Thursday, May 10, 2012

Disuruh Sekadar Menunjukkan, Mereka Serius Mahu Melakukan Yang Sebenar.

Seperti Puan Khairulaniza yang mempunyai episod-episod kecil bersama pelajar-pelajarnya, saya juga mempunyai episod-episod kecil bersama pelajar 5 Ali dan pelajar 5 Omar. Memandangkan kini saya amat sibuk dengan beberapa urusan, maka tidaklah dapat saya catatkan entri-entri penggunaan Teknik Mendorong Pelajar Corot menggunakan teknik Nabi Muhammad secara terperinci seperti entri-entri sebelum ini.

Bagi tidak menghampakan pengunjung-pengunjung blog dan membiarkan blog ini berterusan sepi, saya memutuskan untuk mengikut jejak Puan Khairulaniza berkongsi episod-episod kecil bersama pelajar kepada pembaca. Inshaallah sekiranya ada kesempatan yang lebih panjang, nanti akan saya kongsikan entri-entri terbaru blog USK Mendorong Pelajar Corot Menggunakan Teknik Nabi secara terperinci seperti biasa.

Baiklah, mari kita mulakan kisah Episod-episod Kecil bersama pelajar dengan entri episod kecil pertama yang bertajuk Disuruh Sekadar Menunjukkan, Mereka Serius Mahu Melakukan Yang Sebenar.

Pada hari Khamis minggu lepas dan hari Isnin (minggu ini) yang lalu, saya masuk ke dalam kelas 5 Omar dan 5 Ali untuk mengajar matapelajaran Fekah. P&P matapelajaran Fekah minggu lepas dan minggu ini adalah mengenai perbahasan Fekah sekitar Solat Jenazah.  Oleh kerana sekolah kami merupakan sekolah integrasi, pelajar-pelajar  tahun lima harus mengambil keseluruhan subjek silibus integrasi daripada pihak JAKIM dan JAIS. Ya, setiap satu matapelajaran pelajar tahun lima mempunyai dua buah buku khusus. Satu daripada JAKIM, dan satu lagi daripada JAIS.

Untuk P&P awal tahun sehingga Ujian Prestasi Fasa Pertama (Januari – Mac) yang lalu, guru-guru tahun lima diminta mengajar menggunakan silibus pelajaran daripada JAKIM. Sementara selepas Ujian Prestasi Fasa Pertama (April – Mei), kami diminta pula menggunakan silibus daripada JAIS. Ini kerana, soalan-soalan peperiksaan awal tahun yang bakal bermula pada 15 Mei 2012 ini  telah digubal oleh  pihak atasan menggunakan silibus JAIS.

Oleh kerana kesilapan teknikal, pertukaran silibus bagi bulan April sehingga Mei ini tidak sampai ke pengetahuan saya. Saya meneruskan P&P sehingga hujung bulan April menggunakan silibus daripada JAKIM. Ini kerana, saya amat menitik beratkan peperiksaan UPKK yang bakal diduduki pelajar-pelajar tahun lima di hujung tahun ini. Dan kerana itulah saya menggunakan silibus buku-buku JAKIM.

Saya hanya mengetahui perkara ini apabila diberitahu dalam mesyuarat guru-guru tahun lima bersama pengetua sekolah awal Mei yang lalu. Sebaik maklum perkara ini, saya segera mengubah P&P bulan Mei menggunakan buku-buku JAIS. Oleh kerana kesilapan teknikal ini, maka banyaklah tajuk-tajuk di dalam silibus JAIS yang sepatutnya sudah diajarkan tertangguh. Pelbagai usaha saya lakukan untuk mengejar silibus yang tertinggal.

Antara perkara yang sering saya pesankan kepada pelajar sebelum memulakan kelas adalah, saya mohon kerjasama mereka untuk memberi perhatian terhadap pelajaran yang bakal disampaikan. Oleh kerana kelas 5 Ali dan kelas 5 Omar sudah biasa dengan Teknik Nabi Muhammad, mereka cepat faham dan memberikan kerjasama yang sangat baik semasa P&P berlangsung. Setiap kali melihat kebaikan yang dilakukan oleh pelajar daripada dua kelas ini, saya akan memuji-muji mereka (menggunakan Teknik Nabi) meskipun kebaikan yang dilakukan adalah sangat kecil.

Kerana kerjasama ini, silibus JAIS yang tertangguh dapat diselesaikan dalam tempoh yang tidak lama. Hari Khamis minggu lalu, saya mengajar kelas 5 Omar matapelajaran Fekah mengenai Solat Jenazah. Selesai menerangkan dan mengulang tunjuk cara solat jenazah, saya meminta pelajar 5 Omar meniru perlakuan saya.

Pada mulanya, saya menggunakan pembaris panjang guru sebagai jenazah. Saya minta para pelajar mensolatkan jenazah seorang wanita Islam. Mereka segera faham arahan yang diberikan. Faruq yang menjadi imam segera berdiri di sisi pinggang mayat sambil memulakan niat solat jenazah. Manakala, beberapa orang pelajar 5 Omar yang menjadi makmum segera mengikuti perbuatan Faruq. Praktik solat jenazah disempurnakan mereka dengan empat kali takbir yang mana setiap takbir diselangi dengan doa Iftitah, Al-Fatihah, selawat dan doa. Selesai menyempurnakan praktik ini, mereka memberi salam.

Pembaris panjang guru ini menjadi jenazah perempuan. Faruq yang menjadi imam mengambil posisi di tengah-tengah (pinggang) jenazah perempuan

“Ustazah, kalau kita datang lambat. Kemudian kita tidak tahu mayat yang disolatkan imam lelaki atau perempuan macam mana kita mahu niat? Mahu baca niat untuk jenazah lelaki atau perempuan?” Tanya seorang pelajar 5 Omar kepada saya.

“Begini, kita lihat keadaan imam yang sedang mensolatkan jenazah tersebut. Sekiranya imam berdiri di sisi kepala mayat, itu beerti jenazah lelaki yang sedang disolatkan. Dan sekiranya imam tersebut berdiri di sisi tengah (pinggang) jenazah, itu beerti jenazah yang sedang disolatkan adalah seorang perempuan.” Jawab saya sambil membacakan kembali cara-cara solat jenazah yang diterangkan di dalam buku Fekah JAIS.

“Ooo.” Jawab mereka.
“Ustazah, jom kita solat jenazah untuk lelaki pula. Tadi jenazah perempuan.” Sampuk seorang lagi pelajar.
“A’ah Ustazah. Jomlah! Kali ini, kita buat yang real punya. Biar saya jadi mayat.” Seorang lagi pelajar lelaki menyampuk perbualan kami.

Saya senyum, tadi disuruh menunjukkan sekadarnya sahaja. Kali ini mereka serius mahu melakukan solat jenazah yang sebenar. Wajah mereka begitu mengharap sekali.
“Bolehlah Ustazah.”
“A’ah Ustazah, bolehlah. Nanti kami akan semakin faham.” Balas seorang lagi pelajar 5 Omar.
Sambil tersenyum, saya menjawab, “Baiklah. Kita akan melakukan solat jenazah yang sebenar.”

Sebaik mendengar persetujuan saya, tanpa berlengah mereka membentuk saf. Seorang pelajar yang telah menawarkan diri menjadi jenazah sebentar tadi membaringkan dirinya di atas meja. Pelajar 5 Omar yang menjadi Imam dan Makmum segera menyempurnakan solat jenazah bagi seorang lelaki. Saya dapati, solat jenazah mereka dapat dilakukan dengan baik meskipun mereka masih melihat buku. =)

Seorang pelajar 5 Omar dengan sukarela menjadi jenazah. Kali ini, Faruq mengambil posisi di kepala mayat.

Sementara kisah episod kecil mengenai pengurusan jenazah bagi kelas 5 Ali pula berlaku pada hari Isnin yang lalu. Oleh kerana kedatangan pelajar 5 Ali yang tidak sampai ½ daripada bilangan pelajar sepatutnya di dalam kelas 5 Ali, saya membawa pelajar 5 Ali yang hadir ke perpustakaan sekolah. Di perpustakaan, saya menyambung P&P minggu lalu berkenaan pengurusan jenazah.

Memandangkan masa saya bersama pelajar 5 Ali lebih lama berbanding pelajar 5 Omar (dua kali seminggu), perbahasan Fekah sekitar solat jenazah di dalam kelas 5 Ali telah masuk kepada perbahasan memandikan dan mengkafankan jenazah.

Seperti pelajar 5 Omar, saya juga melakukan perkara yang sama untuk kelas 5 Ali. Saya minta kerjasama mereka ketika sesi P&P dijalankan, dan mereka menurut permintaan saya dengan mudah sekali. Saya terangkan cara-cara memandi dan mengkafankan jenazah. Pada mulanya saya hanya menerangkan secara lisan dengan menggayakan cara-cara memandikan jenazah di hadapan mereka. Namun, mereka tidak berpuas hati. Seperti pelajar 5 Omar, mereka juga meminta supaya praktik memandi dan mengkafankan jenazah dilakukan secara sebenar.

“Ustazah, kita buat yang betul-betullah. Baru best.” Solahuddin memberi cadangan.
“Ya, Ustazah. Kita buat yang betul-betul, biar saya yang buat. Ustazah tengok, betul atau tidak saya buat.” Sambung Abang Ngah pula.
“Saya nak jadi mayat, Ustazah.” Solahuddin sekali lagi menyampuk dengan menawar diri untuk menjadi jenazah.
“Biar saya jadi tukang baca arahan, Ustazah.” Edry Abd Halim pula menawarkan dirinya untuk membacakan cara-cara memandikan jenazah yang tertulis di papan putih.

Akhirnya saya mengangguk menyetujui cadangan mereka dengan menyatakan, “Bagus, Ustazah suka semangat belajar kamu. Sekarang kita akan melakukan cara-cara memandikan mayat yang sebenar.” Ketika mengkafankan mayat juga, pelajar 5 Ali meminta untuk melakukan betul-betul sebagaimana yang sebenar.


Abang Ngah siap memandikan jenazah

Edry sedang membacakan cara-cara memandikan jenazah bagi membantu Abang Ngah

Abang Ngah sempat memberikan pose istimewa ketika mewudukkan jenazah

Sungguh saya kagum dengan kesungguhan dan semangat belajar pelajar dua kelas ini. Apabila saya menyuruh sekadar menunjukkan yang biasa-biasa, mereka mahukan yang sebenar. Ini membuktikan self-esteem (maruah) dan semangat belajar mereka sudah sangat tinggi.

*Nota, kerana ketiadaan kain putih, saya menggunakan kain pink yang dipinjam daripada perpustakaan. Saya meminta mereka menganggap kain tersebut adalah kain yang berwana putih. Seorang penolong guru yang bernama Aiman berkata, “Ustazah, kain ini warna pink. Ini menunjukkan yang si mayat adalah lelaki lembut kerana hanya perempuan sahaja yang sukakan warna pink.” Kami sama-sama ketawa mendengar kata-katanya.

Ini pula, foto Sue (menunduk memandang bawah meja), Nano, Edry dan Solahuddin yang sedang menghafalkan niat memandikan jenazah lelaki dan perempuan. Menghafal sehingga tertutup-tutup matanya.

Angah sedang meminta rakan-rakannya menyemak hafalan niat memandikan jenazah lelaki dan perempuan. Manakala yang duduk menghafal sendirian di hujung sana, adalah pelajar pendiam yang suka menyendiri si Fattah Vasya.

Ini pula hero popular 5 Ali yang menghafal niat memandikan jenazah lelaki dan perempuan dengan gaya kuak lentang.

Ustazah Siti Khadijah

2 comments:

  1. Assalamualaikum,

    Suka baca perkongsian yg indah ini. Tahniah Ustazah.

    ReplyDelete
  2. Wa'alaiki assalam warahmatullah.
    Puan Mamawana,
    Alhamdulillah, terima kasih. Moga bermanfaat.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...