Saturday, January 5, 2013

Kemuncak Aplikasi Teknik Nabi Muhammad Kepada Pelajar-pelajar 5 Ali

Serasa tidak lengkap catatan setahun yang lalu ke atas pelajar-pelajar 5 Ali tanpa berkongsi pengakhiran daripada kisah-kisah perjuangan mereka. Sebelum memasukkan entri-entri Teknik Nabi Muhammad di sekolah baru, saya memutuskan untuk menutup kisah perjuangan anak-anak 5 Ali di sekolah lama dengan berkongsi pencapaian cemerlang mereka di dalam peperiksaan UPKK (Ujian Penilaian Kelas Kafa) pada akhir tahun 2012 yang lalu.

Jujur saat dimaklumkan oleh rakan guru di sekolah berkenaan keputusan anak-anak 5 Ali, Allah sahaja yang tahu bagaimana situasi saya ketika itu. Selain airmata menggambarkan rasa gembira dan terharu atas pencapaian yang amat memberangsangkan anak-anak 5 Ali, saya hilang suara untuk menyatakan betapa saya bersyukur dengan perubahan mendadak mereka baik dari segi akhlak dan akademik.

Mungkin bagi setengah pihak, apalah ertinya kejayaan anak-anak kelas corot dibandingkan dengan kelas-kelas pertama, kedua atau mungkin ketiga. Bagi diri saya yang bersama mereka berjuang untuk sampai ke tahap ini, ia suatu kejayaan yang amat luar biasa dan boleh dibanggakan.

Kronologi kejayaan anak-anak 5 Ali bermula selepas didorong dengan Teknik-teknik Nabi Muhammad hasil kajian Tim Hadith Psikologi.

Daripada pelajar yang tidak pernah lulus dalam peperiksaan, anak-anak 5 Ali mula lulus dengan pencapaian sederhana. Daripada pelajar yang lulus setakat atas pagar, anak-anak 5 Ali lulus setaraf dengan kelas-kelas hadapan mereka. Malah peratus kelulusan anak-anak 5 Ali jauh lebih baik berbanding dua kelas di hadapan mereka (5 Omar dan 5 Othman). Daripada lulus setaraf, mereka lulus cemerlang di dalam peperiksaan sebenar. Daripada pada mulanya tidak minat membaca dan menghafal, anak-anak 5 Ali sudah suka membaca dan menghafal. Juga daripada pelajar yang tidak mempunyai matlamat hadir ke sekolah, anak-anak 5 Ali mula memahami tujuan mereka hadir ke sekolah.

Tidak perlulah saya bercerita panjang mengenai mereka, kerana saya yakin, para pembaca sudah maklum akan kisah-kisah mereka yang banyak diceritakan di blog ini. Saya sekadar mahu berkongsi keputusan penuh peperiksaan UPKK anak-anak 5 Ali. Inilah kemuncak kegemilangan aplikasi Teknik Nabi Muhammad ke atas mereka. 

Kecemerlangan anak-anak 5 Ali bermula dengan pelajar yang mendapat 7A (paling tinggi) sehingga 1A (paling rendah). Berikut adalah keputusan mereka.

Keputusan penuh peperiksaan UPKK pelajar-pelajar 5 Ali.

Pelajar 5 Ali yang mendapat keputusan 7A
1.Iman Fatini binti Azman @ Iman (7A 1B)
Sekiranya para pembaca masih ingat, cerita mengenai Iman pernah dikongsikan oleh Puan Ainon Mohd. di blog Tim Hadith Psikologi. Iman pelajar pintar yang tidak mahu masuk ke kelas Abu Bakar walaupun keputusannya bagus (baca di sini). 

2.Muhammad Aqiff Hakimi bin Alimiazan @ Aqiff (7A 1B)
Kisah Aqiff saya pernah kongsikan di Fb di awal-awal tahun yang lalu. Aqiff pelajar kelas corot yang berjaya mendapat tempat kedua ketika mewakili sekolah dalam pertandingan Hafazan peringkat Zon Kajang. Dia kemudian mewakili sekolah ke peringkat daerah dalam pertandingan Hafazan. Kisah Aqiff ini juga saya ceritakan dalam entri Teknik Melantik Penolong Guru (baca di sini dan baca di sini).

Pelajar 5 Ali yang mendapat keputusan 6A
1.Afini Afrina Alang binti Khalidin Alang @ Nini (6A 1B)
Nini adalah pelajar kecil molek yang pernah memberikan saya hadiah beg tangan berwarna purple yang saya kongsikan kisahnya di Fb. Nini ini jugalah yang pernah berkata, "Ustazah, oleh kerana semua orang sudah tolong angkat barang-barang ustazah, biar saya tolong angkat ustazah bawa masuk ke dalam kelas." (baca di sini & di sini)

2.Awang Izzuddin Al-Qassam bin Awang Suffian @ Al-Fateh (6A 1B)
Al-Fateh adalah ketua kelas bagi kelas 5 Ali. Kisah mengenainya banyak saya kongsikan di blog. Sekiranya pembaca masih ingat, Al-Fateh adalah pelajar yang bertanggungjawab mengetuai aktiviti 'gosok menggosok meja' semasa bulan Ramadan yang lalu (baca di sini)

3.Muhammad Amir Syazwan bin Marzuki @ Zack (6A 1B 1C)
Zack antara pelajar paling corot dalam kelas 5 Ali. Dalam hampir semua ujian dan peperiksaan, dia akan mendapat nombor 21-25. Namun dalam peperiksaan UPKK sebenar, dia mendapat 6A 1B 1C. Saya seperti tidak percaya. Terbayang-banyang bagaimana dia didorong daripada tidak minat belajar kepada mahu bersungguh-sungguh belajar. Daripada tidak suka menghafal, kepada pelajar pertama yang datang menghafal. Malah, ketika ramai tidak hadir ke sekolah kerana aktiviti di sekolah Kebangsaan, dia tetap hadir mahu belajar. Sebak pula rasanya. (T__T)

4.Muhammad Khairul Anwar bin Mohd Zamri @ Angah 1 (6A 2B)
Angah 1 juga antara pelajar yang mempunyai prestasi lebih kurang sama dengan Zack. Di dalam kelas, Angah 1 berkawan tiga orang; Dia, Angah 2 dan Boboi. Ketiga-tiganya pelajar adalah pelajar prestasi lemah di dalam semua matapelajaran. Dalam peperiksaan UPKK sebenar, Angah 1 mendapat keputusan yang sama sekali tidak dijangkakan.

5.Muhammad Yusri bin Mohd Ridzuan @ Edry (6A 2B)
Edry adalah Penolong Guru Kebajikan bagi kelas 5 Ali. Tugasnya adalah membantu dan mengangkat barang-barang guru. Kisah lucu mengenai pertukaran nama Yusri kepada Edry pernah saya tuliskan di entri tidak lama dahulu. (baca di sini)

6.Nisrina binti Amran (6A 2C)
Nisrina adalah pelajar yang telah berubah hampir 360 darjah. Kisah pelajar yang bernama Nisrina ini amat memberi kesan di hati saya. Dia pelajar yang kerap tidak hadir ke sekolah kerana menghidap satu penyakit berat. Namun tetap hadir ke sekolah setelah menerima sentuhan Teknik Nabi Muhammad yang diaplikasikan kepadanya. (baca di sini)

7.Noor Athirah binti Md Redwan @ Kak Yong (6A 2B)
Kak Yong adalah penolong ketua kelas 5 Ali. Dia pelajar yang suka meraih tangan saya setiap kali berjumpa. Kemudian diciumnya berkali-kali. Memandangkan kami sama tinggi, selalu juga dia berangan mahu menukar posisi dengan saya. 

8.Nur Aisyah binti Rosly @ Ecah (6A 1B)
Ecah adalah Penolong Guru Ucapan di dalam kelas 5 Ali. Dia bertanggunggjawab mengetuai ucapan salam, doa dan terima kasih sekiranya ketua kelas dan penolong 5 Ali tidak hadir.

9.Nurfattahillah bin Mohd Rashaidi @ Salahuddin (6A 2B)
Salahuddin adalah pelajar yang pernah menghafal di celah almari. Dia, Al-Fateh dan Abang Ngah adalah tiga sahabat baik yang selalu melakukan aktiviti bersama. Kalau seorang tidak pakai songkok, yang lain akan ikut. Kisah mengenai Salahuddin banyak saya kongsikan di blog ini. (baca di sini)

Pelajar 5 Ali yang mendapat 5A
1.Ariffah Nasuha binti Nasir @ Sue (5A 3B)
Sue ini pelajar yang sering berebut dengan pelajar-pelajar lelaki untuk membawa barang-barang saya masuk ke kelas. Dia juga akan berlumba dengan pelajar lelaki untuk menjemput saya masuk ke kelas. Sue inilah yang menghantar mesej mengucap terima kasih kerana tahun 2013 ini dia dapat masuk ke kelas 6 Omar. (baca di sini)

2.Muhammad Fadhirul Danial bin Muhammad Feno @ Abang Ngah (5A 3B)
Kisah mengenai Abang Ngah pernah saya ceritakan dalam entri hadith Khalid dan Abdur Rahman bin Auf (baca di sini). Abang Ngah juga pernah mengetuai kelas supaya memboikot saya selepas pergaduhan berebutkan ustazah mereka dengan pelajar 5 Omar tidak lama dahulu.

3.Muhammad Khairul Aiman bin Mazri @ Aiman (5A 2B 1C)
Aiman adalah pelajar yang suka bersongkok senget dan melintang. Kisah Aiman boleh dibaca baca di sini.

4.Nurnazatul Munirah binti Hussin @ Nazatul (5A 3B)
Nazatul merupakan Penolong Guru Alat Bantu Mengajar di dalam kelas 5 Ali. Tugasnya adalah memastikan buku teks, buku latihan sudah berada di atas meja atau dihantar kepada guru.

5.Nurul Dania binti Mohd Radzi @ Nia (5A 3B)
Nia merupakan Penolong Guru Kehadiran. Tugas Nia adalah memastikan dan memaklumkan kehadiran pelajar 5 Ali kepada guru. Kisah Nia yang pandai menghargai gurunya juga pernah saya tuliskan di entri (baca di sini).

Pelajar 5 Ali yang mendapat 4A
1.Fattah Vasya bin Syaiful Hadi @ Fattah (4A 3B 1C)
Fattah adalah pelajar pendiam dan suka melakukan hal sendiri di dalam kelas 5 Ali. Kisah Fattah yang pendiam ini pernah saya kongsikan di entri (baca di sini)

2.Muhammad Syafiz Izwan bin Jelis @ Angah 2 (4A 3B AC)
Angah 2 ialah pelajar yang mudah tersenyum kepada siapa sahaja yang ditemuinya. Kisah pelajar kecil molek ini pernah saya ceritakan dalam entri hadith Khalid dan Abdur Rahman (baca di sini)

3.Nur Nabila binti Atan @ Nano (4A 2B 2C)

4.Nurul Fatihah binti Mataki @ Ea’ah (4A 4B)
Ea’ah adalah penolong ketua kelas dan Penolong Guru Ucapan di dalam kelas 5 Ali. Dia bertanggunggjawab mengetuai ucapan salam, doa dan terima kasih sekiranya ketua kelas tidak hadir.

Selebihnya, keputusan pelajar-pelajar 5 Ali.
1.Danial Hakimi bin Ahmad Nazarman @ Kimi (3A 3B 2C)
Kisah pelajar yang bernama Kimi ini pernah saya kongsikan di Fb (baca di sini)

2.Muhammad Syahmi Irsyad bin Mohd Nazri @ Profesor Syahmi (3A 3B 1C 1D)
Kisah mengenai pelajar yang mahu dipanggil dengan gelaran Profesor Syahmi pernah saya tuliskan dalam entri. Entri cerita Profesor Syahmi adalah entri yang paling popular di blog USK (baca di sini)

3.Nursyamimi binti Norazman @ Mimi (3A 4B 1C)
Mimi ini juga adalah pelajar perempuan yang akan berlumba dengan pelajar lelaki untuk menjemput saya masuk ke dalam kelas ( baca di sini).

4.Muhammad Zulfikal Khir bin Mohd Sufian @ Boboi (1A 4B 2C 1D)
Boboi adalah pelajar 5 Ali yang terkebelakang berbanding yang lain. Boboi tidak pandai membaca Jawi apalagi Bahasa Arab. Namun setelah didorong menggunakan Teknik Nabi Muhammad, Boboi boleh membaca Jawi dan Bahasa Arab walaupun merangkak-rangkak. Keputusan Boboi dalam peperiksaan sebenar menunjukkan peningkatan yang cemerlang. Ini rekod baru bagi pelajar  yang tidak tahu membaca Jawi dan Bahasa Arab seperti dirinya. Keputusannya benar-benar luar biasa.

5. Wan Muhammad Syafiq Iqram bin Wan Md Noor Shamshalimy @ Syafiq(1A 4B 2C 1(th)) 
Syafiq juga seperti Nisrina. Dia kerap tidak hadir ke sekolah. Apabila ditanya apakah sebabnya selalu tidak hadir ke sekolah, dia akan menjawab, “Emak dan ayah saya kerja, ustazah. Saya jaga adik di rumah.”

Inilah 25 orang anak-anak 5 Ali yang telah banyak memberi inspirasi kepada para pembaca blog USK. Kerana cerita-cerita dari kelas corot mereka, Teknik Nabi Muhammad semakin dikenali. Tiada yang mampu saya berikan buat 25 anak-anak istimewa ini melainkan doa yang tidak pernah putus. Sangat sebak apabila ada di antara mereka yang tidak merelakan pemergian saya di sekolah baru. 

Anak-anak 5 Ali yang baik, seandainya kita tidak lagi bersama, ustazah mendoakan kalian menjadi anak-anak yang cemerlang bukan sahaja di dalam pelajaran, tetapi juga seorang hamba Allah yang beriman. Semoga suatu hari nanti, kalian pula bakal mendidik anak-anak ustazah sebagaimana ustazah mengajar dan membimbing kalian. Ibunda gurumu ini amat yakin, kalian berjiwa besar. Sehingga bertemu lagi di lain waktu. Allah berkati dan sentiasa bersama kalian. 

5 Ali dalam kenangan.

“Kejar pelangimu sehingga ke hujung dunia nak!”

Ustazah Siti Khadijah

6 comments:

  1. Tidak terkata,hanya sendu yang terasa. Indahnya perasaan, anak-anak didik menjulang kejayaan. Penat lelahmu pastinya hilang melihat anak-anak didik cemerlang. Inilah tuaian hasil. Menjadi bukti. Biarpun tohmahan, kritikan dan teguran menjadi penghalang perjalananmu, ustazah namun ketepikannya dengan kegigihan dan ketekunan mengamalkan sunnah. Syabas dan tahniah!
    Ingatan terhadap dirimu pasti terpahat kukuh dalam ingatan mereka.Kasih sayangmu pasti terpahat kukuh di hati mereka.
    Kaulah srikandi di dunia dan bidadari syurga di akhirat sana!
    Subhanallah! alhadmulillah! Lailahaillah! Allahuakbar!
    Allhomma solli ala saidina Muhammad.:)

    ReplyDelete
  2. Lepas ni saya akan kebih kerap ke blog ini untuk menjadi anak murid kepada ustazah ...

    ReplyDelete
  3. As salam...terkedu dan bangganya saya dapat membaca blog dan ayat2 cinta ustazah...dah lama saya search pasal pembelajaran anak, tapi sumenya biase je. tapi blog ustazah ni akan saya jadikan rujukan bila nak ajar anak2 saya. TQ, blog yg sangat bermanfaat untuk saya. Semoga Allah balas jasa baik dan ikhas ustazah....

    ReplyDelete
  4. tahniah.salam perkenalan. suteraungu87.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. salam..
    bila ada kelas untuk mempelajari teknik ni ustazah

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...