Friday, March 16, 2012

Penghargaan Dibalas Penghargaan

(07 Mac 2012-08 Mac 2012)
Semuanya kerana sepotong ayat yang diucapkan oleh seorang rakan usrah minggu lalu. Entri ‘Penghargaan Dibalas Penghargaan’ ini berlaku tidak dirancang. Dalam saya memikir-mikirkan ucapan, ‘Untuk kita menjadi seorang pemimpin yang istiqamah, pinjamkan telinga kepada orang bawah’, saya temukan solusi untuk lebih karib dengan pelajar 5 Ali dan membalas penghargaan mereka terhadap saya semalam (boleh baca di sini) juga penghargaan sebelum-sebelum ini. Alhamdulillah.

Sebelum entri kali ini saya kisahkan dengan lebih lanjut, izinkan saya menerangkan terlebih dahulu situasi sekolah tempat saya menumpang berkhidmat. Sekolah agama tempat saya mengajar kini adalah sebuah sekolah yang agak dhaif dan serba kekurangan. Ia bukan sebagaimana sekolah-sekolah yang pernah kalian lihat di kaca tv, akhbar,  internet atau di alam realiti.

Sekolah agama tempat saya berkhidmat kini, adalah sebuah sekolah yang tidak memiliki tanah sendiri. Pihak pengurusan sekolah terpaksa menyewa beberapa blok bangunan rumah kedai untuk dijadikan pejabat, kelas-kelas dan bilik guru. Selama hampir dua belas tahun pihak pengurusan sekolah berjuang untuk mendapatkan tanah bagi mendirikan sebuah sekolah yang sempurna, namun masih juga belum tertunai hasrat dan keinginan mereka. Sekiranya tidak keterlaluan, mungkin boleh saya katakan, sekolah tempat saya berkhidmat kini adalah tidak jauh berbeza dengan sekolah SD Muhammadiah Belitong seperti dalam filem Laskar Pelangi di abad millenium ini.

Lantaran kerana serba kekurangan, sekolah tidak berkemampuan untuk memiliki surau, dewan ataupun kantin yang sempurna seperti di sekolah-sekolah lain. Setiap kali waktu solat, pelajar diasingkan mengikut tahun untuk bergilir menggunakan surau. Pelajar tahap dua; pelajar tahun lima solat di surau, manakala pelajar tahun empat pula solat di dewan (ini menurut pemerhatian saya selama sebulan lebih berkhidmat). Begitulah juga dengan kantin, kebanyakan pelajar terpaksa menjadikan kelas sebagai tempat rehat atau kantin mereka. Lantaran kerana itu, janganlah kalian pelik mengapa dalam entri yang bakal saya ceritakan ini, kebanyakan pelajar menghabiskan waktu rehat di dalam kelas.

Baiklah, berbalik kepada tajuk asal entri ini ‘Penghargaan Dibalas Penghargaan’. Kisahnya bermula sebaik ujian matapelajaran Akhlak tamat. Petang itu entah mengapa saya merasa sangat malas mahu berehat di bilik guru. Barangkali kerana memikirkan yang saya harus turun naik tangga ke bilik guru, dan harus turun naik tangga kembali untuk ke kelas 5 Ali (selepas waktu rehat), saya memutuskan untuk terus berada di dalam kelas 5 Ali.

Ketika itu, tidak pula saya terfikir mahu makan petang. Hanya tangan dibiarkan menanda kertas-kertas ujian matapelajaran Feqah semalam dan memerhatikan gelagat pelajar-pelajar 5 Ali yang bersedia untuk menikmati waktu rehat mereka. Ada pelajar yang membawa bekal sendiri, dan ada juga pelajar yang turun ke kantin membeli makanan, kemudian naik kembali ke kelas membawa makanan untuk dimakan.

Dalam leka memerhati pelajar-pelajar 5 Ali, ucapan rakan usrah tadi masih bermain-main di fikiran. Melihatkan Al-Fateh dan Salahuddin membuka bekal yang dibawa, saya tersenyum. Mereka juga tersenyum-senyum memandang saya, “Ustazah, jom makan.” Pelawa mereka, entahkan betul mahu mengajak atau sekadar ajak-ajak ayam tidaklah pula saya pasti.

Melihatkan gelagat mereka yang terus tersenyum-senyum apabila saya mengangguk, saya teringat penghargaan-penghargaan manis pelajar 5 Ali semalam dan sebelum-sebelum ini. Terfikir-fikir juga maksud daripada ucapan rakan seusrah tempohari. Lalu potongan ayat tersebut saya ranumkan dengan makna sepotong ayat Al-Quran daripada surah An-Nisak ayat ke 86 yang bermaksud; ‘Dan apabila kamu dihormati dengan suatu penghormatan, maka balaslah penghormatan itu dengan lebih baik, atau balaslah penghormatan tersebut sepadan dengannya. Sungguh, Allah memperhitungkan segala sesuatu.’ Alhamdulillah, saya mula memahami maksud ucapan tempohari.

'Apa salahnya sesekali menghargai mereka. Bukankah selain pujian, makan bersama juga merupakan satu sunah Nabi saw?' Saya senyum lagi memandang pelajar 5 Ali yang baru naik ke kelas. Tanpa berlengah, saya turun ke kantin membeli makanan.

Sebaik berada kembali di meja guru, saya berkata; “Siapa mahu teman Ustazah makan?”

  























Hari pertama makan bersama pelajar lelaki 5 Ali
Mendengarkan pertanyaan saya, pelajar 5 Ali segera menjawab, “Saya.”
“Saya Ustazah.”

Ada juga yang tidak menjawab, tetapi terus mengangkat makanannya ke meja guru. Aqif dan Edry yang sudah menjamah bekalannya sedikit, segera bangun sambil berjalan laju ke meja guru. Zack yang ketika itu berdiri di hadapan meja guru, hanya memandang kerana di tangan dan mejanya tiada makanan untuk dimakan.

Melihatkan keadaan Zack yang memandang seperti orang terkulat-kulat, saya berkata kepada Edry, “Edry, apakah boleh Ustazah pinjam penutup Tupperware kamu ini untuk Ustazah letakkan makanan supaya Zack boleh makan bersama dengan kita?”

Setelah mendapat keizinan Edry, makanan yang diletakkan di atas penutup Tupperware tadi saya berikan kepada Zack. Dia duduk di meja guru, makan bersama saya dan pelajar 5 Ali yang lain. Sewaktu makan, kami berkongsi pelbagai cerita. Setiap kali ada yang lucu dalam cerita-cerita yang dikongsikan, kami ketawa bersama. Ketika ini, saya mula mengetahui watak pelajar dengan lebih dekat.
Edry Abdul Halim yang ramah bercerita. Ada muka Tuanku Abdul Rahman tak?

Kata Edry, “Ustazah, dekat sekolah kebangsaan, ramai orang kata saya dah kahwin dengan Lisa Suriani.”

Saya senyum sahaja mendengarnya. “Habis, kamu jawab apa?”

“Saya buat macam Ustazah selalu sebut. Diorang ejek saya, nanti lama-lama diorang yang terbalik kahwin dengan Lisa Suriani.” Jawab Edry dengan panjang lebar.

Saya dan pelajar 5 Ali yang lain ketawa mendengar ceritanya. Anak-anak ini memang kelakar dan lucu. Ceritanya sentiasa mencuit hati.

“Masa dulu, cikgu panggil saya Tuanku Abdul Rahman.” Cerita Edry lagi.

“Tuanku Abdul Rahman? Apakah sebabnya kamu dipanggil dengan gelaran itu?" Tanya saya sekadar mahu mendapatkan kepastian.

“Sebab dahulu saya pernah berlakon jadi Tuanku Abdul Rahman.” Jawabnya lagi.

“Ooo, baguslah. Bukankah Tuanku Abdul Rahman itu pernah menjadi perdana menteri Malaysia. Mana tahu suatu hari nanti, kamu pula yang akan menjadi perdana menteri Malaysia.” Kata saya memujuk agar dia terus tersenyum dan tidak berasa sedih dengan panggilan-panggilan yang tidak disukainya.

Itu antara peristiwa yang sangat saya ingat pada hari pertama kami makan bersama. Peristiwa makan bersama ini berlangsung selama tiga hari. Hari pertama dan kedua bersama pelajar lelaki 5 Ali. Manakala pada hari ketiga giliran pelajar perempuan 5 Ali.










Makan bersama dengan indahnya. *Jurufoto adalah Al-Fateh






Pada hari kedua kami menghabiskan waktu rehat bersama, berlaku suatu peristiwa yang apabila dikenang-kenang terasa lucu, tetapi saat mengalaminya hati kecil saya tersentuh.

Ceritanya begini, pada waktu rehat (08 Mac 2012) saya bercadang mahu berehat bersama pelajar perempuan 5 Ali pula. Tetapi meja guru terlebih dahulu dikerumuni pelajar lelaki. Saya tidak sampai hati mahu menyuruh mereka pergi. Ketika itu, seorang pelajar perempuan berkata; “Ustazah, kami mahu juga rasa makan dan rehat dengan Ustazah. Asyik budak lelaki sahaja.”

Allah, serba salah dibuatnya. Bagi melegakan rasa tidak puas hatinya, saya berkata, “Inshaallah, esok Ustazah akan makan bersama pelajar perempuan pula. Ustazah janji.”
“Yeay!” Pelajar perempuan bersorak beramai-ramai.

Ketika kami (saya dan pelajar 5 Ali) memenuhkan meja, Salahuddin juga turut duduk di meja guru. Tetapi, kerana dia tidak mempunyai makanan, rakan-rakanya menyuruhnya bangun meninggalkan meja guru. Saya pula ketika itu, benar-benar tidak perasan  akan peristiwa itu. Hanya menyedari apabila ada seorang pelajar perempuan menjerit, “Ustazah, Salahuddin menangis di belakang!”

Saya hairan, masa bila pula si Salahuddin ke belakang. Tadi elok-elok di sebelah saya. Aik, tiba-tiba hilang? Apabila memandang ke belakang, memang benar Salahuddin sedang menangis. Esakannya kuat sekali sehingga tersedu-sedan. Dia duduk di tempatnya dengan membalikkan badan memandang belakang kelas.

Allah, sayu rasanya. Mana tidaknya, dia seorang pelajar yang sering membuatkan saya tersenyum dan ketawa dengan gelagat-gelagatnya. Belum pernah sekalipun dia membuatkan saya betul-betul marah dengan perangainya. Namun kali ini, dia menangis tersedu-sedan sehingga menitiskan airmata.

Syukur juga ketika itu Al-Fateh baru naik dari kantin langsung ke meja guru. Sebaik Al-Fateh memenuhkan ruang kosong meja, saya berkata kepadanya, “Fateh, boleh tolong Ustazah? Salahuddin menangis, kamu boleh tolong pujuk dia?”

Sebaik mendengar kata-kata saya, Al-Fateh segera bangun. Pinggan berisi mihun Tomyam yang dibeli di kantin, turut diangkatnya. Katanya, “Tidak mengapalah Ustazah, saya makan dibelakang sahaja bersama Fatah.”

Tidak sampai hati melihat mereka berdua, saya lalu bangun menyusul Al-Fateh. Ketika sampai di tempat duduk Salahuddin, terdengar suara Al-Fateh, “Fatah, jomlah kau makan dengan aku.”
“Tak nak. Aku tak nak.” Jawab Salahuddin. Dia masih teresak-esak. Matanya merah baru lepas menangis. Sangat sayu melihatnya.

Saya lalu menghadap wajah Salahuddin. “Salahuddin, mari rehat bersama Ustazah.” Saya berusaha memujuk.

“Tak nak. Saya tidak ada makanan.” Jawab Salahuddin dalam tangisnya yang baru mahu reda.

“Kau kongsi makanan dengan aku, Fatah.” Fateh juga masih berusaha memujuk.

“Tak nak. Aku tak suka mee.” Jawab Salahuddin lagi.

“Baiklah, sekiranya kamu tak suka mee atau mihun tidak mengapa. Ustazah ada nasi lauk ayam. Jom makan dengan Ustazah. Ustazah tak habis makan seorang.” Pujuk saya lagi.

Hari kedua. Salahuddin sudah mula tersenyum dan berkongsi nasi dengan saya
Tangan Salahuddin saya pegang dan perlahan-lahan membawanya ke meja guru. Alhamdulillah, dia menurut tanpa membantah. Al-Fateh juga turut mengikut kami. Nasi bungkus bekalan suami, saya bahagikan bersama Salahuddin dan seorang lagi pelajar 5 Ali. Syukur pada Allah, makan berjemaah kami terasa indah sekali petang hari kedua itu. Semoga sentuhan 'meminjamkan telinga' dan makan bersama akan membuatkan pelajar-pelajar 5 Ali merasai penghargaan kasih sayang gurunya yang kerdil ini.

*Peristiwa hari ketiga makan bersama pelajar perempuan 5 Ali juga mempunyai suatu peristiwa lucu. Inshaallah, nanti sahaja akan saya ceritakan di lain entri. =)

Hari pertama. Abang Ngah, Al-Fateh dan Salahuddin. Kasihan mereka. Oleh kerana meja guru tinggi mereka harus bangun ketika mahu menyuap makanan. =)

Hari kedua; Zack, Aiman dan Edry

Ustazah Siti Khadijah

5 comments:

  1. Alhamdulillah, bahagia sekali melihat. nak join ja rasanya :)... pasti mereka akan ingat kenangan makan dgn Ustazah tersayang depa nih ...

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah, jiwa anak-anak yang suci... dan ustazahnya yg memahami...

    Apabila kita menyayangi, insya Allah kita juga pasti disayangi...

    Ustazah, adakah sekolah agama ini sama seperti sekolah agama Johor?

    ReplyDelete
  3. Uwais93: Amin.

    Cikpuan Zuraini: Senang dan suka sekali membaca respon cikpuan. Tidak pasti pula ustazah, apakah ia sama mahu pun tidak. Kerana ustazah tidak pernah melihat dengan mata sendiri sekolah agama Johor.

    ReplyDelete
  4. emm.tahniah..saya seronok sgt membaca cerita di atas..saya juga sering makan bersama murid2...setiap hari pasti ade murid yg dah tunggu di pintu kelas utk tanya saya mahu beli apa sbb mereka mahu membelikan utk saya..kdg2 saya x lapar pun..tapi melihat kesungguhan mereka..saya minta merka beli sekurang2nya air 50cen dan pasti saya bg upah 50cen..

    saya juga sedih membaca kisah sek ini..saya sebenarnya ada kenangan di situ terutama surau di atas..dulu suami saya guru di situ..dia juga guru yg disayangi murid2nya..mmg dhaif sgt...saya sempat tido di surau tu masa saya mula2 kawin dulu krn menemankan suami mengemas semua brg2nya utk berpindah ke rumah sewa kami di gombak..suami saya menghuni surau tu hampir 2 tahun..

    tapi saya suka guru2 sek ni sbb mereka sgt bersemangat dalam membangunkan sekolah ni...tahniah pada semua terutama mak jah..sampaikan salam sy pada k.imah,fiza,lynn dan semua guru..insyaAllah ada rezeki kami dtg..xsbr nak jumpa ustzh siti khadijah!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...