Wednesday, September 17, 2014

Teknik Penolong Guru Menyelesaikan Masalah Di Kelas Pemulihan j-QAF

Saya sering menggaru kepala setiap kali tibanya waktu kelas pemulihan j-Qaf. Keletah para pelajar yang ‘sangat kreatif’ dalam membikin onar sering menduga benteng kesabaran dan iman saya. Namun barangkali berkat mengaplikasi Teknik Nabi membuatkan kenakalan mereka kadangkala bertukar menjadi perkara yang menggelikan hati.


“Ini aku punya!”

“Lantaklah, tidak ada nama engkau pun di sini. Siapa dapat, dia punyalah.”

“Engkau ingat meja ini mak bapa kau punya ke?”

“Ustazah, dia yang ajak saya jalan. Dia nak ponteng ustazah. Saya nak pergi kelas.”

“Eleh, mana ada. Engkau yang ajak aku. Kau yang nak ajak ponteng cakap aku pula.”

“Ustazah, dia ambil air sembahyang main-main. Dia sengaja percikkan air pada baju saya. Tengok baju saya ustazah, habis basah.”

“Engkau yang kacau aku dulu. Dia pun sama, ustazah.”

“Woi, Quran itu aku punya. Aku dah simpan semalam.”

“Ah, bukan ada nama kau pun.”


Begitulah situasi yang kerap terjadi setiap kali kelas pemulihan j-QAF diadakan. Pasti ada sahaja masalah yang berlaku. Kalau tidak lambat datang ke kelas, sengaja melambatkan mengambil air sembahyang. Kalau tidak bergaduh sesama sendiri, mereka tidak bersemangat mahu mengaji. Kalaupun mengaji, bacaannya ala kadar sahaja. Itu belum disentuh mengenai bab bacaan, sekiranya disentuh, banyaklah kepincangan yang akan dijumpai.


“Assalamualaikum, Ustazah.”

“Wa’alaikumussalam.”


“Fuyoo, hari ini saya datang awal! Diorang semua dekat bawah lagi.” Adeeb terus duduk di pintu surau bagi membuka kasut untuk segera memasuki surau bersuara.


“Bagus! Apabila datang awal, cepatlah dapat kita mulakan kelas, dan cepat juga kelas dapat kita habiskan.” Balas saya. Salam Adeeb bersahut dan saya terus memuji perbuatannya. Dia sudah mula tersenyum suka.


“Haa… lambat! Aku sampai awal.” Adeeb ternyata cuba memprovok rakan-rakannya yang baru tiba beberapa minit kemudian.  Saya sudah mula menghidu akan adanya bunga pertengkaran.


“Tidak mengapa, yang penting kamu semua sudah selamat sampai. Lekas, kita mahu ambil air sembahyang pula. Ustazah mahu kamu keluar dua orang-dua orang untuk mengambil wuduk. Siapa mahu keluar dahulu?” Provokasi Adeeb segera dapat saya hentikan. 


“Saya dulu ustazah. Saya yang sampai dahulu.” Adeeb segera mengangkat tangan. Aduh, disuruh mengambil air sembahyang sahaja boleh jadi bergaduh.


“Sayalah ustazah. Asyik-asyik dia”. Aizami pula menyambung. Ternyata dia tidak berpuas hati dengan Adeeb.


“Baik, kamu berdua pergi dahulu. Nanti kita akan bergilir dengan yang lain pula. Edzuani dan Shaheera, kamu berdua pergi juga ambil air sembahyang.” Arah saya kepada dua orang lagi pelajar perempuan yang sedang duduk menyusun meja kecil berbentuk seperti rehal bagi sesi pengajaran dan pembelajaran yang bakal berlangsung.


Beberapa minit kemudian, Edzuani dan Shaheera segera kembali ke surau setelah mengambil air sembahyang di bilik wuduk. Namun bayang dua pelajar lelaki yang keluar mendahului mereka masih belum muncul. 


“Ustazah, diorang main simbah-simbah air. Siap jerit-jerit lagi. Kita orang pun dia orang baling dengan air.” Adu Edzuani lagi.


Saya diam. Hati sudah bergalau dua rasa. Rasa marah dan sabar bercampur. Namun amarah segera kendur sebaik minda mengingatkan, ‘Ingat teknik Nabi, tidak perlu marah-marah.’


“Fatihah dan Hidayah, kamu pula pergi ambil air sembahyang. Nanti kalau bertemu dengan Adeeb dan Aizami, beritahu ustazah kira sampai lima.” Tutur saya. Tidaklah saya bermaksud mahu mengugut dua pelajar lelaki tersebut, hanya saya memang suka membilang dengan suara yang kuat sekadar menampakkan ketegasan seorang guru di hadapan mereka. 


Tidak lama selepas dua pelajar perempuan tersebut meninggalkan surau, sayup-sayup dari jauh saya terdengar bunyi tapak kaki orang berlari. Memang ajaib, baru membilang mencapai angka tiga, Adeeb dan Aizami sudah kelihatan di muka pintu dengan wajah dan baju yang sedikit basah. Saya langsung meminta mereka mengambil Al-Quran beserta Iqra’ sebelum duduk di dalam bulatan tanpa berkata apa-apa. 


Menurut saya, sekiranya mereka dimarahi atau dileteri ia hanya akan membuang-buang masa. Perkara sudah berlaku dan saya juga tidak mahu mengajar dalam keadaan diri yang dibungkus emosi tidak tenang.


Setelah selesai semua pelajar mengambil wuduk, kelas dimulakan dengan salam kemudian diikuti dengan bacaan doa. Sebelum memulakan PdP, saya berkata kepada pelajar-pelajar, “Mulai hari ini ustazah akan melantik beberapa orang penolong guru untuk kelas Al-Quran kita.”


“Ha? Penolong guru?”

“Penolong guru itu apa ustazah?” Tanya Fikri yang nampak kebingungan.


“Penolong guru itu adalah satu jawatan yang hampir sama dengan ketua kelas, penolong kelas, pengawas dan lain-lain. Mereka yang dilantik menjadi penolong guru akan bertanggungjawab menjadi pembantu ustazah bagi tugas-tugas tertentu. Siapa yang menjadi penolong guru, akan membantu ustazah menjalankan tugas-tugas khas.” Penerangan saya nampaknya membantu menghilangkan kebingungan mereka.


“Saya nak ustazah!” Edzuani mula menawarkan diri.


“Eleh, kau! Tak payahlah. Macam bagus saja.” Amir dan Haikal mula menyakat Edzuani yang berbadan besar.


“Jangan risau, untuk jawatan penolong guru, ustazah yang akan pilih sendiri.”


“Edzuani, mulai hari ini kamu akan menjadi penolong guru laporan. Tugas kamu adalah memastikan semua rakan-rakan kamu mengambil wuduk dalam masa yang ustazah tetapkan. Kamu akan membantu ustazah melaporkan apa sahaja yang kawan-kawan kamu buat di bilik wuduk seperti hari ini. Kamu juga akan menyampaikan arahan ustazah kepada rakan-rakan kamu seperti yang kamu lakukan tadi. Boleh kamu jalankan tugas kamu ini setiap kali ada kelas j-QAF?”


“Boleh, ustazah. Saya pasti akan buat dengan baik. Lagipun saya suka.” Edzuani nampak gembira dan bersungguh-sungguh mahu melaksanakan jawatan penolong guru yang baru diamanahkan.


“Fiqri, kamu pula akan menjadi penolong guru kehadiran kelas. Tugas kamu adalah memastikan siapa rakan-rakan yang tidak hadir seterusnya melaporkan jumlah kehadiran kepada ustazah setiap kali kita ada kelas. Bagaimana Fiqri?” Tanya saya kepada Fiqri yang sudah mula tersengih-sengih.


“Okey!” Ringkas sahaja jawapannya. Senyumnya yang sudah sampai ke telinga jelas menampakkan dia sebenarnya gembira diberikan jawatan.


“Hidayah dan Shaheera, kamu berdua pula akan menjadi penolong guru peralatan kelas. Tugas kamu adalah memastikan Al-Quran, Iqra’ dan meja (rehal) disusun setiap kali kelas mahu bermula dan tamat.” 


Belum sempat saya bertanya, Shaheera dan Hidayah sudah serentak menjawab, “Baik, ustazah.”


“Ustazah juga akan melantik beberapa orang lagi penolong guru bacaan Iqra’ selepas ini. Kita akan baca Al-Quran dahulu. Sebaik tamat membaca Al-Quran nanti ustazah akan memilih dua orang penolong guru bacaan di kalangan kamu semua.” Saya menyambung lagi.


Setelah selesai membaca Al-Quran dengan cara BIG (Baca Ikut Guru), saya melantik Adeeb dan Aizami sebagai penolong guru bacaan Iqra’ pula.


Keesokan harinya, saya sungguh terkejut!


Apakah yang berlaku? Nantikan sambungan di dalam buku Mendorong Pelajar Dengan Teknik Nabi Muhammad yang bakal terbit tidak lama lagi. 

 Duduk di sebelah kiri Adeeb, penolong guru bacaan Iqra' menyemak bacaan bersama rakan-rakannya ketika sesi bacaan Al-Quran bersama guru.

Dari kanan, Edzuani penolong guru laporan. Di tengah Shaheera; penolong guru peralatan kelas.


Ustazah Siti Khadijah

4 comments:

  1. Alhamdulillah.

    Terbaik. (y)

    Mohon maklumkan apabila buku Mendorong Pelajar Dengan Teknik Nabi Muhammad sudah terbit, ya.
    Suka! <3

    ReplyDelete
  2. Insyah-Allah, kanda. Akan adinda maklumkan nanti. Mohon didoakan kelancaran penulisannya yang sudah memasuki fasa akhir.

    ReplyDelete
  3. Perkongsian yang hebat.

    Saya masih baru berkenal-kenal dengan teknik nabi. Bolehkan saya letak link blog USK ke blog saya?

    Laila

    ReplyDelete
  4. Boleh sangat, insya Allah. Insya Allah saya doakan cikpuan belajar sesuatu daripadanya. Amin.
    -admin-

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...