Suatu hari ketika masih menggantikan posisi
seorang guru yang berkursus pada sesi pagi, berlaku satu kecurian di dalam
kelas 2 Omar. Ketika itu, semua pelajar sedang bersiap sedia untuk keluar
rehat. Seorang pelajar lelaki yang duduk di barisan hadapan datang bertemu saya
di meja guru mengadukan masalah kehilangan wang saku yang dibawanya.
“Cikgu, duit belanja saya hilang.” Dia
memberitahu saya tentang kehilangan wang belanja yang dibawanya.
Pada mulanya, saya tidak melakukan apa-apa.
Hanya menggantikan wangnya yang hilang tersebut dengan sedikit wang sendiri
bagi membolehkan pelajar tersebut turut dapat rehat bersama kawan-kawannya.
“Mmm, hari ini ustazah belanja kamu. Ambil
duit ini untuk buat belanja makan waktu rehat kamu pada hari ini.” Saya
menghulur sekeping wang kertas berwarna biru kepada pelajar tersebut. Dia
menyambutnya dengan wajah yang masih muram sambil berjalan kembali ke tempat
duduknya.
Duga saya, tindakan saya itu sudah benar
mengikut Teknik Nabi Muhammad yang tidak menyiasat sebarang kesalahan. Namun
ternyata ia silap besar.
Ketika semua pelajar 2 Omar sudah keluar
rehat, pelajar itu masih duduk di mejanya. Saya hairan. Apakah penyelesaian
yang diberikan dengan menggantikan wangnya yang hilang tadi masih belum dapat
memulihkan perasaannya sehingga dia tidak keluar rehat.
Kebetulan pula pada waktu itu, saya memang
tidak bercadang mahu kembali ke bilik guru atau berehat. Saya hanya
menghabiskan waktu rehat selama 30 minit di dalam kelas 2 Omar. Saya
menghampiri pelajar lelaki yang mengadu kehilangan wang tadi.
“Kamu tidak pergi rehat? Bukankah ustazah
sudah berikan sedikit wang untuk kamu rehat?” Tanya saya kepada pelajar
tersebut.
Pada mulanya dia masih kelihatan muram. Namun
sebaik pertanyaan itu disuakan, pelajar tersebut langsung menangis dan
menjawab, “Duit saya hilang Rm 9.00, cikgu ganti Rm 1.”
Tanpa dapat ditahan, dia menangis semahunya.
Saya benar-benar rasa bersalah. Patutlah dia tidak keluar rehat. Wang
belanjanya hilang Rm 9.00, saya pula hanya memberikan Rm 1.00 mana mungkin
dapat menampung rasa sedih atas kehilangan keseluruhan jumlah wangnya yang
hilang.
Saya mula sedar yang kesilapan saya adalah
tidak bertanya langsung berkenaan wang belanjanya yang hilang. Niat pada mulanya
tidak mahu menyiasat rupanya mengundang salah faham saya memahami beza antara ‘bertanya’
dan ‘menyiasat’.
Ya, saya seharusnya bertanya serba sedikit
berkenaan wangnya yang hilang bukan hanya mendiamkan terus. Lalu menggantikan
wangnya yang hilang. Memang patutlah pelajar tersebut tidak mahu keluar rehat.
Situasi ini membuatkan saya semakin memahami
perbezaan antara ‘bertanya’ dan ‘menyiasat’. Apabila dinyatakan Nabi tidak
menyiasat, bukanlah bermaksud Nabi Muhammad tidak bertanya langsung, baginda bertanya
serba sedikit sekadar ingin mengetahui jawapan.
Sebagai contoh, dalam hadith 12 Malaikat
(baca di sini), apabila seorang lelaki datang lambat untuk menunaikan solat
kemudian dia membaca zikir 'Alhamdulillahi hamdan kasiran
thoyiban mubarakan fih' dengan suara yang kuat sehingga mengganggu kekhusyukan Nabi
yang sedang bersolat, selepas bersolat Nabi bertanya, “Siapakah tadi yang mengucapkan
kata-kata (zikir) itu.”
Apabila lelaki itu
tidak mengaku pada awalnya, Nabi bertanya lagi, “Siapakah tadi yang
mengucapkan kata-kata itu? Sebenarnya dia tidak mengucapkan sesuatu yang
berdosa.” Barulah lelaki yang mengucapkan kata-kata itu mengaku.
Hadith ini
menunjukkan Nabi Muhammad juga bertanya, namun tidak menyiasat. Terdapat
perbezaan antara bertanya dan menyiasat. Antaranya ialah;
- Bertanya tujuannya adalah untuk mengetahui jawapan. Sebaik jawapan diketahui, kita tidak menyalahkan atau mengkritik orang yang melakukan kesalahan. Menyiasat pula tujuannya mahu mengetahu punca mengapa sesuatu perkara itu berlaku.
- Apabila bertanya, perkataan ‘Kenapa’ dan ‘Mengapa’ tidak boleh digunakan. Ini kerana, dalam hadith-hadith yang ditemui menunjukkan Nabi Muhammad tidak bertanya menggunakan perkataan ‘kenapa’ dan ‘mengapa’. Sementara menyiasat pula, ayat akan dimulakan dengan penggunaan perkataan ‘kenapa’ dan ‘mengapa’.
- Apabila bertanya, kita tidak mempunyai perasaan mahu menyalahkan atau menuduh-nuduh. Ia hanya untuk mengetahui jawapan. Manakala menyiasat, ia seperti kita menuduh-nuduh seseorang melakukan sesuatu perbuatan dan seolah-olah kita menyalahkan seseorang atas kesalahan tersebut.
Menyedari kesilapan
ini, saya membaiki situasi dengan bertanya kepada pelajar lelaki yang
kehilangan wang belanja tersebut beberapa perkara berkenaan kehilangan wang
yang dibawanya.
“Berapakah jumlah
sebenar wang kamu yang hilang?”
“Bilakah kamu mula
sedar yang wang tersebut telah hilang?”
Sebaik mengetahui
jawapan daripada pelajar tersebut, saya berkata kepada pelajar tersebut, “Baik.
Nanti selepas semua pelajar masuk ke dalam kelas, ustazah berjanji akan cuba
menyelesaikan perkara ini. Sekarang kamu pergi rehat dahulu.”
Pelajar tersebut
patuh kepada kata-kata saya.
Sebaik semua pelajar
2 Omar sudah kembali ke dalam kelas, saya mengotakan janji untuk menyelesaikan
masalah kehilangan wang pelajar tersebut dengan menggunakan Teknik Menegur
Dengan Menerangkan berdasarkan hadith Badwi Kencing Di Dalam Masjid.
Anas bin Malek melaporkan, pada suatu
masa dia dan orang-orang lelaki lain sedang berada di dalam masjid bersama-sama
Nabi Muhammad. Tiba-tiba masuklah seorang lelaki Arab dari kampung ke dalam
masjid, lalu lelaki itu berdiri dan membuang air kecil. Melihat kejadian itu,
sahabat-sahabat Nabi yang ada di situ terus mengherdik lelaki tersebut.
Sebaliknya, Nabi Muhammad berkata, “Jangan buat dia terhenti kencingnya.
Biarkan sahaja.” Lalu semua yang ada membiarkan sahaja orang kampung itu
menghabiskan kencingnya. Selepas itu Nabi Muhammad memanggil lelaki itu dan
berkata kepadanya, “Sesungguhnya, di dalam masjid ini tidak boleh kencing
ataupun membuang sedikit pun kotoran, sebaliknya hanya boleh berzikir
mengingati Allah Azza wajalla, bersembahyang, dan membaca Quran.” Kemudian,
Nabi Muhammad menyuruh salah seorang yang ada pergi mengambil air setimba, lalu
disirami kecing itu. ~Hadith
No. 186 dalam kitab Ringkasan Sahih Muslim
Dalam hadith ini, Nabi Muhammad menegur
lelaki Arab dari kampung (Badwi) yang melakukan kesalahan di dalam masjid hanya
dengan menerangkan undang-undang apabila berada di dalam masjid.
Kata-kata Nabi Muhammad, “Sesungguhnya, di
dalam masjid ini tidak boleh kencing ataupun membuang sedikit pun kotoran,
sebaliknya hanya boleh berzikir mengingati Allah Azza wajalla, bersembahyang,
dan membaca Quran.”
Nabi Muhammad tidak memarahi lelaki Arab
Badwi tersebut dengan berkata, “Kamu tidak boleh membuang air di dalam masjid!
Salah perbuatan kamu yang membuang air di dalam masjid.” (SALAH)
Nabi Muhammad tidak menyiasat punca lelaki
Arab Badwi tersebut dengan berkata, “Kenapa kamu membuang air di dalam masjid?”
(SALAH)
“Mengapa kamu membuang air di dalam rumah
Allah?” (SALAH)
Saya telah mengaplikasi Teknik ini dengan
Menerangkan kepada pelajar-pelajar 2 Omar bahawa perbuatan mengambil barang
orang tanpa izin adalah salah.
Skrip ucapan yang dituturkan ialah, “Hari
ini, seorang rakan kita telah kehilangan duit belanja sebanyak Rm 9.00. Kasihan
dia tidak mempunyai wang untuk makan dan minum di waktu rehat."
"Kita semua mahu masuk syurga bukan? Siapa mahu masuk syurga, angkat tangan.” Tanya saya kepada pelajar-pelajar 2 Omar.
Semua pelajar 2 Omar mengangkat tangan menandakan
mereka mahu masuk syurga.
Saya melanjutkan penerangan dengan berkata,
“Sesungguhnya di dalam syurga penuh dengan benda serta perkara yang baik-baik.
Semua orang yang menjadi ahli syurga juga adalah orang baik-baik. Di dalam
syurga tidak ada sedikit pun benda dan perkara yang tidak baik.”
“Mengambil barang orang tanpa izin adalah
salah dan berdosa. Sekiranya kita mengambil barang orang seperti duit
contohnya, kemudian kita membeli makanan. Apabila makanan tersebut dimakan, ia
akan menjadi darah daging yang tidak baik di dalam tubuh badan kita. Apabila
sudah terdapat benda yang tidak baik di dalam tubuh badan kita, ia boleh
menyebabkan kita susah mahu dengar cakap ibubapa dan cikgu. Apabila belajar
juga ia akan menjadi susah faham.”
“Ketika kita semua mahu masuk ke syurga,
hanya orang yang baik-baik dan memiliki tubuh badan yang darah dan dagingnya
baik sahaja akan dapat masuk ke syurga. Apabila terdapat benda yang tidak baik
di dalam tubuh kita, Allah akan bersihkan tubuh badan kita dengan mencampakkan
ia terlebih dahulu ke dalam api neraka. Setelah ia benar-benar bersih, tiada
lagi benda-benda yang tidak baik, barulah kita dibenarkan masuk ke syurga.”
Semua pelajar 2 Omar diam mendengar
kata-kata saya penuh minat. Satu persatu wajah-wajah comel di hadapan saya seluruhi.
Memandangkan saya tidak tahu siapa yang mencuri wang pelajar lelaki yang hilang
tersebut, saya hanya mengaplikasi teknik ini berdasarkan perbuatan yang pernah dilakukan Nabi dalam menangani satu-satu situasi.
Setelah menerangkan perkara tersebut, saya kembali menyambung pelajaran. Tidak dijangka sepuluh minit kemudian,
pelajar lelaki yang mengadu kehilangan wang belanja sebelum waktu rehat tadi
datang sekali lagi ke meja guru. Kali ini dia datang kerana mahu memulangkan kembali Rm 1 yang telah saya
berikan kepadanya sebelum waktu rehat tadi.
Katanya, “Cikgu, saya pulangkan kembali duit
yang cikgu bagi pada saya. Orang yang ambil duit saya sudah pulangkan semula
semua duit saya.”
Saya amat terperanjat. Subhanallah!
Pelajar yang bersongkok hitam ini merupakan pelajar lelaki yang mengadu kehilangan wang kepada saya (maaf, gambarnya tidak sempat saya snap secara sempurna).
Ustazah Siti Khadijah
menarik..
ReplyDeleteperkongsian yang penuh makna (:
MasyaAllah ! Alhamdulillah !
ReplyDeleteAssalamualaikum wr wbkth Ustazah,
ReplyDeleteIntipati mengenai Teknik pengajaran Nabi sudah lama saya mencari. Alhamdulillah.
Begitu bermakna dan manfaat sekali. Tahniah buat Ustazah.
Saya ada terlihat ustazah juga membuat buku melalui ebook, maafkan saya adakah ianya PDF?
Oh ya ustazah, ustazah berminat tak, nak digitalkan buku ustazah di dal am bentuk yang interaktif dan menarik? Saya boleh tunjuk demo kpd ustazah, ini adalah the latest ebook platform- sgt menarik, kita ada page turning just like real book, bookmark, highlighter, take note, share certain sentence dgn kawan2 di fb, twitter, create community utk ebook bagi buku tersebut, dan macam2 lagi as social media platform dan ada juga ada award point mcm forsquare .
Untuk makluman ustazah, syarikat saya Caliphate Book merupakan digital publisher. Tujuan kami ialah ingin membantu para penulis untuk memasarkan buku mereka serata dunia dengan mudah dan cepat. Kami juga ingin membantu para pembaca untuk membacanya dan mendapatkan ilmu di mana sahaja.
Untuk maklumat ustazah, ebook ini dapat dibaca at anyplace, anytime and on any devices. Ini bermakna sekiranya pembaca membeli buku akak, mereka bukan sahaja dapat membaca di PC, bahkan di tablet, ipad, smartphone dan iphone. Read Freely.
Sgt Berbesar Hati sekiranya dapat berjumpa dgn ustazah utk demo.
Disertakan link Caliphate Book untuk makluman ustazah ya. Teruskan berjuang Ustazah .
http://www.facebook.com/CaliphateBook
Sekian, terima kasih.
Assalamualaikum ustazah..
ReplyDeleteLama nampaknya ustazah tidak menulis. Saya tertunggu-tunggu pengisian baru daripada ustazah.
Teruskan menulis ye..
Assalamualaikum ustazah
ReplyDeleteTerima kasih diatas perkongsian ilmu dapat saya jadikan sebagai panduan didalam mendidik. Jazakallahukhairan