Tuesday, January 22, 2013

Apabila Pelajar Hilang Semangat dan Fokus, Beginilah Cara Menaikkan Self-Esteem Mereka

“Susahlah cikgu, saya sudah tidak tahu mahu buat apa.”

"Yalah, cikgu. Kitaorang sudah tak ada idea."

“Cikgu, tak seronoklah buat benda ini. Bukan dapat apa pun. Kita buat kerja sendiri sahajalah.”

“Cikgu janganlah tengok. Kami malu.”

“Cikgu, tengok! Dia buat roket cikgu.”

Inilah respon pelajar ketika saya meronda-ronda di dalam kelas 5 Dedikasi selepas mereka memberi salam sebentar tadi. Pelajar-pelajar 5 Dedikasi sudah hilang semangat mahu meneruskan aktiviti Hasil Kreatif sempena Program Maju Diri pada hari tersebut.

Memandangkan aktiviti yang berlangsung ketika itu adalah aktiviti Hasil Kreatif, setiap kumpulan yang telah dibekalkan dengan beberapa keping kertas putih bersaiz A4 harus menghasilkan seberapa banyak hasil kreatif dengan menggunakan kertas putih tersebut. Kumpulan pelajar yang paling banyak mencipta hasil kreatif menggunakan putih akan dikira sebagai pemenang.

Berdasarkan pengalaman mengaplikasi Teknik Nabi Muhammad, apabila seorang pelajar tidak bersemangat atau kurang tumpuan terhadap pelajaran, saya sedia maklum bahawa self-esteem pelajar berada di tahap yang rendah. Kerana itu, mereka tidak mempunyai keyakinan kepada diri sendiri untuk mendorong diri mereka agar tetap belajar atau meneruskan kerja -kerja yang diarahkan guru. Hal sebegini boleh diselamatkan dengan aplikasi Teknik Nabi Muhammad.

Bagi kembali menaikkan self-esteem pelajar-pelajar 5 Dedikasi, saya tidak melakukan perkara-perkara berikut;
  • Saya tidak memarahi mereka dengan berkata, “Kamu ini bagaimana? Dari tadi guru kamu masuk menjalankan aktiviti, baru satu hasil kreatif kamu?” (Salah)
  • Saya tidak kritik mereka dengan berkata, “Itulah, lain kali guru mengajar pasang telinga. Lihat dan dengar bagaimana guru menerangkan. Barulah kamu faham dan tahu apa yang bakal kamu hasilkan. Ini tidak, setengah jam guru kamu berada di dalam kelas kamu tidak dapat apa-apa manfaat.” (Salah)
  • Saya tidak menyiasat mereka dengan berkata, “Setengah jam pertama tadi, apa yang kamu buat? Sehingga sekarang ada kumpulan yang langsung tidak membuat hasil kreatif? Kamu main ya?” (Salah)

Sebaliknya, saya bina keyakinan mereka dengan menaikkan self-esteem pelajar-pelajar yang sudah hampir padam. Saya cari kebaikan yang ada kepada pelajar-pelajar 5 Dedikasi. Sebaik menemui kebaikan mereka, saya puji dan dorong menggunakan Teknik Nabi Muhammad.

Sewaktu melintasi kumpulan pelajar yang masih duduk di dalam kumpulan sambil memegang kertas-kertas putih, saya puji mereka menggunakan pujian gaya Nabi Muhammad.



“Wah, cikgu kagum pada kerjasama yang ditunjukkan oleh kumpulan ini. Walaupun mereka masih belum mempunyai hasil kreatif yang benar-benar siap, mereka tetap berusaha dengan memikirkan apakan hasil-hasil yang dapat dicipta menggunakan kertas putih di tangan mereka. Orang yang tetap berusaha memikir sudah pun diberi pahala oleh Allah walaupun hasil kerjanya belum siap. Allah suka pada orang yang tidak putus asa.”

Kumpulan pelajar yang dipuji tersenyum-senyum mendengar kata-kata saya. Mereka duduk dalam kumpulan memberikan kerjasama bersama rakan-rakan yang lain meneruskan aktiviti Hasil Kreatif. Kalau tadi mereka masih bermain-main dengan kertas di tangan, kali ini mereka sudah mengambil kertas baru. Satu kertas putih sebelum ini disudahkan oleh rakan-rakan di sebelah kiri mereka, satu lagi kertas putih sudah dilakar dengan lukisan tangan oleh rakan-rakan pelajar perempuan yang duduk di sebelah kanan.

Saya tersenyum suka. Dengan Teknik Nabi Muhammad, sesuatu yang sukar akan menjadi mudah sekiranya betul aplikasinya.

“Cikgu, malulah. Janganlah tengok!”

“Tidak perlu malu. Ini percubaan pertama kamu. Memanglah akan kelihatan banyak kekurangan dan tidak sempurna. Cikgu yakin, sekiranya kumpulan kamu terus mencuba, percubaan kedua kumpulan kamu tentu akan lebih baik daripada yang sebelum ini.” Balas saya memugar keyakinan mereka.

Syukur, kata-kata saya menampakkan hasil. Kumpulan pelajar yang tadi malu dan segan mahu menunjukkan hasil kerja mereka mula meletakkan kertas putih yang telah dibentuk di atas meja.

“Kita buat rekaan lain pula. Ini yang pertama, kali ini yang kedua akan lebih bagus.”

“Cikgu, tengok dia cikgu. Dia buat roket.” Seorang pelajar lelaki yang duduk dalam kumpulan pelajar di hadapan kelas mengadu.

Saya segera menghampiri pelajar yang dimaksudkan. Pelajar tersebut kelihatan takut-takut. Pesawat kertas yang bertulisan tangan ‘Air Asia’ disorokkan di bawah lengannya.

“Biar cikgu lihat.” Pinta saya kepada pelajar tersebut.


“Wah, cikgu kagum! Sekarang kamu mencipta kapal terbang kertas Air Asia. Suatu hari nanti, insha-Allah kamu akan mencipta kapal terbang Air Asia dan pesawat MAS yang sebenar untuk negara pula.”

Pelajar tersebut senyap sahaja mendengar respon saya. Namun selepas dipuji, dia tidak menyorokkan kapal terbang kertasnya lagi. Sebaliknya, kapal terbang kertasnya diletakkan elok di atas meja. Sekiranya tadi dia hanya menulis perkataan ‘Air Asia’ di sayap kapal terbang, kali ini dia sudah mula mewarnakan perkataan tersebut menggunakan pensil warna berwarna merah. Di bahagian sudut lain, dia menambah logo ‘1 Malaysia’ pula. Berhasil! Teknik Nabi Muhammad membuatkan self-esteemnya naik dan risiko sosialnya bersama guru menjadi hilang. Dia sedang mendorong dirinya sendiri untuk menjadi lebih cemerlang. Subhanallah.

Saya berjalan lagi ke arah kumpulan-kumpulan yang lain. Saya dorong semua kumpulan menggunakan Teknik Pujian Gaya Nabi Muhammad (cari kebaikan + puji kebaikan tersebut + sebutkan impaknya).


Ketika menghampiri satu kumpulan pelajar perempuan, saya berkata; “Wah bagus! Kumpulan kamu kreatif mencipta bakul. Nanti kamu akan boleh membuat bakul daripada rotan pula. Ia boleh dijual. Dengan itu, kamu akan mempunyai pendapatan.”

Mereka suka mendengar kata-kata saya.

“Cikgu, boleh kami ambil kertas kosong lagi?”

“Boleh.” Balas saya.

Satu kelas khusyuk mencipta hasil kreatif mereka bersama kumpulan. Tiada yang curi tulang atau bermalas-malas seperti mula-mula sesi P&P tadi.

Kepada kumpulan pelajar yang melukis, saya puji hasil lukisan mereka dengan berkata,

"Bagus, cantik lukisan kamu. Memang kamu mempunyai bakat menjadi seorang pelukis. Cikgu doakan kamu menjadi pelukis terkenal suatu hari nanti. Lukisan kamu ini memang cantik, sekiranya diwarnakan tentu akan kelihatan lebih cantik."


Sebaik saya pergi dari tempat mereka, pelajar di dalam kumpulan tadi mula mewarnakan hasil lukisan mereka secara bersama.


Beberapa minit kemudian, saya pusing-pusing lagi melihat dan menilai hasil kerja pelajar-pelajar 5 Dedikasi. Sudah banyak hasil kreatif terhasil tidak sampai setengah jam. Ia benar-benar berbeza dengan setengah jam pertama mereka bersama guru sebelum ini. Tadi mereka hanya mencipta satu hasil kreatif sahaja, malah ada kumpulan yang tidak buat apa-apa. Kini, sudah pelbagai bentuk hasil kreatif ciptaan kumpulan mereka. Ada lukisan yang cantik, ada bintang, pesawat Air Asia & Garuda, origami, sampul surat, kapal layar dan sebagainya.

Ini menunjukkan self-esteem pelajar sudah naik sangat tinggi dalam tempoh yang tidak lama. Ia benar-benar satu mukjizat. Pelajar yang telah hilang semangat pada mulanya sedang gigih berusaha menyudahkan tugasan mereka dengan sukarela.

Ketika memerhatikan dan mengambil gambar kumpulan-kumpulan pelajar yang tekun menyudahkan hasil kreatif, seorang pelajar bertubuh besar datang kepada saya.


“Cikgu, ini hasil kerja saya.”
Dia menunjukkan pesawat kertas putih kosong kepada saya.

“Bagus. Ini adalah pesawat kertas kamu. Sekarang, ini pesawat kertas ‘Air Asia’ kamu. Nanti suatu hari kamu akan tunjukkan kepada dunia pesawat sebenar Air Asia yang kamu cipta pula.” Saya mengulang skrip pujian yang sama ke atas pelajar sebelum ini kepada pelajar di hadapan saya.

“Pesawat Garuda cikgu!” Balas pelajar tersebut.

“Garuda?” Tanya saya kembali mahu mendapatkan kepastian. Kurang jelas dengan jawapan pelajar tersebut.

“Saya orang Indonesia, cikgu. Saya mahu cipta pesawat Garuda buat negara Indonesia.” Balas pelajar tersebut menjawab pertanyaan saya.

Tersenyum saya mendengarnya. Patutlah Garuda, orang Indonesia rupanya. =)

*Di bawah ini, saya sertakan foto-foto anak-anak 5 Dedikasi yang gembira menjalankan aktiviti PMD selepas diaplikasi Teknik Nabi Muhammad.

























Ustazah Siti Khadijah

8 comments:

  1. Assalamualaikum Ustazah

    Saya sangat suka membaca entri2 di blog Ustazah. Indah... saya tak pandai memuji anak2 saya tapi saya selalu berdoa utk kejayaan mrk di hadapan mereka sendiri agar mereka dengar dan faham doa2 dari ibu mrk ini.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pujian menggunakan teknik Nabi adalah mukjizat yang mampu menaikkan self esteem pelajar. Suka akan perkongsian Ustazah Comel ini. :)

      Delete
  2. assalamualaikum Ustazah...mOhon share..
    .

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum ustazah

    saya mohon share ye

    syukran jazilan

    ReplyDelete
  4. Saya suka gaya penulisan ustazah. Senang untuk saya hadam dengan contoh-contoh kata-kata pujian, dan bukannya setakat teori sahaja.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum ustazah

    saya mohon buat pautan pada blog
    untuk perkongsian ilmu mendidik

    Moga diberkati Allah
    Terima kasih

    ReplyDelete
  6. Assalammualaikum Ustazah, jangankan budak kecil...saya sendiri pun apabila membaca kata-kata semangat yang ustazah tulis, membuatkan saya lebih kuat untuk beruasaha....

    mohon share untuk perkongsian ilmu ya ustazah...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum ustazah..

    saya suka tgk kanak-kanak semua ceria :)

    http://vitaminboutique.blogspot.com/

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...