Saya sering menggaru kepala
setiap kali tibanya waktu kelas pemulihan j-Qaf. Keletah para pelajar yang ‘sangat
kreatif’ dalam membikin onar sering menduga benteng kesabaran dan iman saya.
Namun barangkali berkat mengaplikasi Teknik Nabi membuatkan kenakalan mereka kadangkala
bertukar menjadi perkara yang menggelikan hati.
“Ini aku punya!”
“Lantaklah, tidak ada nama
engkau pun di sini. Siapa dapat, dia punyalah.”
“Engkau ingat meja ini mak
bapa kau punya ke?”
“Ustazah, dia yang ajak saya
jalan. Dia nak ponteng ustazah. Saya nak pergi kelas.”
“Eleh, mana ada. Engkau yang
ajak aku. Kau yang nak ajak ponteng cakap aku pula.”
“Ustazah, dia ambil air
sembahyang main-main. Dia sengaja percikkan air pada baju saya. Tengok baju
saya ustazah, habis basah.”
“Engkau yang kacau aku dulu.
Dia pun sama, ustazah.”
“Woi, Quran itu aku punya.
Aku dah simpan semalam.”
“Ah, bukan ada nama kau
pun.”
Begitulah situasi yang kerap
terjadi setiap kali kelas pemulihan j-QAF diadakan. Pasti ada sahaja masalah
yang berlaku. Kalau tidak lambat datang ke kelas, sengaja melambatkan mengambil
air sembahyang. Kalau tidak bergaduh sesama sendiri, mereka tidak bersemangat
mahu mengaji. Kalaupun mengaji, bacaannya ala kadar sahaja. Itu belum disentuh
mengenai bab bacaan, sekiranya disentuh, banyaklah kepincangan yang akan
dijumpai.
“Assalamualaikum, Ustazah.”
“Wa’alaikumussalam.”
“Fuyoo, hari ini saya datang
awal! Diorang semua dekat bawah lagi.” Adeeb terus duduk di pintu surau bagi membuka
kasut untuk segera memasuki surau bersuara.
“Bagus! Apabila datang awal,
cepatlah dapat kita mulakan kelas, dan cepat juga kelas dapat kita habiskan.”
Balas saya. Salam Adeeb bersahut dan saya terus memuji perbuatannya. Dia sudah
mula tersenyum suka.
“Haa… lambat! Aku sampai
awal.” Adeeb ternyata cuba memprovok rakan-rakannya yang baru tiba beberapa
minit kemudian. Saya sudah mula menghidu
akan adanya bunga pertengkaran.
“Tidak mengapa, yang penting
kamu semua sudah selamat sampai. Lekas, kita mahu ambil air sembahyang pula.
Ustazah mahu kamu keluar dua orang-dua orang untuk mengambil wuduk. Siapa mahu
keluar dahulu?” Provokasi Adeeb segera dapat saya hentikan.
“Saya dulu ustazah. Saya
yang sampai dahulu.” Adeeb segera mengangkat tangan. Aduh, disuruh mengambil
air sembahyang sahaja boleh jadi bergaduh.
“Sayalah ustazah.
Asyik-asyik dia”. Aizami pula menyambung. Ternyata dia tidak berpuas hati
dengan Adeeb.
“Baik, kamu berdua pergi
dahulu. Nanti kita akan bergilir dengan yang lain pula. Edzuani dan Shaheera,
kamu berdua pergi juga ambil air sembahyang.” Arah saya kepada dua orang lagi pelajar
perempuan yang sedang duduk menyusun meja kecil berbentuk seperti rehal bagi
sesi pengajaran dan pembelajaran yang bakal berlangsung.
Beberapa minit kemudian,
Edzuani dan Shaheera segera kembali ke surau setelah mengambil air sembahyang
di bilik wuduk. Namun bayang dua pelajar lelaki yang keluar mendahului mereka
masih belum muncul.
“Ustazah, diorang main
simbah-simbah air. Siap jerit-jerit lagi. Kita orang pun dia orang baling
dengan air.” Adu Edzuani lagi.
Saya diam. Hati sudah
bergalau dua rasa. Rasa marah dan sabar bercampur. Namun amarah segera kendur
sebaik minda mengingatkan, ‘Ingat teknik Nabi, tidak perlu marah-marah.’
“Fatihah dan Hidayah, kamu
pula pergi ambil air sembahyang. Nanti kalau bertemu dengan Adeeb dan Aizami,
beritahu ustazah kira sampai lima.” Tutur saya. Tidaklah saya bermaksud mahu
mengugut dua pelajar lelaki tersebut, hanya saya memang suka membilang dengan
suara yang kuat sekadar menampakkan ketegasan seorang guru di hadapan mereka.
Tidak lama selepas dua pelajar
perempuan tersebut meninggalkan surau, sayup-sayup dari jauh saya terdengar
bunyi tapak kaki orang berlari. Memang ajaib, baru membilang mencapai angka
tiga, Adeeb dan Aizami sudah kelihatan di muka pintu dengan wajah dan baju yang
sedikit basah. Saya langsung meminta mereka mengambil Al-Quran beserta Iqra’
sebelum duduk di dalam bulatan tanpa berkata apa-apa.
Menurut saya, sekiranya
mereka dimarahi atau dileteri ia hanya akan membuang-buang masa. Perkara sudah
berlaku dan saya juga tidak mahu mengajar dalam keadaan diri yang dibungkus
emosi tidak tenang.
Setelah selesai semua
pelajar mengambil wuduk, kelas dimulakan dengan salam kemudian diikuti dengan bacaan
doa. Sebelum memulakan PdP, saya berkata kepada pelajar-pelajar, “Mulai hari
ini ustazah akan melantik beberapa orang penolong guru untuk kelas Al-Quran
kita.”
“Ha? Penolong guru?”
“Penolong guru itu apa
ustazah?” Tanya Fikri yang nampak kebingungan.
“Penolong guru itu adalah
satu jawatan yang hampir sama dengan ketua kelas, penolong kelas, pengawas dan
lain-lain. Mereka yang dilantik menjadi penolong guru akan bertanggungjawab
menjadi pembantu ustazah bagi tugas-tugas tertentu. Siapa yang menjadi penolong
guru, akan membantu ustazah menjalankan tugas-tugas khas.” Penerangan saya
nampaknya membantu menghilangkan kebingungan mereka.
“Saya nak ustazah!” Edzuani mula menawarkan diri.
“Eleh, kau! Tak payahlah.
Macam bagus saja.” Amir dan Haikal mula menyakat Edzuani yang berbadan besar.
“Jangan risau, untuk jawatan
penolong guru, ustazah yang akan pilih sendiri.”
“Edzuani, mulai hari ini
kamu akan menjadi penolong guru laporan. Tugas kamu adalah memastikan semua
rakan-rakan kamu mengambil wuduk dalam masa yang ustazah tetapkan. Kamu akan
membantu ustazah melaporkan apa sahaja yang kawan-kawan kamu buat di bilik
wuduk seperti hari ini. Kamu juga akan menyampaikan arahan ustazah kepada
rakan-rakan kamu seperti yang kamu lakukan tadi. Boleh kamu jalankan tugas kamu
ini setiap kali ada kelas j-QAF?”
“Boleh, ustazah. Saya pasti
akan buat dengan baik. Lagipun saya suka.” Edzuani nampak gembira dan
bersungguh-sungguh mahu melaksanakan jawatan penolong guru yang baru
diamanahkan.
“Fiqri, kamu pula akan
menjadi penolong guru kehadiran kelas. Tugas kamu adalah memastikan siapa
rakan-rakan yang tidak hadir seterusnya melaporkan jumlah kehadiran kepada ustazah
setiap kali kita ada kelas. Bagaimana Fiqri?” Tanya saya kepada Fiqri yang
sudah mula tersengih-sengih.
“Okey!” Ringkas sahaja
jawapannya. Senyumnya yang sudah sampai ke telinga jelas menampakkan dia
sebenarnya gembira diberikan jawatan.
“Hidayah dan Shaheera, kamu
berdua pula akan menjadi penolong guru peralatan kelas. Tugas kamu adalah
memastikan Al-Quran, Iqra’ dan meja (rehal) disusun setiap kali kelas mahu
bermula dan tamat.”
Belum sempat saya bertanya,
Shaheera dan Hidayah sudah serentak menjawab, “Baik, ustazah.”
“Ustazah juga akan melantik
beberapa orang lagi penolong guru bacaan Iqra’ selepas ini. Kita akan baca
Al-Quran dahulu. Sebaik tamat membaca Al-Quran nanti ustazah akan memilih dua
orang penolong guru bacaan di kalangan kamu semua.” Saya menyambung lagi.
Setelah selesai membaca
Al-Quran dengan cara BIG (Baca Ikut Guru), saya melantik Adeeb dan Aizami
sebagai penolong guru bacaan Iqra’ pula.
Keesokan harinya, saya
sungguh terkejut!
Apakah yang berlaku? Nantikan
sambungan di dalam buku Mendorong Pelajar Dengan Teknik Nabi Muhammad yang
bakal terbit tidak lama lagi.
Duduk di sebelah kiri Adeeb, penolong guru bacaan Iqra' menyemak bacaan bersama rakan-rakannya ketika sesi bacaan Al-Quran bersama guru.
Dari kanan, Edzuani penolong guru laporan. Di tengah Shaheera; penolong guru peralatan kelas.
Ustazah Siti Khadijah
Alhamdulillah.
ReplyDeleteTerbaik. (y)
Mohon maklumkan apabila buku Mendorong Pelajar Dengan Teknik Nabi Muhammad sudah terbit, ya.
Suka! <3
Insyah-Allah, kanda. Akan adinda maklumkan nanti. Mohon didoakan kelancaran penulisannya yang sudah memasuki fasa akhir.
ReplyDeletePerkongsian yang hebat.
ReplyDeleteSaya masih baru berkenal-kenal dengan teknik nabi. Bolehkan saya letak link blog USK ke blog saya?
Laila
Boleh sangat, insya Allah. Insya Allah saya doakan cikpuan belajar sesuatu daripadanya. Amin.
ReplyDelete-admin-