“Kalau
macam sekarang ini, macam mana nak buat Khadijah?” Tanya guru penolong kanan
kepada saya ketika kami sama-sama memantau pelajar di dalam dewan.
“Ada dua
cara kak.” Jawab saya spontan.
“Bagaimana?”
Tanya guru tersebut lagi.
“Satu,
orang yang pegang mikrofon harus mainkan peranan menggendalikan majlis dengan
skrip ucapan yang baik mengikut teknik Nabi saw. Dua, kita sendiri datang
kepada pelajar yang sedang bersembang. Apabila kita datang, tentu mereka akan
diam. Waktu itu, kita pujilah sikap mereka yang diam itu. Kemudian, sebutkan
kesan daripada diam itu (puji + impak = hasil). Saya sangat yakin, selepas
dipuji nanti mereka akan diam dan duduk dalam keadaan yang baik sehingga majlis
tamat. Tempohari, saya pernah buat sekali. Alhamdulillah, berkesan.” Jawab saya
lagi.
“Ooo.”
Jawab guru penolong kanan tersebut sambil mengangguk.
Saya
senyum sendiri mengingat peristiwa yang baru berlaku sebentar tadi. Semuanya
gara-gara entri Tidak Menegur Kesalahan, Menyebabkan Pelajar Mahu Berubah
(boleh baca di link ini) yang pernah dikongsikan di Fb. Tidak sangka pula,
rupa-rupanya guru penolong kanan tersebut membaca entri tersebut melalui fb
saya. Beliau meninggalkan komen di Fb saya berkenaan artikel tersebut. Kata
beliau (setelah ditulis kembali menggunakan Bahasa Melayu Tinggi), “Terima
kasih atas teguran Khadijah. Mungkin selepas ini, boleh tunjukkan pada Kak Elee
cara yang lebih baik agar boleh diperbaiki.”
Link Tidak Menegur Kesalahan Kecil Menyebabkan Pelajar Mahu Berubah yang dikomen guru penolong kanan sekolah
Sebaik
menerima komen daripada beliau, saya sedikit runsing. Manalah tahu beliau
terguris hati kerana entri tersebut (saya ini memang cepat risau apabila
merasakan orang tersinggung dengan perbuatan diri). Sebaik membaca komen-komen
beliau di fb, saya berhasrat mahu memohon maaf kepada beliau pada keesokan
hari.
Semasa
melihat beliau tiba di bilik guru keesokan hari, segera tangan beliau saya
capai dan cium. Kata saya; “Akak, saya minta maaf kalau entri yang saya tulis
buat akak terasa.” Beliau sedikit terkejut dengan perangai pelik saya hari itu.
“Tidak mengapalah
Khadijah. Akak tidak terasa pun. Betullah seperti yang Khadijah sebut dalam
entri itu. Kadangkala, kerana sudah terbiasa dengan perbuatan lazim kita tidak
menyedari apa yang kita lakukan. Apabila akak baca blog Khadijah, baru akak
perasan dan faham. Alhamdulillah, suka rasanya dapat berkongsi ilmu.” Barulah
lega perasaan saya.
Sesudah
itu, kami masuk pejabat menyelesaikan urusan kertas-kertas soalan ujian
pelajar. Memandangkan hari itu ada lori Yalkult datang sekolah, semua pelajar
berkumpul di dewan mendengar taklimat. Sewaktu berlangsungnya taklimat
tersebut, saya, guru penolong kanan dan seorang lagi guru darjah lima turun ke
dewan mahu memantau pelajar.
Puan Eleeyusni; guru penolong kanan sekolah
Sebaik
kami tiba di pintu masuk dewan, saya melihat guru penolong kanan tersebut
memanggil seorang pelajar. Pelajar tersebut datang berjumpa guru penolong
kanan. Kalau tidak salah saya, dialognya lebih kurang begini, “Hari ini kamu
buat orang tak?” Pelajar tersebut menggeleng.
"Jangan buat kawan kamu ya." Sewaktu pelajar tersebut
menggeleng tadi, hampir sahaja terkeluar suara saya. “Kak, puji dia. Puji dia.”
Sayangnya ia terkulum di rengkungan.
Sebaik
pelajar tersebut berlalu. Saya memberitahu guru penolong kanan tersebut, “Kak,
tadi hati saya kuat sangat berkata begini, “Kak, puji dia. Puji dia.””
“Puji?
Puji macam mana?”
“Macam
ini. Tadikan pelajar tersebut kata dia tidak buat kawan dia. Akak harus puji
dia menggunakan skrip ucapan yang baik mengikut teknik Nabi Muhammad saw.
Selepas ini, tentu dia tidak akan buat kawan dia lagi.” Jawab saya.
“Akak
faham teknik Nabi yang Khadijah ajar (puji + impak = hasil), tetapi nak puji tu
akak tak berapa tahu sangat.”
“Puji..puji
macam mana ya?” Tanya beliau lagi.
“Begini,
tadikan pelajar tersebut kata dia tidak kacau kawan dia, akak pujilah sikap dia
yang tidak kacau kawannya itu. Contohnya akak kata begini, “Bagus, kamu tidak
kacau kawan kamu, ustazah suka. Ustazah tahu kamu budak baik, buktinya kamu
tidak kacau kawan kamu hari ini.” Saya menerangkan penggunaan skrip ucapan
teknik Nabi Muhammad saw kepada beliau. Akhirnya beliau senyum dan mengangguk
faham.
Oleh
kerana peristiwa itulah beliau mengajukan soalan di permulaan entri tadi. Hehe,
boleh buka kelas skrip ucapan teknik Nabi saw selepas ini. =)
Selain
guru penolong kanan sekolah, sudah ada beberapa orang guru lagi yang telah
membaca entri di blog ini. Sebaik membaca blog ini, mereka akan memberi respon
ketika bertemu saya di bilik guru. Setakat hari ini, respon yang diberi juga
semuanya positif belaka. Alhamdulillah, saya sangat bersyukur. Mudah-mudahan
selepas ini, mereka pula dapat mengaplikasikannya. Amin.
Ustazah Siti Khadijah
Ustazah Siti Khadijah
Episod seperti yang puan tulis ini sangat memberi kesan positif kepada pembaca kerana terbukti guru-guru lian pun berminat belajar perkara-perkara baru.
ReplyDeletePuan telah terangkan dengan terperinci proses bagaimana puan menerangkan aplikasi teknik Nabi kepada Puan Elee, ini memudahkan pembaca puan belajar daripada laporan puan ini.
Wajah Elee itu menamopakkan orangnya baik hati dan lembut...
Alhamdulillah, puan. Allah memudahkan, saya juga tidak perasan. Hanya benar-benar merasakan apa yang puan katakan setelah mengingat semula peristiwa ini. Subhanallah, saya suka dan senang dengan respon puan. Ia membuatkan saya lebih menghargai dan mensyukuri kejadian Tuhan. :D
ReplyDelete