Wednesday, January 9, 2013

Aplikasi Teknik Memberi Ganjaran, Teknik Memberi Markah Dorongan dan Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad

Entri kali ini adalah mengenai aplikasi Teknik Nabi Muhammad pertama saya di dalam kelas di sekolah baru. Minggu pertama bagi semua guru pelatih DPLI j-QAF ambilan 2013 adalah minggu untuk menjalani tugasan MOS (Minggu Orientasi Sekolah). Namun oleh kerana ada guru yang tidak hadir dan sibuk dengan tugasan penting sekolah, saya dan rakan-rakan diminta oleh pihak pengurusan sekolah untuk bergilir-gilir masuk menggantikan kelas-kelas mereka.

Tengahari itu, saya masuk ke dalam kelas 5 Dedikasi sebagai guru Bahasa Arab menggantikan mentor (guru pembimbing) kerana beliau sibuk mengurus urusan SPBT. Sebaik masuk ke dalam kelas, saya berdiri di hadapan pelajar-pelajar berdekatan dengan meja guru.

Para pelajar yang telah dibahagikan supaya duduk dalam kumpulan sedang sibuk dengan aktiviti dan tugasan yang diberikan oleh guru sebelum ini. Mereka tidak begitu mengendahkan kehadiran saya. Ada yang masih sibuk dengan kertas-kertas putih di atas meja mereka, ada juga yang sedang bercakap dengan rakan-rakan, dan ada yang buat hal sendiri. Hanya beberapa orang pelajar sahaja yang berdiri untuk memberi salam (itu pun berdiri dalam keadaan malas-malas sahaja). 

Ketika ketua kelas tahun 5 Dedikasi mula mahu mengucapkan salam, saya segera menunjukkan isyarat tangan lima jari supaya beliau menunggu. Ketua kelas tahun 5 Dedikasi segera faham isyarat yang diberikan. Dia memandang saya yang tidak berkata sepatah perkataan pun.

Saya masih diam sambil memandang semua pelajar di dalam kelas 5 Dedikasi satu persatu dengan memek muka yang menunjukkan saya tidak senang dengan perlakuan mereka ketika saya masuk. Pada mulanya, mereka masih seperti di awal-awal saya masuk ke kelas tadi. Barangkali kerana saya mendiamkan diri agak lama, mereka mula berdiri.

“Woi, cikgulah! Berdiri betul.”
“Woi, ada cikgu dekat depan! Bangunlah.” Beberapa orang pelajar bersuara menyuruh rakan-rakan mereka berdiri. Saya masih memerhati dari meja guru dalam situasi mendiamkan diri.

Saya tidak tegur perbuatan pelajar-pelajar yang tidak menghormati guru tersebut dengan melakukan perkara-perkara di bawah;
  • Saya tidak memarahi pelajar-pelajar dengan berkata, “Berdiri betul-betul! Kamu tidak nampakkah saya sudah masuk?” (SALAH)
  • Saya tidak menasihati pelajar-pelajar dengan berkata, “Berdirilah betul-betul apabila melihat guru kamu masuk ke dalam kelas.” (SALAH)
  • Saya tidak mengkritik pelajar-pelajar dengan berkata, “Kamu ini sudah darjah lima, takkan berdiri betul ketika guru masuk pun kamu tidak tahu.” (SALAH)

Sebaliknya, saya mengaplikasi Teknik Memberi Ganjaran berdasarkan hadith Bersin. Sebaik semua pelajar berdiri memandang saya yang berada di hadapan kelas, saya memilih satu kumpulan yang berdiri tegak dan betul.

Saya lalu berkata, “Inilah cara berdiri yang betul bagi pelajar-pelajar apabila seorang guru masuk ke dalam kelas. Kumpulan ini semua ahlinya berdiri tegak memandang ke arah guru tanpa melakukan perkara-perkara yang boleh menyakiti hati guru. Mereka tahu cara menghormati dan meraikan guru yang masuk ke dalam kelas. Tahniah buat kumpulan ini. Saya berikan tiga bintang untuk kumpulan ini.”

Teknik Memberi Ganjaran:
1.Ganjaran diberikan apabila kerja dibuat dengan betul.
Satu kumpulan pelajar berdiri betul sambil memandang ke arah guru. Saya memberikan ganjaran kepada mereka atas kerja yang dilakukan iaitu berdiri betul dengan mengumumkan kepada semua pelajar di dalam kelas,

“Inilah cara berdiri yang betul bagi pelajar-pelajar apabila seorang guru masuk ke dalam kelas. Kumpulan ini semua ahlinya berdiri tegak memandang ke arah guru tanpa melakukan perkara-perkara yang boleh menyakiti hati guru. Mereka tahu cara menghormati dan meraikan guru yang masuk ke dalam kelas.”

Saya juga memberikan mereka ganjaran berbentuk markah dorongan dengan berkata, “Tahniah buat kumpulan ini. Saya berikan tiga bintang untuk kumpulan ini.”

2.Kerja yang dibuat dengan teknik yang salah tidak diberi ganjaran.
Pelajar-pelajar yang tidak berdiri dengan betul tidak diumumkan nama kumpulan mereka dan mereka tidak mendapat markah dorongan berupa bintang.

3.Apabila kerja dilakukan secara terbuka, maka ganjaran juga diberikan secara terbuka.
Perbuatan satu kumpulan pelajar di dalam kelas 5 Dedikasi berdiri dengan cara yang betul dilakukan di tempat terbuka (ada orang nampak) iaitu di dalam kelas, saya memberikan ganjaran kepada mereka juga secara terbuka. Kata-kata saya dapat didengar oleh semua pelajar.

4.Orang yang melakukan kerja dengan teknik yang salah tidak dikritik.
Pelajar-pelajar tahun 5 Dedikasi yang tidak berdiri dengan betul tidak saya tegur, marahi, nasihati atau kritik. Sebaliknya, saya diam sahaja.

Impak daripada kata-kata ganjaran yang diberikan tadi, pelajar-pelajar 5 Dedikasi yang tidak berdiri dengan betul menyedari kesilapan mereka. Mereka mula berdiri sama seperti kumpulan yang diumumkan tadi.

Sebaik melihat mereka berdiri betul, saya puji mereka menggunakan Teknik Pujian Gaya Nabi pula.

Saya berkata, “Bagus! Kumpulan ini juga sudah berdiri dengan cara yang betul. Wah, nampaknya semua kumpulan sudah berdiri dengan cara yang betul sebelum memberi salam! Ini satu perkara yang mengembirakan. Ustazah kagum. Kamu cepat faham dan belajar. Kalau begini, tentu apabila kita belajar akan mudah faham. Ustazah berikan setiap kumpulan tiga bintang.”

Pelajar-pelajar 5 Dedikasi tersenyum suka mendengar kata-kata saya. Mereka berdiri tegak sehingga selesai salam diucapkan. Malah, ketika saya mahu keluar daripada kelas setelah tamat waktu mengajar, mereka segera berdiri dengan betul tanpa perlu disuruh berdiri. Alhamdulillah.

Gambar hiasan Pelajar-pelajar 5 Dedikasi ketika melakukan aktiviti dalam kumpulan

Hadith rujukan:
1.Hadith Bersin (Teknik Memberi Ganjaran)
Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh saidina Anas bin Malik yang berbunyi begini, Anas bin Malik adalah salah seorang sahabat Nabi Muhammad saw. Dia melaporkan suatu peristiwa yang dia pernah saksikan. Menurutnya, pernah berlaku pada suatu masa ada dua orang lelaki bersin dekat dengan Nabi Muhammad saw. Nabi Muhammad saw berdoa untuk salah seorang daripada mereka berdua dengan ucapan, “Yarhamkallah.” Manakala yang seorang lagi pula bersin tetapi tidak didoakan oleh Nabi Muhammad saw. Lelaki itu tidak puas hati lalu berkata, “Mengapakah apabila si polan bersin, tuan mendoakan dia, tetapi apabila saya bersin, tuan tidak mendoakan saya?” Nabi Muhammad saw menjawab, “Selepas dia bersin, dia membaca Alhamdulillah, sedangkan saudara tidak membaca Alhamdulilliah.

2.Hadith Salam (Teknik Markah Dorongan)
“Imran bin Husain melaporkan pada suatu masa ada seorang lelaki datang mendekati Nabi Muhammad saw. Lelaki itu berkata, “Assalamualaikum.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 10 pahala.” Kemudian datang pula seorang lain yang berkata. “Assalamualaikum wa rahmatullah.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 20 pahala.” Kemudian datang lagi seorang yang lain berkata; “Assalamualaikum wa rahmatullah wa barakatuh.” Nabi Muhammad saw berkata, “Dia mendapat 30 pahala.” –Hadith No. 2689 dalam kitab Shahih Sunan Tarmizi.

3.Hadith 12 Malaikat (Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad)
Anas melaporkan, pada suatu hari ada seorang lelaki datang dan dia terus masuk barisan orang-orang yang sedang sembahyang, dengan nafasnya termengah-mengah kerana terkocoh-kocoh mengejar waktu sembahyang, sambil membaca 'Alhamdulillahi hamdan kasiran thoyiban mubarakan fih.' Selepas selesai sembahyang, Nabi Muhammad bertanya, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu?” Semua orang yang ada diam sahaja, tidak seorang pun menjawab. Nabi Muhammad bertanya lagi, “Siapakah tadi yang mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang berdosa.” Lalu seorang lelaki berkata, “Tadi saya datang dengan termengah-mengah, lalu saya ucapkan kata-kata itu.” Kemudian, Nabi Muhammad berkata, “Sungguh, saya nampak 12 orang malaikat berebut-rebut mengangkat kata-kata itu.” -- Hadith No. 271 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim.

Bersambung...
Nantikan entri seterusnya bagaimana saya mendorong pelajar-pelajar 5 Dedikasi menghasilkan Hasil Kreatif menggunakan kertas-kertas putih.

*Oleh kerana tidak sempat snap gambar ketika mereka berdiri, tiadalah gambar-gambar berkaitan untuk entri ini.

Ustazah Siti Khadijah

8 comments:

  1. wah.hebat la cikgu siti khadijah ni..
    bolelh ajar saya x cara nak didik anak yg kurang tumpuan dalam kelas..

    ReplyDelete
  2. syukran jazilan ya ukhti....
    tulisan ukhti cukup memberi inspirasi buat menghadapi kerenah anak anak kecil di sekolah yang sememangnya menuntut sabar tahap maksimum!

    ReplyDelete
  3. Assalam,

    Hebat. Tahniah ustazah. Cuma saya hairan, dlm Islam bukankah seorang yg baru masuk ke dlm satu majlis disunatkan memberi salam kpd yg sedia ada dlm majlis itu. Tetapi mengapa sedari kecil anak2 murid dlm bilik darjah disuruh memberi salam kpd Guru/Ustaz yg baru masuk ke kelas mereka. Bukankah lebih baik Seorang Guru /ustaz yg baru masuk lebih dianjurkan memberi salam kpd kumpulan murid dlm bilik darjah itu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. mungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. mungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain

      Delete
    4. mungkin sebab nak didik murid-murid supaya hormat guru dari kecil...dan supaya menjadi kebiasaan mereka untuk memberi salam kepada orang lain

      Delete
  4. Mamawana: sy berpendapat pelajar dilatih untuk memberi salam dan menghormati guru. Adapun memberi salam ada kategori2nya dan betul memberi salam kpd kumpulan yg ramai. Wallahualam

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...