MENDORONG pelajar di kelas hadapan sebenarnya tidaklah sesukar
mendorong pelajar di kelas belakang. Namun ia akan menjadi sukar sekiranya pelajar
kelas hadapan tersebut tidak mempunyai keyakinan diri terhadap dirinya sendiri
atau dia memiliki self-esteem yang terlalu rendah apabila kerap membanding-bandingkan
dirinya dengan rakan-rakannya yang lain.
Insya-Allah dalam entri kali ini, saya akan kongsikan aplikasi
Teknik Nabi ke atas pelajar kelas hadapan yang mempunyai pelajar kurang
keyakinan dalam belajar.
Pagi hari Rabu itu, sebagaimana biasa saya membawa beberapa orang
pelajar tahun 4 Delima ke bilik j-QAF. P&P yang bakal berlangsung adalah
subjek Al-Quran, dan rancangan pengajaran bagi minggu itu adalah silibus
Hafazan Surah Al-Qariah.
Pelajar tahun 4 Delima bukanlah pelajar kelas belakang sebagaimana
pelajar tahun 4 Mutiara, mereka pelajar kelas hadapan selepas tahun 4 Berlian. Namun
di kalangan pelajar tahun 4 Delima, masih kedapatan pelajar yang tidak dapat membaca
Jawi dan Al-Quran mahu pun Iqra’. Mereka akan dibawa keluar daripada kelas
perdana dan diletakkan di bawah kendalian guru j-QAF sehingga mereka boleh
membaca Al-Quran mahu pun Jawi.
Pada hari itu, sebagaimana biasa sekali lagi beberapa orang pelajar
tahun 4 Delima saya bawa ke bilik j-QAF. Kelas dimulakan dengan ucapan salam
dan bacaan doa. Sebaik selesai bacaan doa, saya meminta para pelajar
mengeluarkan buku tulis bagi menyalin potongan ayat surah Al-Qariah di papan
putih.
Para pelajar tahun 4 Delima menurut dengan mudah. Memandangkan mereka
adalah pelajar kelas hadapan, senang sahaja mereka memahami arahan saya tanpa
banyak ragam seperti pelajar kelas belakang. Namun ketika menyalin catatan yang
diberikan, mereka mula bercakap-cakap dan membuat bising.
Sebagaimana kebiasaannya apabila mengaplikasi Teknik Nabi, saya
jarang mahu marah. Saya akan memilih antara dua pilihan. Sama ada mahu menegur pelajar
yang sedang membuat bising atau memuji pelajar yang senyap menyalin nota di
papan putih.
Saya juga tidak mengguna pakai amalan lazim seperti di bawah;
Saya tidak memarahi mereka dengan
berkata, “Senyaplah! Saya suruh kamu menyalin, bukan bercakap!” (SALAH)
Saya tidak menghukum mereka dengan
berkata, “Nak bercakap sangat, mari sini! Bercakap sekarang, sampai kamu puas!”
(SALAH)
Saya juga tidak menasihati mereka
dengan berkata, “Lain kali kalau belajar, buatlah cara belajar. Jangan bercakap,
salinlah kalau ustazah suruh salin.” (SALAH)
Saya memilih untuk menegur
menggunakan Teknik Menegur Dengan Menerangkan. Saya berkata, “Sesungguhnya
apabila pelajar menyalin latihan, mereka tidak boleh bercakap-cakap atau
membuat bising. Ini akan mengganggu pelajar lain yang sedang memberi perhatian
menyalin latihan. Sebaliknya ketika menyalin latihan, pelajar hendaklah fokus
dan menyalin secara senyap. Apabila kita menyalin dengan senyap, kerja kita
akan cepat siap.”
Sebaik mereka mendengar teguran
saya, kelas mula beransur senyap. Tiada pelajar yang bercakap atau membuat
bising lagi. Mereka tekun menyalin catatan yang ada di papan putih. Ajaib,
itulah kebiasaan yang biasa berlaku apabila menegur menggunakan Teknik Nabi bersama
pelajar kelas hadapan. Mereka cepat memahami teguran.
Dalam Teknik Menegur Dengan Menerangkan di
dalam teknik Nabi Muhammad ﷺ terdapat beberapa perkara yang harus diberi perhatian. Antaranya
ialah;
Pertama, Sebut perbuatan
salah yang dilakukan pelajar;
“Sesungguhnya apabila pelajar
menyalin latihan, mereka tidak boleh bercakap-cakap atau membuat bising.”
Kedua, Sebut atau berikan
maklumat yang betul bagi membetulkan kesalahan pelajar;
“Sebaliknya ketika menyalin latihan, pelajar
hendaklah fokus dan menyalin secara senyap. Apabila kita menyalin dengan
senyap, kerja kita akan cepat siap.”
Ketiga, Gunakan skrip
kata-kata seperti, “sesungguhnya…sebaliknya” atau “Apabila…sebaliknya”.
Dalam teguran saya kepada pelajar
tahun 4 Delima, saya menggunakan perkataan “sesungguhnya…sebaliknya”.
“Sesungguhnya apabila pelajar
menyalin latihan…”
“Sebaliknya ketika menyalin latihan…”
Hadith rujukan; Hadith Badwi Kencing.
Anas bin Malik melaporkan, pada suatu
masa dia dan orang-orang lelaki lain sedang berada di dalam masjid bersama Nabi
Muhammad ﷺ . Tiba-tiba masuklah seorang lelaki Arab dari kampung ke dalam
masjid, lalu lelaki itu berdiri dan membuang air kecil. Melihat kejadian itu,
sahabat-sahabat Nabi yang ada di situ terus mengherdik lelaki tersebut.
Sebaliknya, Nabu Muhammad ﷺ berkata, “Jangan buat dia terhenti kencingnya. Biarkan sahaja.”
Lalu semua yang ada membiarkan sahaja orang kampung itu menghabiskan
kencingnya. Selepas itu Nabi Muhammad ﷺmemanggil
lelaki itu dan berkata kepadanya, “Sesungguhnya, di dalam masjid ini tidak
boleh kencing atau pun membuang sedikit pun kotoran, sebaliknya hanya boleh
berzikir mengingati Allah Azza Wajalla, bersembahyang, dan membaca Al-Quran.”
Kemudian, Nabi Muhammad ﷺ menyuruh salah seorang
yang ada di situ pergi mengambil setimba air, lalu disirami kencing itu. – Hadith no. 186
dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim.
Perjalanan proses P&P berlangsung
dengan mudah. Mereka tekun menulis dan menyalin catatan di papan putih. Selepas
mereka semua siap menyalin, saya mulakan latih tubi membaca potongan-potongan
ayat surah Al-Qariah berulangkali. Proses ini penting bagi membuatkan
pelajar-pelajar cepat mengingat potongan-potongan ayat yang dibaca.
Setiap kali mereka membaca dan
mengulang-ulang potongan ayat dengan betul, saya akan memuji dengan menggunakan
Teknik Nabi. Saya puji mereka, “Bagus, ustazah suka. Bacaan kamu bukan sahaja
sama, tetapi juga betul Tajwidnya. Baca Al-Quran dengan betul Allah beri pahala.
10 pahala untuk satu huruf.”
Dalam mengaplikasi Teknik Pujian Gaya Nabi ﷺ, empat elemen utama
menjadi asas dalam skrip pujian yang dituturkan.
Pertama, Cari
sekurang-kurangnya satu kebaikan pelajar.
Kebaikan pelajar yang dipuji ialah membaca
dan mengulang-ulang potongan ayat surah Al-Qariah dengan betul.
Kedua, Mulakan skrip pujian
dengan menzahirkan emosi positif seperti “Ustazah suka…Ustazah kagum” dan
lain-lain.
Dalam skrip pujian saya kepada pelajar tahun
4 Delima, saya menzahirkan emosi positif dengan berkata, “Bagus,
ustazah suka…”
Ketiga, Pujian diberikan
kepada hasil kerja, usaha, teknik, kebaikan, sikap bukan orangnya.
“Bacaan kamu bukan sahaja sama,
tetapi juga betul Tajwidnya.”
Keempat, nyatakan impak
kepada perbuatan baik, hasil kerja, usaha, teknik atau sikap tersebut di dalam
skrip ayat pujian.
“Baca Al-Quran dengan betul Allah
beri pahala. 10 pahala untuk satu huruf.”
Hadith rujukan; Hadith Pintu Langit
Terbuka.
Ibnu Umar menceritakan, pada suatu
masa beliau dan orang-orang lain sedang hendak melakukan sembahyang di masjid.
Pada waktu itu kedengaran seorang lelaki berkata, “Allahu akbar kabiran,
alhamdulillahi kathiran, wasubhanallahi bukratan wa’asila.” Selepas selesai
sembahyang, Nabi Muhammad ﷺ bertanya kepada orang-orang yang ada, “Siapakah tadi yang
membaca ucapan itu?” Lelaki itu menjawab, “Saya, ya Rasul Allah.” Lalu Nabi
Muhammad ﷺ berkata, “Saya kagum dengan kata-kata itu. Pintu-pintu langit
dibuka kerana kata-kata itu.” Dalam laporannya itu, Ibnu Umar berkata,
“Semenjak saya terdengar Nabi Muhammad ﷺ berkata begitu, saya tidak pernah lupa mengucapkan kata-kata
itu.”
– Catatan peristiwa ini ada dalam rekod koleksi hadith-hadith autentik Muslim.
Pelajar-pelajar tahun 4 Delima
begitu seronok dipuji. Mereka lebih bersemangat membaca dan mengulang-ulang
potongan ayat surah Al-Qariah sehingga akhirnya mereka mampu menghafal
potongan-potongan ayat yang dibaca. Namun apabila mereka diminta memperdengar potongan
bacaan ayat-ayat yang dihafal, mereka masih belum benar-benar bersedia.
Lalu saya menggunakan Teknik
Penolong Guru bagi membantu mereka menghafal. Saya letakkan setiap pelajar secara
berpasangan. Pelajar yang sudah mahir membaca dan mengingat potongan-potongan
ayat yang dihafal akan diberikan pasangan yang masih belum mahir mengingat dan
menghafal. Tugas mereka adalah memastikan pasangan mereka akan berjaya menghafaz
potongan-potongan ayat Surah Al-Qariah sama seperti mereka.
“Ustazah, saya tiada pasangan.”
Tiba-tiba seorang pelajar perempuan berkacamata bersuara.
“Tidak ada pasangan, tidak mengapa.
Mari berpasangan dengan ustazah.” Balas saya.
Teknik Penolong Guru ini sangat
membantu para pelajar tahun 4 Delima di dalam mengingat dan menghafal. Mereka dengan
sendirinya menjalankan tanggungjawab mereka bagi memastikan pasangan
masing-masing turut menghafal sebagaimana mereka.
Apabila pasangan mereka berjaya mengingat
satu-satu ayat, mereka akan melaporkan, “Ustazah, pasangan saya sudah ingat
ayat sekian-sekian.”
Sungguhpun begitu, di kalangan para
pelajar tahun 4 Delima ada seorang pelajar yang saya kira self-esteemnya sangat
rendah. Apabila saya menyuruh dia mengulang-ulang ayat bacaan secara
berpasangan, dia meluahkan kata hatinya, “Ustazah, saya tak boleh menghafal
macam diorang. Saya tak pandai.”
“Tidak mengapa, tidak pandai boleh
belajar. Nanti lama-lama akan pandai.” Saya memujuk.
“Tapi diorang dah hafal banyak ayat ustazah.
Saya baru dua ayat. Saya tak boleh.” Dia bersuara lagi. Kali ini, dia hampir
menangis.
“Kita cuba dahulu ya. Belum cuba,
belum tahu. Mana tahu selepas kamu berpasangan dengan dia, kamu akan ingat
lebih banyak ayat-ayat yang sudah kita salin tadi.” Saya berusaha memujuk lagi.
Dalam hati, saya berdoa agar kali ini dia akan lembut hati.
Kali ini dia akur, dia duduk
berpasangan bersama pasangan yang ditetapkan untuknya. Saya lalu memuji
perbuatannya. Saya berkata, “Bagus, kamu ikut cakap ustazah. Ini menunjukkan
kamu anak murid yang mendengar kata. Kalau kamu selalu mendengar kata ustazah, ustazah
sangat yakin kamu akan cepat belajar dan menghafal.”
Saya tinggalkan dia bersama pasangan
menghafalnya ketika dia sudah mula tersenyum. Saya biarkan mereka saling
menghafal. Setiap kali mereka melaporkan kejayaan pasangan masing-masing
menghafal, saya memuji lagi dengan skrip pujian Teknik Nabi.
Tidak lama kemudian, semua pelajar
yang berpasangan dalam menghafal sudah boleh mengingat keseluruhan potongan ayat-ayat
surah Al-Qariah. Saya meminta mereka beratur bersama pasangan menghafal masing
masing bagi memperdengarkan ayat-ayat yang sudah dihafal. Kali ini, mereka
berebut mahu menghafal.
“Ustazah, saya dulu.”
“Kitaorang dululah. Kitaorang yang
cakap dengan ustazah dahulu.”
“Siapa yang mahu menghafal, boleh
beratur bersama pasangan di hadapan ustazah.” Saya meredakan perang mulut yang baru sahaja
meledak. Mereka mendengar kata. Saya memuji lagi. Kali ini, mereka beratur
tanpa perang mulut lagi.
Saya melihat pelajar yang tadinya
berasa tidak yakin untuk menghafal, dia masih duduk berpasangan bersama pasangannya.
Alhamdulillah, dia masih membaca dan mengulang-ulang potongan ayat surah
Al-Qariah. Dari jauh saya memanggil namanya.
“Najwa, ok?” Tanya saya.
“Saya belum hafal lagi, ustazah.”
Dia masih meluah ketidak keyakinan dirinya.
“Tak apa. Mulakan hafalan perlahan-lahan. Baca dan hafal sahaja ayat-ayat mana yang
kamu ingat.” Sebolehnya saya memberi harapan.
Tidak mahu terlalu mendesak agar dia
mengingat keseluruhan potongan ayat yang dibaca. Saya kesani, dia pelajar yang
mempunyai low self-esteem. Mendesak atau menyuruh-nyuruh akan membuatkan dia
tertekan. Self-esteemnya perlu ditinggikan agar dia terdorong belajar dengan
sendirinya.
Selepas hampir kesemua pasangan
memperdengar bacaan surah Al-Qariah kepada saya, hanya tinggal pasangan pelajar
yang bernama Suhaila bersama rakan menghafalnya.
“Najwa, mahu cuba?” Saya bertanya.
“Saya tak hafal lagi, ustazah.” Balasnya
lagi.
“Dia baru ingat empat ayat, ustazah.”
Rakan menghafalnya melaporkan.
“Empat ayat pun, menghafal juga. Berbanding
tadi hanya dua ayat, sekarang sudah jadi empat ayat. Ia lebih baik daripada
tadi. Kalau kamu teruskan menghafal, ustazah sangat yakin lama-lama kamu akan
dapat hafal satu surah Al-Qariah.” Saya memuji lagi, berharap pujian kali ini akan
dapat meninggikan self-esteemnya dan dia akan mahu memperdengarkan bacaan surah
Al-Qariah yang dihafal.
“Saya nak cuba hafal, ustazah.”
Akhirnya pelajar itu bersuara.
Saya tersenyum mendengarnya. Alhamdulillah,
pujian yang diucapkan berjaya membuatkan dia mahu memperdengarkan bacaan surah
Al-Qariah yang dihafalnya. Pelajar yang bernama Najwa itu membaca ayat-ayat
yang dihafalnya. Biarpun tersekat-sekat, pelajar itu akhirnya berjaya menamatkan
potongan ayat yang dihafal sehingga ayat keempat.
Saya memuji lagi, “Ustazah kagum,
walaupun tergagap-gagap kamu tetap membaca sehingga ayat keempat. Malaikat sedang
catatkan pahala untuk kamu. Hari ini, kamu dapat dua pahala. Pertama, pahala
mencuba dan berusaha menghafal. Kedua, pahala membaca Al-Quran. Sekiranya kamu
terus mengulang-ulang bacaan potongan-potongan ayat surah Al-Qariah, lama-lama
kamu akan ingat satu surah.”
Pelajar itu tersenyum dan tiba-tiba
dia bertanya, “Ustazah, bila lagi saya boleh sambung menghafal macam
kawan-kawan?”
“Minggu hadapan ada masa Al-Quran
kita sambung lagi.”
Nampaknya dia sudah terdorong mahu
menghafal lagi. Alhamdulillah.
Minggu hadapan yang dijanjikan tiba,
namun saya pula sibuk mengurus pertandingan Tilawah dan Hafazan peringkat
sekolah. Setiap kali pelajar itu bertemu saya di mana-mana, dia pasti bertanya,
“Ustazah, saya sudah ingat semua surah Al-Qariah, bila saya dapat baca di
hadapan ustazah.”
Subhanallah!
Ustazah Siti Khadijah (USK)
Alangkah baiknya jika dpt berkata2 seperti Usk dengan murid sy...
ReplyDeleteNIce Info Jangan Lupa Kunjungi http://contohbimbinganskripsi.blogspot.co.id
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDeleteThis comment has been removed by a blog administrator.
ReplyDelete