ENTRI kali ini atas permintaan beberapa orang ibu bapa yang bertanya mengenai membetulkan bahasa anak-anak kecil yang 'pelat' apabila bercakap. Saya kongsikan aplikasi Teknik Nabi Memberi Solusi yang pernah diaplikasi ke atas
anak buah saya yang comel ini. Mudah-mudahan, ia sedikit sebanyak akan membantu memecahkan masalah yang dihadapai oleh para ibu bapa.
Nama anak buah saya ini, Nur Batrisya
Bashirah. Kami sekeluarga memanggilnya dengan panggilan manja Eisya atau Eicha.
Sejak kecil, Eisya adalah seorang anak yang cerdik dan aktif. Dia juga petah
dalam berkata-kata. Kami sekeluarga sering terhibur setiap kali mendengar celotehnya.
Pernah suatu hari Eisya pulang dari
sekolah dalam keadaan baju sekolahnya kotor. Apabila ibunya (kakak saya)
bertanya kepadanya, "Eisya, kenapa baju kotor? Eisya main sehingga baju
habis kotor ya?"
Eisya seperti biasa akan menjawab dengan
petah. Jawabnya, "Ibu, sebenarnya bukan baju Eisya yang kotor, tetapi
sekolah itu yang kotor." Hahaha.
Sungguhpun begitu, sebenarnya Eisya sejak
kecil menghadapi situasi bercakap 'pelat'. Daripada usianya dua tahun sehingga
enam tahun, Eisya masih belum mampu berbahasa dengan betul biarpun sudah sering
ditegur dan dibetulkan percakapannya.
Pada bulan Disember tahun lalu, usia
Eisya sudah hampir memasuki usia 7 tahun (pada Januari tahun 2013), namun dia
masih belum juga boleh bercakap dengan bahasa yang betul sepenuhnya. Kami
sekeluarga menghabiskan cuti bersama di Langkawi. Ketika di Langkawi, Eisya
memilih untuk menaiki kereta sewa bersama saya dan adik-beradik yang lain. Dia
tidak mahu menaiki satu kereta dengan kedua ibu bapanya biar pun sudah
berkali-kali disuruh bersama mereka.
Ketika di dalam perjalanan, Eisya yang
duduk di ribaan saya dengan ramah memulakan cerita.
Tuturnya, "Maklang...Maklang, Ateh,
Pak Su, nak tahu tak, Eicha nanti darjah satu, Eicha sekolah dekat sekolah ibu.
Pagi Eicha sekolah agama dekat sekolah ibu, petang Eicha sekolah kebangsaaaaaaan
tahun 1 Anggerik (baca dengan nada pelat ‘kebangsan’ yang panjang dan sengau)."
Saya dan suami hampir ketawa mendengar
cerita Eisya kerana bahasanya yang pelat, sengau dan sebutan bunyinya
kedengaran agak kelakar.
Manakala adik-beradik di tempat duduk
belakang sudah ketawa tidak henti-henti kerana mendengar bahasa Eisya yang
'pelat', sengau dan tidak betul tersebut.
"Hahaha, apa Cha? Sekolah apa,
kebangsaaaaaaaan?" Paksunya bertanya sambil ketawa. (Sindiran - SALAH)
"Ha'ahlah, Cha. Apa dia, sekolah
kebangsaaaaaan? Eicha ni pelatlahlah. Bukan kebangsaaaaaaaaaaaaaaan. Sebut pun
salah." Atehnya pula menyampuk perbualan di antara Eisya dengan kami
semua. (Kritik - SALAH)
"Cha, sekolah kebangsaan, barulah
betul. Sebut betul-betul." (Nasihat - SALAH)
Eisya yang sememangnya petah berkata-kata
terus sahaja membalas kata-kata Pak Su dan Atehnya, "Iyalah, Eicha nanti
akan sekolah kebangsaaaaaaaaaaaan."
Penuh keyakinan Eisya menjawab. Namun
sayang, sekali lagi Eisya diketawakan kerana salah dalam menyebut perkataan;
'sekolah kebangsaan' kepada sekolah 'kebangsan' yang panjang. Pak Su dan Ateh-atehnya
bukan main suka dapat menyakat Eisya.
Sebaliknya, saya hanya memerhatikan gelagat
mereka sambil tersenyum. Di dalam kepala, saya berfikir-fikir mahu membetulkan
kesilapan Eisya dengan mengaplikasi Teknik Nabi. Tanpa mengkritik atau menyalahkan, saya lalu mengaplikasi Teknik Memberi
Solusi dengan berkata, "Eisya, dengar Maklang sebut. Kemudian, Eisya ikut
macam Maklang sebut."
"Se-ko-lah..." Saya mula menyebut bunyi suku kata satu
persatu.
"Se-ko-lah..." Eisya mengikut sebutan saya sambil
membunyikan sebutan suku kata juga satu persatu.
"Ke-bang.." Sambung saya lagi.
"Ke-bang.." Eisya masih ikut membunyikan sebutan suku
kata yang telah saya sebutkan.
"Sa-an."
"Sa-an." Eisya berjaya membunyikan keseluruhan suku kata
'sekolah kebangsaan' dengan baik sekali.
"Bagus, Eisya sudah boleh sebut
dengan betul (Pujian + perbuatan). Maklang suka (Impak 1). Nanti mesti Eisya
boleh sebut (Impak 2) dan tidak akan salah lagi (Impak 3). Paksu dan Ateh
takkan boleh ketawakan Eisya lagi (Impak 4)."
"Ok, sekarang Eisya ikut Maklang
sekali lagi. Sekolah." Kali ini saya menyebut bunyi suku kata sekaligus.
"Sekolah."
"Kebangsaan." Perlahan saya membunyikan perkataan, namun
cukup berhati-hati agar sebutannya dapat didengari secara jelas oleh Eisya.
Seterusnya, dia mampu menyebutnya sepertimana saya menyebutnya.
"Kebangsaan." Kali ini, sebutan Eisya tidak salah lagi.
Dia boleh membunyikan perkataan 'kebangsaan' itu dengan lancar tanpa salah
lagi.
"Sekali lagi Eisya. Kita sebut sama-sama."
"Sekolah kebangsaan."
"Sekolah kebangsaan."
Akhirnya Eisya berjaya menyebut perkataan
yang sukar. Sebelum ini, sudah berkali-kali dibetulkan kesilapan tersebut,
namun masih juga Eisya mengulang kesilapan yang sama. Setelah itu, saya cuba bertanya kembali kepada Eisya, "Nanti pada tahun hadapan, Eisya akan masuk sekolah agama di sekolah ibu dengan sekolah apa satu lagi?"
Eisya menjawab dengan penuh yakin dan tanpa salah lagi, "Sekolah kebangsaan."
Kemudian, Pak Su dan Atehnya yang berada di tempat duduk belakang sengaja bertanya, Eisya masih menjawab 'sekolah kebangsaan' dengan jelas. Setiap kali Eisya menjawab, saya akan memujinya. Saya amat bersyukur, dengan Teknik Nabi Eisya boleh berbahasa dengan betul. Tanpa perlu dimarah-marah, ditegur atau dikritik seperti di dalam amalan lazim 'pelat'nya dapat dikurangkan.
Eisya menjawab dengan penuh yakin dan tanpa salah lagi, "Sekolah kebangsaan."
Kemudian, Pak Su dan Atehnya yang berada di tempat duduk belakang sengaja bertanya, Eisya masih menjawab 'sekolah kebangsaan' dengan jelas. Setiap kali Eisya menjawab, saya akan memujinya. Saya amat bersyukur, dengan Teknik Nabi Eisya boleh berbahasa dengan betul. Tanpa perlu dimarah-marah, ditegur atau dikritik seperti di dalam amalan lazim 'pelat'nya dapat dikurangkan.
Nurbatrisya Bashirah atau Eisya kini pelajar tahun satu di Sekolah Kebangssan Bandar Tun Hussien Onn 1 Cheras
Semenjak hari itu, Eisya tidak pernah
silap dalam menyebut perkataan 'kebangsaan' lagi. Kadangkala, Pak Su atau
Atehnya cuba menyakat dan mempermainkan Eisya dengan bertanya sebutan perkataan 'kebangsaan'
secara salah. Namun Eisya tetap menyebutnya dengan betul. Sehingga hari ini,
apabila ditanya, Eisya akan menyebut perkataan 'sekolah kebangsaan' dengan
jelas dan intonasinya betul sekali. Alhamdulillah, ianya berkat mengaplikasi
Teknik Nabi yang Memberi Solusi.
Ustazah Siti Khadijah
Ustazah Siti Khadijah
No comments:
Post a Comment