mampu menghafal potongan-potongan ayat yang dibaca. Namun apabila mereka diminta memperdengar potongan bacaan ayat-ayat yang dihafal, mereka masih belum benar-benar bersedia.

Lalu saya menggunakan Teknik Penolong Guru bagi membantu mereka menghafal. Saya letakkan setiap pelajar secara berpasangan. Pelajar yang sudah mahir membaca dan mengingat potongan-potongan ayat yang dihafal akan diberikan pasangan yang masih belum mahir mengingat dan menghafal. Tugas mereka adalah memastikan pasangan mereka akan berjaya menghafaz potongan-potongan ayat Surah Al-Qariah sama seperti mereka.


“Ustazah, saya tiada pasangan.” Tiba-tiba seorang pelajar perempuan berkacamata bersuara.

“Tidak ada pasangan, tidak mengapa. Mari berpasangan dengan ustazah.” Balas saya.

Teknik Penolong Guru ini sangat membantu para pelajar tahun 4 Delima di dalam mengingat dan menghafal. Mereka dengan sendirinya menjalankan tanggungjawab mereka bagi memastikan pasangan masing-masing turut menghafal sebagaimana mereka.

Apabila pasangan mereka berjaya mengingat satu-satu ayat, mereka akan melaporkan, “Ustazah, pasangan saya sudah ingat ayat sekian-sekian.”


Sungguhpun begitu, di kalangan para pelajar tahun 4 Delima ada seorang pelajar yang saya kira self-esteemnya sangat rendah. Apabila saya menyuruh dia mengulang-ulang ayat bacaan secara berpasangan, dia meluahkan kata hatinya, “Ustazah, saya tak boleh menghafal macam diorang. Saya tak pandai.”

“Tidak mengapa, tidak pandai boleh belajar. Nanti lama-lama akan pandai.” Saya memujuk.

“Tapi diorang dah hafal banyak ayat ustazah. Saya baru dua ayat. Saya tak boleh.” Dia bersuara lagi. Kali ini, dia hampir menangis.
“Kita cuba dahulu ya. Belum cuba, belum tahu. Mana tahu selepas kamu berpasangan dengan dia, kamu akan ingat lebih banyak ayat-ayat yang sudah kita salin tadi.” Saya berusaha memujuk lagi. Dalam hati, saya berdoa agar kali ini dia akan lembut hati.

Kali ini dia akur, dia duduk berpasangan bersama pasangan yang ditetapkan untuknya. Saya lalu memuji perbuatannya. Saya berkata, “Bagus, kamu ikut cakap ustazah. Ini menunjukkan kamu anak murid yang mendengar kata. Kalau kamu selalu mendengar kata ustazah, ustazah sangat yakin kamu akan cepat belajar dan menghafal.”

Saya tinggalkan dia bersama pasangan menghafalnya ketika dia sudah mula tersenyum. Saya biarkan mereka saling menghafal. Setiap kali mereka melaporkan kejayaan pasangan masing-masing menghafal, saya memuji lagi dengan skrip pujian Teknik Nabi.

Tidak lama kemudian, semua pelajar yang berpasangan dalam menghafal sudah boleh mengingat keseluruhan potongan ayat-ayat surah Al-Qariah. Saya meminta mereka beratur bersama pasangan menghafal masing masing bagi memperdengarkan ayat-ayat yang sudah dihafal. Kali ini, mereka berebut mahu menghafal.

“Ustazah, saya dulu.”

“Kitaorang dululah. Kitaorang yang cakap dengan ustazah dahulu.”

“Siapa yang mahu menghafal, boleh beratur bersama pasangan di hadapan ustazah.” Saya meredakan perang mulut yang baru sahaja meledak. Mereka mendengar kata. Saya memuji lagi. Kali ini, mereka beratur tanpa perang mulut lagi.

Saya melihat pelajar yang tadinya berasa tidak yakin untuk menghafal, dia masih duduk berpasangan bersama pasangannya. Alhamdulillah, dia masih membaca dan mengulang-ulang potongan ayat surah Al-Qariah. Dari jauh saya memanggil namanya.


“Najwa, ok?” Tanya saya.

“Saya belum hafal lagi, ustazah.” Dia masih meluah ketidak keyakinan dirinya.

“Tak apa. Mulakan hafalan perlahan-lahan. Baca dan hafal sahaja ayat-ayat mana yang kamu ingat.” Sebolehnya saya memberi harapan.

Tidak mahu terlalu mendesak agar dia mengingat keseluruhan potongan ayat yang dibaca. Saya kesani, dia pelajar yang mempunyai low self-esteem. Mendesak atau menyuruh-nyuruh akan membuatkan dia tertekan. Self-esteemnya perlu ditinggikan agar dia terdorong belajar dengan sendirinya.

Selepas hampir kesemua pasangan memperdengar bacaan surah Al-Qariah kepada saya, hanya tinggal pasangan pelajar yang bernama Suhaila bersama rakan menghafalnya.


“Najwa, mahu cuba?” Saya bertanya.

“Saya tak hafal lagi, ustazah.” Balasnya lagi.

“Dia baru ingat empat ayat, ustazah.” Rakan menghafalnya melaporkan.


“Empat ayat pun, menghafal juga. Berbanding tadi hanya dua ayat, sekarang sudah jadi empat ayat. Ia lebih baik daripada tadi. Kalau kamu teruskan menghafal, ustazah sangat yakin lama-lama kamu akan dapat hafal satu surah Al-Qariah.” Saya memuji lagi, berharap pujian kali ini akan dapat meninggikan self-esteemnya dan dia akan mahu memperdengarkan bacaan surah Al-Qariah yang dihafal.


“Saya nak cuba hafal, ustazah.” Akhirnya pelajar itu bersuara.

Saya tersenyum mendengarnya. Alhamdulillah, pujian yang diucapkan berjaya membuatkan dia mahu memperdengarkan bacaan surah Al-Qariah yang dihafalnya. Pelajar yang bernama Najwa itu membaca ayat-ayat yang dihafalnya. Biarpun tersekat-sekat, pelajar itu akhirnya berjaya menamatkan potongan ayat yang dihafal sehingga ayat keempat.

Saya memuji lagi, “Ustazah kagum, walaupun tergagap-gagap kamu tetap membaca sehingga ayat keempat. Malaikat sedang catatkan pahala untuk kamu. Hari ini, kamu dapat dua pahala. Pertama, pahala mencuba dan berusaha menghafal. Kedua, pahala membaca Al-Quran. Sekiranya kamu terus mengulang-ulang bacaan potongan-potongan ayat surah Al-Qariah, lama-lama kamu akan ingat satu surah.”


Pelajar itu tersenyum dan tiba-tiba dia bertanya, “Ustazah, bila lagi saya boleh sambung menghafal macam kawan-kawan?”

“Minggu hadapan ada masa Al-Quran kita sambung lagi.”

Nampaknya dia sudah terdorong mahu menghafal lagi. Alhamdulillah.

Minggu hadapan yang dijanjikan tiba, namun saya pula sibuk mengurus pertandingan Tilawah dan Hafazan peringkat sekolah. Setiap kali pelajar itu bertemu saya di mana-mana, dia pasti bertanya, “Ustazah, saya sudah ingat semua surah Al-Qariah, bila saya dapat baca di hadapan ustazah.”


Subhanallah!

Teknik Penolong Guru, pelajar-pelajar tahun 4 Delima menghafal surah Al-Qariah berpasangan.


Menunggu giliran membaca potongan ayat-ayat surah Al-Insyirah bersama pasangan masing-masing.


Ustazah Siti Khadijah (USK)

4 comments:

  1. Alangkah baiknya jika dpt berkata2 seperti Usk dengan murid sy...

    ReplyDelete
  2. NIce Info Jangan Lupa Kunjungi http://contohbimbinganskripsi.blogspot.co.id

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  4. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...