Sunday, June 10, 2012

Menyelesaikan Pergaduhan Berdasarkan Hadith Menjaga Perpaduan dalam Barisan Kepimpinan

Beberapa hari sebelum peperiksaan pertengahan tahun berlangsung, berlaku dua pergaduhan di kalangan pelajar 5 Ali dan 5 Omar. Untuk entri kali ini, saya kongsikan dahulu aplikasi Teknik Nabi Muhammad menyelesaikan pergaduhan yang berlaku kepada dua pelajar 5 Ali yang bernama Abang Ngah dan Angah 2.

Seperti biasa sebelum memulakan P&P di dalam kelas 5 Ali, akan ada beberapa orang pelajar meminta izin untuk turun ke surau bagi menunaikan solat Zohor. Oleh kerana sudah sedia maklum akan perkara ini, saya sering masuk ke dalam kelas lebih awal daripada waktu mengajar yang sepatutnya.

Pada hari itu, saya masuk ke dalam kelas 5 Ali lima belas minit lebih awal. Saya duduk di meja guru sambil memerhatikan kebersihan kelas dan pelajar-pelajar 5 Ali yang baru tiba di dalam kelas dengan menyandang beg sekolah masing-masing.

“Ustazah, saya belum solat Zohor. Saya nak turun solat di surau boleh?” Tanya Abang Ngah kepada saya.

Saya hanya menganggukkan kepala. Tidak lama selepas itu, datang lagi empat lima orang pelajar ke meja guru meminta kebenaran melakukan perkara yang sama seperti Abang Ngah. Mereka turun ke surau sekolah yang terletak di bangunan seberang jalan bagi menunaikan solat Zohor.

Setelah berlalu beberapa waktu, Abang Ngah muncul kembali dengan wajah mencuka dan kelihatan marah. Tanpa ucapan salam sebelum masuk ke dalam kelas, dia langsung duduk di mejanya sambil menahan nafas yang tercungap-cungap. Saya yang sedang berbual dengan pelajar-pelajar 5 Ali di dalam kelas memandang Abang Ngah dengan pandangan yang berisi tanda tanya. Namun tidak pula saya bertanya apakah yang sebenarnya berlaku kerana mengikut Teknik Nabi Muhammad yang tidak menyiasat kesalahan. Saya hanya memerhatikan tingkah laku Abang Ngah daripada jauh.

Dia kemudian memangku kepala dengan kedua tangannya. Bahunya tiba-tiba terenjut-enjut. Menurut saya, barangkali dia menangis. Tepat tekaan saya. Abang Ngah benar-benar menangis.

“Ustazah, Abang Ngah menangis. Tadi, dia dengan Angah 2 bergaduh di surau.” Aiman dan beberapa orang pelajar yang baru naik dari surau datang ke meja saya memberitahu.

Ketika itu, semua pelajar yang mendapat kebenaran menunaikan solat Zohor telah kembali berdiri di tempat masing-masing. Saya mencari kelibat Angah 2. Dia juga telah berdiri di tempatnya. Riak wajahnya tidak menampakkan sebarang tanda-tanda muram, tidak berpuas hati apalagi marah. Angah 2 yang kecil molek di dalam kelas 5 Ali itu memang terkenal dengan senyum manisnya. Dia sering tersenyum setiap kali saya atau siapa sahaja memandang ke arahnya atau menghampiri tempat duduknya.

“Dhirul, sudahlah. Engkau yang mula dulukan. Sabar sahajalah. Ikut apa yang ustazah selalu pesan.” Aiman cuba meredakan tangisan Abang Ngah sambil menepuk-nepuk bahunya yang masih terenjut-enjut. Abang Ngah tiba- tiba berdiri sambil menangis dan dengan wajah tidak berpuas hati dia memandang Angah 2 yang sedang berdiri dalam senyuman melihat saya. Dia tiba-tiba bertindak diluar jangka. Abang Ngah cuba menghampiri Angah 2 dengan menggenggam penumbuk. Syukurlah Aiman segera menariknya sebelum dia benar-benar dekat dengan kedudukan Angah 2.

“Mana ada, kau yang mula dulu.” Abang Ngah tidak puas hati. Dia cuba melepaskan diri daripada tangan Aiman sambil menghambur marahnya kepada Angah 2. Angah 2 yang pada mulanya biasa-biasa sahaja dengan senyumannya tiba-tiba menangis. 

“Mana ada. Dia yang kacau kami ambil wuduk ustazah.” Senyum di wajahnya hilang. Kali ini, air matanya menjujuh di pipi. Dia sedikit pun tidak bergerak dari tempat duduknya untuk membalas perbuatan Abang Ngah yang masih mahu menyerangnya. Tenang sekali tuturnya biarpun ada esak tangis yang sesekali menggangu kelancaran tutur katanya.

Abang Ngah bertindak di luar kawal sekali lagi. Dia masih berusaha mahu melepaskan diri daripada pegangan Aiman untuk menuju ke meja Angah 2. “Kaulah yang mula dulu. Engkau buat. Engkau tuduh aku pula.”

Melihatkan keadaan yang makin tegang, dan tidak sanggup membayangkan Angah 2 yang bertubuh kecil molek itu diapa-apakan Abang Ngah, saya menghampiri kedua-dua pelajar tersebut. Ya, berada di tengah-tengah untuk tidak berat sebelah menghukum apalagi memilih untuk memenangkan salah seorang daripada kedua-duanya.

Oleh kerana saya tidak tahu apa yang berlaku dan Teknik Nabi Muhammad juga tidak mengajar menyiasat kesalahan, saya mendiam diri. Sebaik melihat Abang Ngah terlepas daripada pegangan tangan Aiman, saya segera memegang baju sekolah Abang Ngah dan memaut tangannya di bahagian siku. Kemas dan kejap. Saya turut melakukan perkara yang sama kepada Angah 2 (semoga tidak berlaku salah faham di sini. Saya melakukan perkara ini kerana mereka masih anak-anak dan belum cukup umur.)

Saya cuba mengaplikasi Teknik Menyelesaikan Pergaduhan berdasarkan hadith Menjaga Perpaduan dalam Barisan Kepimpinan.

Abdullah bin Abi Aufa melaporkan bahawa Abdul Rahman bin Auf pernah mengadu kepada Nabi Muhammad tentang Khalid al-Walid. Lalu Nabi Muhammad berkata kepada Khalid, "Wahai Khalid, janganlah saudara menyakiti lelaki yang menjadi anggota tentera Perang Badar. Andai kata saudara bersedekah dengan emas sebesar Gunung Uhud, tentu saudara masih tidak dapat menyaingi amalannya." Khalid al-Walid pun berkata, "Wahai Rasul Allah, mereka menuduh saya, sedangkan yang dimaksudkan adalah mereka." Nabi Muhammad berkata, "Janganlah menyakiti Khalid, sesungguhnya dia adalah pedang daripada pedang-pedang Allah 'azza wa jalla. Allah menghantarkan dia bagi memerangi orang-orang kafir." - Hadith ini direkodkan dalam koleksi hadith-hadith autentik Ibn Hibban. ~Kredit Blog Tim Hadith Psikologi

Dalam hadith ini, Nabi Muhammad menggunakan beberapa strategi bagi menyelesaikan pergaduhan yang berlaku di antara Abdul Rahman bin Auf dan Khalid al-Walid. Strategi tersebut ialah;

1. Mengalihkan pandangan kedua-dua pihak yang bermusuhan itu daripada melihat kelemahan dan kesalahan musuhnya kepada melihat kehebatan dan kemuliaan musuh. Ini dilakukan supaya perasaan benci-membenci dialihkan kepada perasaan saling hormat-menghormati dan kagum-mengagumi. 

Dalam peristiwa itu Nabi Muhammad memberitahu kehebatan dan kemuliaan Khalid al-Walid kepada Abdul Rahman bin Auf, dan menerangkan kehebatan dan kemuliaan Abdul Rahman bin Auf kepada Khalid al-Walid.

Kepada Khalid al-Walid Nabi Muhammad berkata: "Wahai Khalid, janganlah saudara menyakiti lelaki yang menjadi anggota tentera Perang Badar. Andai kata saudara bersedekah dengan emas sebesar Gunung Uhud, tentu saudara masih tidak dapat menyaingi amalannya."

Kepada Abdul Rahman bin Auf Nabi Muhammad berkata: "Janganlah menyakiti Khalid, sesungguhnya dia adalah pedang daripada pedang-pedang Allah 'azza wa jalla. Allah menghantarkan dia bagi memerangi orang-orang kafir."

2. Menukar perasaan sakit hati dan benci terhadap musuhnya kepada perasaan menghormati, memuliakan dan mengagumi musuhnya.

Dalam peristiwa di atas, Nabi Muhammad sama sekali tidak bertanya tentang apa yang sebenarnya telah berlaku sehingga menyebabkan 2 orang tokoh itu sakit hati dan berkonflik. Sebaliknya beliau menerangkan kehebatan masing-masing. Teknik yang beliau gunakan adalah menggantikan perasaan sakit hati kepada perasaan suka dan puas hati hasil menerima pujian daripada pucuk pimpinan.

3. Memperkenalkan peraturan interaksi sosial yang dikenakan ke atas kedua-dua belah pihak.

Dalam peristiwa itu Nabi Muhammad memberitahu Abdul Rahman bin Auf supaya tidak menyakiti Khalid dal-Walid, dan memberitahu Khalid al-Walid supaya tidak menyakiti Abdul Rahman bin Auf.

Setelah tangis Abang Ngah dan Angah 2 reda, saya berkata kepada Abang Ngah, “Abang Ngah, ustazah tahu kamu sayangkan ustazah dan kelas 5 Ali. Kamu tidak boleh bergaduh dengan Angah 2 kerana dia merupakan pelajar 5 Ali dan dia adalah anak murid ustazah. Dia selalu membantu ustazah memastikan buku-buku pelajar di dalam kelas ini sudah berada di atas meja setiap kali pelajaran mahu dimulakan. Jasanya sangat besar untuk kemajuan akademik semua pelajar kelas 5 Ali ini. Kamu tidak mungkin dapat melakukan apa yang telah Angah 2 buat untuk memudahkan pelajaran.”

Abang Ngah diam. Perlahan-lahan, saya nampak dia angguk kepala. Kemudian, saya mengulang kata-kata yang hampir sama kepada Angah 2 pula.

“Angah, ustazah juga tahu kamu sayang ustazah dan kelas 5 Ali ini. Kamu tidak boleh bergaduh dengan Angah 2 kerana dia juga merupakan pelajar 5 Ali dan dia juga adalah anak murid ustazah. Abang Ngah selalu membantu ustazah mengawal kelas dan mengangkat barang-barang guru yang mengajar kamu. Jasanya juga amat besar kepada ustazah-ustazah yang mengajar kamu dan kelas 5 Ali ini. Sekiranya  kamu membersihkan kelas hari-hari, belum tentu kamu dapat menandingi kebaikan yang Abang Ngah telah lakukan.”

Saya bertindak berdasarkan tiga strategi yang terdapat di dalam hadith ini. 


1. Mengalihkan pandangan kedua-dua pihak yang bermusuhan itu daripada melihat kelemahan dan kesalahan musuhnya kepada melihat kehebatan dan kemuliaan  musuh. Ini dilakukan supaya perasaan benci-membenci dialihkan kepada perasaan saling hormat-menghormati dan kagum-mengagumi.

Dalam pergaduhan ini, saya memberitahu kebaikan dan jasa Angah 2 kapada Abang Ngah, dan kebaikan dan jasa Abang Ngah kepada Angah 2.

Kepada Abang Ngah saya berkata, "Dia selalu membantu ustazah memastikan buku-buku pelajar di dalam kelas ini sudah berada di atas meja setiap kali pelajaran mahu dimulakan. Jasanya sangat besar untuk kemajuan akademik semua pelajar kelas 5 Ali ini. Kamu tidak mungkin dapat melakukan apa yang telah Angah 2 buat untuk memudahkan pelajaran.”

Kepada Angah 2 saya berkata, "Abang Ngah selalu membantu ustazah mengawal kelas dan mengangkat barang-barang guru yang mengajar kamu. Jasanya juga amat besar kepada ustazah-ustazah yang mengajar kamu dan kelas 5 Ali ini. Sekiranya  kamu membersihkan kelas belum tentu kamu dapat menandingi kebaikan yang Abang Ngah telah lakukan.”


2. Menukar perasaan sakit hati dan benci terhadap musuhnya kepada perasaan menghormati, memuliakan dan mengangumi musuhnya.


Dalam pergaduhan di kelas 5 Ali, saya sama sekali tidak bertanya tentang apa yang sebenarnya telah berlaku sehingga menyebabkan dua pelajar itu bergaduh. Sebaliknya saya menerangkan kebaikan masing-masing. Teknik yang saya gunakan adalah menggantikan perasaan sakit hati kepada perasaan suka dan puas hati hasil menerima pujian daripada orang besar (vip) iaitu ustazah mereka.


3. Memperkenalkan peraturan interaksi sosial yang dikenakan ke atas kedua-dua belah pihak.


Dalam pergaduhan di kelas 5 Ali, saya memberitahu Abang Ngah supaya tidak bergaduh dengan Angah 2, dan memberitahu Angah 2 supaya tidak bergaduh  dengan Abang Ngah. Tindakan saya yang melarang mereka bergaduh itu adalah strategi atau prinsip memperkenalkan peraturan interaksi sosial.

Kedua-dua mereka diam mendengar kata-kata saya. Selepas itu, saya menyambung kembali dengan berkata, “Kamu bedua adalah orang yang amat berjasa di dalam kelas 5 Ali ini. Saling bermaafanlah untuk terus belajar di dalam kelas yang ceria seperti selalu. Sesungguhnya, orang yang meminta maaf dan memberi maaf adalah orang yang terpuji dan amat disukai di dalam Islam.”

Angah 2 menghulurkan tangannya kepada Abang Ngah. Saya memuji perbuatannya, “Ustazah kagum dengan sikap kamu yang sanggup mendahului dalam meminta maaf. Sungguh kamu telah melakukan dua kebaikan. Pertama, mengakui kesalahan, dan kedua, menjadi orang pertama dalam meminta maaf. Kamu akan disenangi rakan-rakan kerana sikap mulia ini.”

Mendengar kata-kata saya, Abang Ngah menyambut huluran tangan Angah 2 dengan berkata, “Aku pun minta maaf.”

Mereka berpelukan. Selepas itu, P&P dapat dijalankan seperti biasa. Abang Ngah dan Angah 2 tidak kelihatan seperti selepas bergaduh sepanjang hari itu. Paling mengkagumkan, Abang Ngah dan Angah 2 boleh bekerjasama di dalam kumpulan sepanjang pelajaran berlangsung. Pergaduhan hari itu selesai tanpa perlu saya menyiasat punca mereka bergaduh, menegur, mengkritik atau memarahi perbuatan mereka yang begaduh dan menghukum mana-mana pelajar atas kesalahan bergaduh. 

Cukup dengan memberikan penyelesaian, semuanya kembali kepada sedia kala. Syukur pada Allah. 

 Abang Ngah. Angah 2 tersenyum memandang dari tempat duduknya di belakang

Angah 2 yang sentiasa murah dengan senyuman.

Ustazah Siti Khadijah

11 comments:

  1. Terima kasih Ustazah Siti Khadijah kerana berkongsi aplikasi teknik ini di dalam kelas. Saya belum mencubanya. Contoh aplikasi yang amat baik dan menunjukkan impak teknik yang amat berkesan. Tahniah! Saya suka andai teknik ini dikongsikan semasa ustazah berkongsi ilmu di N9 nanti. Tentu banyak manfaatnya dan membuka mata dan minda khalayak. Lazim terjadi pergaduhan antara rakan dan juga adik-beradik. Biasanya , jalan penyelesaiaan, kedua-dua pihak dikritik dan dihukum. Negatifnya,, ada pergaduhan dalam sekolah menjadi lebih besar dan menjadi pencetus pergaduhan di luar sekolah. Pergaduhan anak-anak menjadi pergaduhan orang dewasa.

    ReplyDelete
  2. Sama-sama Puan Khairulaniza. Inshaallah, saya akan berusaha untuk berkongsi teknik ini dalam seminar nanti. Benar kata puan. Semoga dengan teknik ini akan banyak pergaduhan dapat diselesaikan.

    ReplyDelete
  3. Masyallah ustazah, thanks for sharing. Saya sering buntu bila anak2 bergaduh. Insyaallah akan cuba cara ini.

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah, ada juga teknik meleraikan pergaduhan.

    Insya-Allah, saya akan cuba aplikasikan di sekolah saya.

    ReplyDelete
  5. BarakiLlah...Amat membantu untuk meleraikan anak-anak yang sedang belajar berinteraksi!

    ReplyDelete
  6. Salam.

    Ustazah, penulisan ustazah mengenai aplikasi hadith ke dalam kehidupan banyak membantu saya menjadi muslim yang lebih baik. Mohon teruskan usaha mulia ini. :)

    Cuma, saya ada satu persoalan, apakah bezanya menyiasat dan bertanya?

    Contoh situasi, seorang kawan mengadu beliau tertekan, jadi apa yang harus di lakukan? Bertanya tentang masalah beliau atau terus mengemukakan cadangan bagi meredakan tekanan secara general?

    Terima kasih. :)

    ReplyDelete
  7. salam.. syukran kasiran saya ucapkan pada ustazah atas nukilan2 dan catatan2 ustazah dalam blog. saya sebenarnya baru ingin memulakan praktikal di sekolah menengah dalam subjek Pendidikan Islam. saya mencari tips2 yang boleh saya aplikasikan dalam kelas nanti dan saya terjumpa blog ustazah ni. terima kasih ustazah.. banyak teknik2 melalui teladan Rasulullah s.a.w yang telah ustazah ceritakan dalam blog ni. izinkan saya mencedok ilmu dan mengambil tips yang bermanfaat dari blog ni. semoga ustazah diberkati Allah.. Barakallahufik..

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum.

    suka cara ustazah,bijak:)
    syukran di atas perkongsian.
    em.saya pun pernah berhadapan dengan situasi ini iaitu sewaktu relief class pelajar tingktan 1.Siap meja terbalik lagi,dah la masa tu saya baru seminggu mula praktikal.huhu.Memang buntu,tak tahu nak buat apa.Tambahan lagi,sy tak kenal pelajar2 kelas tersebut.Apa yang saya buat,sy pergi kat pelajar2 tu dan suruh mereka berhenti bergaduh.First warning memang diorang buat tak tahu,kali ke-2 bila ugut nak panggil cikgu disiplin baru senyap.Itu pun masing-masing duduk dengan mata merah(masih dalam mood marah).Tak suke sebenarnya guna ugutan tu,tapi masa tu awal2 lagi,dan tak pandai lagi control kelas jadi terpaksa lah guna nama guru disiplin tu.huhu.

    Jadi ustazah,jika dalam situasi pelajar yan kita tak kenal(macam situasi saya ni),apa yang perlu dilakukan ye?

    tq:)

    ReplyDelete
  9. time kasih sbb share ilmu ni
    InsyaAllah akan cuba di praktikkan dlm keluarga sndiri
    (anak tiga2 lelaki)

    ReplyDelete
  10. Teknik Muhammad ini bagi saya adalah wajib dipraktikkan oleh semua sama ada bergelar, guru, ibu bapa mahu pun pendidik. Seringkali saya mendengar cerita sedih apabila guru sendiri yang merendah-rendahkan muridnya. :(

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Ustazah...Sy ada salah faham antara kawan kaib sy di sekolah..Sy nak minta cadangan ustazah bagaimana nak atasi masalah ini.Sy tidak mahu melibatkan sesiapa terutama ibu bapa,guru2 di sekolah.Minta pertolongan ustazah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...