Thursday, March 29, 2012

Pujian Kepada Pelajar Perempuan, Membuatkan Pelajar Lelaki Terdorong Membuat Latihan

Belajar di kala rakan-rakan lain sibuk mengurus dan berlatih aktiviti sempena Hari Usahawan sekolah, memang mengundang rasa malas pelajar. Situasi itu yang berlaku kepada pelajar 5 Omar semalam.

Ketika saya masuk mengajar matapelajaran Tauhid, ramai pelajar kelihatan malas-malas sahaja mahu membuka buku apalagi belajar. Mereka lebih senang bersembang, bermain dan bergurau bersama rakan-rakan di dalam kelas.

Bagi memulakan P&P hari ini (26.03.12), saya mengajak pelajar menyemak jawapan kertas ujian matapelajaran Tauhid tempohari. Meski masih malas-malas, mereka menyemak juga jawapan masing-masing berdasarkan jawapan yang telah dibetulkan.

Seperti biasa, saya menggunakan teknik memuji gaya Nabi Muhammad saw untuk memancing minat mereka belajar (puji + impak). Setiap seorang pelajar saya arahkan membaca satu persatu soalan yang terdapat pada kertas ujian masing-masing. Apabila mereka membaca dengan suara yang jelas, saya akan memuji mereka dengan menyebutkan impaknya.

“Bagus, Ustazah suka dengan bacaan kamu (Pujian). Suara kamu jelas dan terang, semua pelajar dapat mendengarnya.” (Impak)

Kadangkala, saya menyebut, “Bagus! Ustazah kagum dengan bacaan kamu (Pujian). Suara kamu yang kuat memudahkan kawan-kawan kamu menyemak nombor soalan yang sedang kita baca.” (Impak)

Dan apabila mereka dapat memberikan jawapan yang betul daripada soalan yang dibaca, saya akan berkata; “Bagus. Jawapan kamu tepat.”

Hasilnya, mereka berebut-rebut mengangkat tangan mahu membaca soalan meskipun sebenarnya masing-masing telah diperuntukkan seorang satu soalan.

Sebaik selesai sesi menyemak dan memberikan jawapan yang betul kepada pelajar 5 Omar, saya berhasrat menyambung semula pelajaran yang tertangguh sebelum ujian prestasi fasa pertama yang lalu. Namun, reaksi kebanyakan pelajar 5 Omar sangat ketara memperlihatkan tanda-tanda mereka tidak berminat belajar. Jangankan buku teks Tauhid dikeluarkan, mereka lebih selesa bercakap-cakap dengan rakan-rakan dan bersikap acuh tidak acuh kepada arahan saya.

“Baiklah, dahulu kita berhenti pada tajuk Sifat Hayat Allah. Menurut catatan Ustazah, kita sudah selesai membincangkan tajuk Sifat Hayat Allah. Hari ini, kita akan membuat latihan berkenaan tajuk Sifat Hayat Allah.”

“Ustazah, tak payah belajarlah hari ini. Lagipun, bukan semua orang ada.” Celah seorang pelajar.

Sejak ujian prestasi fasa 1 tempohari, ini kali pertama saya menyambung pelajaran yang tertangguh. Memandangkan masa saya mengajar 5 Omar tidak sekerap 5 Ali (hanya dua kali seminggu), hubungan mereka dengan saya tidaklah seakrab pelajar 5 Ali. Sekiranya dengan pelajar 5 Ali, memadai dengan saya memujuk dan merenung lama. Mereka akan segera membuka buku, tetapi ia tidak berlaku dengan pelajar 5 Omar.

“Baiklah, hari ini kita akan buat latihan muka surat 27. Bahagian 1, 2 dan 3.” Kata saya lagi sambil berjalan daripada meja ke meja pelajar.

Sebaik melabuhkan duduk di meja guru, datang Shahrul pelajar yang pernah menerima pujian saya dahulu (boleh baca linknya di sini). Katanya; “Ustazah, buat yang ini sahajalah. Yang ini dan ini tak payahlah (sambil menunjukkan latihan no 2 dan 3 dalam buku teks).”

Saya hanya diam memandang wajah Shahrul. Dia jarang malas melakukan apa sahaja yang disuruh setiap kali subjek saya. Hari ini, dia pula yang meminta supaya latihan diberikan sedikit sahaja. Melihatkan sikapnya itu, saya memikir-mikir, apakah teknik yang Nabi yang boleh digunakan untuk kembali memugar semangat belajarnya dan pelajar 5 Omar yang lain.

Sangat bersyukur kerana pada waktu itu, saya teringat kata-kata Puan Khairulaniza, “Salah satu cara mengubah tingkah laku negatif pelajar A ialah memuji tingkah laku positif pelajar-pelajar lain. Jika pelajar A masuk lambat ke dalam kelas, ketika itu puji pelajar B yang masuk cepat. Jika pelajar A bercakap ketika guru sedang mengajar, ketika itu puji pelajar lain yang diam dan memberi tumpuan kepada guru mengajar. Inshaallah, tingkah laku negatif pelajar A akan berubah tanpa perlu menegur kesalahannya.”

Melihatkan pelajar lelaki 5 Omar masih bising, tidak mengeluarkan buku, dan bersembang-sembang serta malas-malas, saya memuji pelajar perempuan 5 Omar yang sudah pun mula menyalin latihan yang diberikan walaupun mereka juga kelihatan seperti terpaksa.

Pelajar perempuan dipuji kerana terlebih dahulu mengeluarkan buku dan menyalin latihan

“Wah, bagus! Ustazah sangat kagum dengan pelajar perempuan yang khusyuk menyiapkan latihan (Ayat Pujian). Ustazah sangat yakin, apabila semua pelajar menumpukan perhatian menjawab soalan yang diberikan, tentu latihan kamu akan segera siap (Ayat Impak). Oleh kerana sikap mereka yang mengikut kata Ustazah, mari kita berikan tepukan kepada semua pelajar yang telah menyalin latihan.”

Taktik atau teknik yang digunakan berjaya. Seluruh isi kelas memberikan tepukan gemuruh untuk pelajar perempuan. Pelajar lelaki yang tadi masih berdiri dan bercakap-cakap mula membuka buku menyalin latihan, manakala pelajar perempuan terus tekun menyiapkan latihan yang diberikan. =)

Khusyuk! Inilah perubahan drastik pelajar lelaki 5 Omar selepas pujian diberikan kepada pelajar perempuan

Melihatkan pelajar lelaki terdorong khusyuk menyiapkan latihan, sekali lagi saya berkata, “Baiklah, sekiranya tadi ustazah kagum dengan pelajar perempuan yang rajin menyiapkan latihan, sekarang Ustazah sangat kagum dan suka dengan satu kelas yang menyiapkan latihan (Pujian). Ustazah percaya, sekiranya kamu terus beri perhatian membuat latihan, kerja-kerja latihan kamu akan cepat siap dan Ustazah juga akan boleh menandanya cepat (Impak).”

“Mari sama-sama kita berikan tepukan yang paling gemuruh untuk menghargai diri sendiri.” Sekali lagi seisi kelas bergema dengan tepukan yang kuat. Saya tersenyum, memang ajaib. Tidak sampai lima minit, tingkahlaku mereka berubah. Jika sebelum ini, masing-masing kelihatan malas-malas, kini mereka berlumba-lumba menyiapkan latihan. Alhamdulillah.

Shahrul juga turut terdorong menyiapkan latihan selepas pujian dan penghargaan (tepuk tangan) diberikan tanpa memberikan alasan atau minta dikurangkan lagi latihan

Yang tengah ini Hadi pelajar tidak pandai membaca Jawi suatu masa dahulu (baca linknya di sini) Hadi juga tekun menyiapkan latihan. Dari kiri Hafiz, dan dari kanan Haziq

Permandangan daripada belakang kelas 5 Omar. Mereka sangat tekun membuat latihan sehingga tidak sedar gambar mereka disnap.

Inilah hasil pujian mengikut teknik Nabi Muhammad saw (Puji +Impak). Tidak seorang pun bercakap, masing-masing menyiapkan latihan. Alhamdulillah.

Ustazah Siti Khadijah

3 comments:

  1. Masya Allah....

    Inilah laporan terbaik untuk eksperimen mendorong sekumpulan murid yang hampir semuanya dalam mood malas belajar!

    Dalam kes-kes lain sebelum ini, dorongan diberikan kepada murid individu yang malas belajar.

    Nilai laporan ini sangat berharga.

    Eksperimen puan ini membuktikan teknik Nabi dapat digunakan ke atas individu mahupun ke atas kelompok.

    Laporan dialog Hadi, murid yang rajin, pun minta supaya dikurangkan latihan adalah sangat fungsional.

    Foto-foto yang puan siarkan sangat meyakinkan bahawa laporan puan ini ditulis secara objektif, oleh itu sohih, bukan dilebih-lebihkan....

    ReplyDelete
  2. Ustazah telah membuktikan bahawa dengan menggunakan teknik Nabi Muhammmad, apa yang berlaku di kelas saya juga berlaku di kelas Ustazah. Pujian yang diberikan secara terbuka mendorong insan yang mendengar pujian juga terdorong sama. Ustazah menunjukkan bahawa teknik pujian diberikan kepada ramai pelajar maka yang terdorong juga bukan sahaja individu tetapi juga ramai pelajar.Tahniah!

    ReplyDelete
  3. Puan Ainon Mohd.: Alhamdulillah, terima kasih Puan Ainon. Perbualan dengan puan ketika di Janda Baik tempohari banyak memberi impak kepada saya untuk lebih tekun dan gigih membaca, mengkaji serta memahami teknik Nabi saw ini. Saya agak kurang update blog akhir-akhir ini kerana membaca setiap tulisan berkenaan teknik ini. Baik draf Buku Manual Hadith Psikologi Nabi Muhammad suami saya tekuni, blog-blog Tim Psikologi Hadith, Puan Khairulaniza dan Ustazah Nurhidayah saya jelajahi dan lembaran aktiviti ketika dibengkel turut diulang baca entah untuk ke berapa kali. Saya ingat kata puan, 'kompeten' (betulkah ejaannya) elemen ilmu + teknik. Saya harus punya ilmu untuk menggunakan teknik ini. Dan, inilah hasilnya. Alhamdulillah, teramat suka. ^_^

    Puan Khairulaniza yang disayangi murid: Alhamdulillah, Puan Khairulaniza. Sifat puan yang tidak lokek berkongsi tips dan hasil eksperimen harus dipuji. Hasil entri ini, cambahan ilham Tuhan daripada tunjuk ajar puan. Terima kasih!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...