Bab Tidak Menyiasat Kesalahan Pelajar
Episod 2
Episod 2
23 Mac 2012- Petang itu, sebaik selesai mengajar matapelajaran
terakhir di dalam kelas 5 Ali, saya melalui kaki lima sekolah untuk
kembali ke pejabat. Dalam perjalanan, ada seorang pelajar lelaki yang
tidak saya kenali namanya memanggil.
“Ustazah!”
Saya menoleh dan menjawab panggilan pelajar tersebut. Ketika
memandang wajah pelajar yang memanggil tersebut, saya dapati seorang
pelajar lelaki sedang berdiri di bawah panas matahari kaki lima sekolah.
Dia ditemani oleh dua orang lagi rakannya.
“Ada apa?”
Kerana tidak pasti siapa yang memanggil, saya bertanya secara rawak.
“Cakaplah.” Salah seorang daripada mereka menyuruh pelajar yang sedang berdiri di bawah bayang matahari petang itu bercakap.
“Cepatlah cakap. Ustazah tunggu itu.” Seorang lagi rakannya
turut menyuruh pelajar yang sama menyatakan tujuan mereka memanggil
saya.
Pelajar yang dimaksudkan rakan-rakannya tadi kelihatan takut-takut.
Matanya merah berair memandang wajah saya. Dia tidak bercakap sepatah
pun ketika memandang wajah saya. Barangkali ada sesuatu yang menyebabkan
dia bersikap sedemikian, duga saya dalam hati. Lama kami berpandangan.
Akhirnya pelajar tersebut mengalah dengan melarikan diri dari tempat dia
sedang berdiri entah ke mana destinasinya tidak pula saya pasti.
“Ustazah, dia kena denda. Ustazah (namanya terpaksa dirahsiakan)
suruh dia ambil tandatangan semua guru sebab dia tidak hafal surah
Al-Fajr.” Seorang rakannya menjelaskan tujuan mereka memanggil saya
sebentar tadi.
Saya hanya mendiamkan diri mendengar patah-patah perkataan yang
keluar daripada rakan pelajar tersebut. Jujur, saya simpati. Saya amat
yakin, bahawa self-esteem (maruah) pelajar yang didenda sebentar tadi
jatuh teruk berdasarkan tindakannya yang sukar untuk menjelaskan tujuan
mereka memanggil saya dan perbuatan pelajar tersebut yang melarikan diri
daripada terus berhadapan dengan saya.
Selepas itu, saya meneruskan langkah menuju ke pejabat tanpa bertanya
atau menyiasat mengapa atau kenapa pelajar tersebut didenda sebegitu.
Ketika menyelesaikan urusan di pejabat, rakan-rakan pelajar yang didenda
tadi datang ke pejabat dengan menyerahkan satu kertas bertulis ayat
yang berbunyi, “Saya tidak hafal surah Al-Fajr” kepada saya untuk
ditandatangani. Pelajar yang didenda tersebut tidak kelihatan.
Saya meminta supaya pelajar tadi dipanggil berjumpa dengan saya.
Tujuan saya hanya satu, mahu mengembalikan self-esteem nya yang
telah jatuh. Bukan untuk menyiasat dengan bertanya soalan-soalan
seperti ini;
“Kenapa kamu tidak menghafal surah Al-Fajr?"
“Mengapa kamu didenda sebegini?”
“Kenapa kamu perlu mengambil tandangan saya di dalam kertas ini?”
Ketika pelajar tersebut datang kepada saya, belum pun sempat saya
membuka mulut, dia menyatakan alasan mengapa dia didenda sambil
menangis. “Saya tidak hafal surah Al-Fajr Ustazah, sebab itu saya perlu
dapatkan tandangan semua guru sekolah ini,” katanya.
Sungguh, hati saya terusik melihat dan mendengar esak tangisnya. Saya
tahan sebak yang mula mengepung jiwa sambil berkata, “Apakah boleh
Ustazah tahu, berapa ayat yang telah kamu hafal daripada keseluruhan
ayat surah Al-Fajr?”
“Saya hafal 11 ayat, Ustazah. Ustazah (namanya dirahsiakan) nak 30 ayat.”
Mendengar jawapannya, saya lalu menyambung lagi, “Bagus. Ustazah suka
dan senang mendengar kamu sudah menghafal sehingga 11 ayat. Ustazah
sangat yakin, sekiranya 11 ayat tersebut sudah mampu kamu hafal, tentu
kamu juga akan mampu menghafal sehingga 30 ayat. Ustazah akan bantu
mendoakan kamu.”
Sebaik mendengar kata-kata saya, wajah pelajar tersebut berubah
seratus peratus.
Alhamdulillah, saya amat bersyukur dan sangat yakin
self-steemnya telah kembali naik.
Bayangkanlah sekiranya saya
terus bertanya mengapa dan kenapa dia didenda dan tidak menghafal atau
berleter menasihatinya kerana tidak menghafal, sudah tentu pelajar
tersebut tidak akan menyalami tangan saya dan mengucapkan terima kasih
sambil tersenyum dalam linangan air mata.
Ustazah Siti Khadijah
Ustazah Siti Khadijah
No comments:
Post a Comment