28
Rabiul Awal 1433 (21 Feb 2012)
Dalam kursus Mendorong Pelajar Kelas Corot yang pernah saya hadiri tidak berapa lama dahulu, terdapat satu teknik yang dapat membantu meringankan beban seorang guru. Dalam lembaran aktiviti ke 8 Mendorong Pelajar Kelas Corot, teknik ini disebut sebagai teknik Menaikkan Self-Esteem (maruah) pelajar. Klik di sini untuk masuk alumni.
Melalui
teknik ini, seorang guru harus mewujudkan jawatan tertentu untuk
beberapa orang pelajar bagi meringankan tugas atau beban yang sebelum
ini menjadi tanggungjawabnya. Kebaikan teknik ini ialah ia dapat
meringankan beban seorang guru, bahkan ia juga dapat mendorong
pelajar yang dilantik sebagai ‘penolong guru’.
Saya
telah berpeluang mempraktikkan teknik ini sebanyak dua kali. Kali
pertama ketika menjadi Fasilitator dan penceramah di UTM, dan kali
kedua, hari ini dalam kelas 5 Ali. Hasil daripada kedua-dua
eksperimen yang dilakukan di UTM dan kelas 5 Ali, memberikan impak
yang positif kepada saya dan pelajar.
Jawatan
adalah sumber self-esteem yang sangat efektif. Apabila seorang
pelajar dilantik memegang jawatan-jawatan tertentu di sekolah, secara
tidak langsung self-esteem atau maruah pelajar akan cepat meningkat
disebabkan jawatan tersebut. Contoh jawatan yang dapat diberikan
kepada pelajar sebagai ‘penolong guru’ adalah seperti;
- Penolong Guru Matematik
- Penolong Guru Membaca dan sebagainya
Bagi
setiap penolong guru, diberikan pula tiga orang anak murid kepadanya.
Dia ditugaskan mengajar atau membimbing anak muridnya sehingga pandai
di dalam bidang tugasnya sebagai penolong guru tersebut. Antara
jawatan yang boleh dicipta oleh seorang guru untuk pelajar yang
menjadi penolong guru adalah seperti:
- Ustaz/ Ustazah hafazan
- Ustaz/ Ustazah tajwid
- Ustaz jawi
- Cikgu sifir
- Cikgu ejaan
- Cikgu kebersihan dan lain-lain lagi
Hari
ini, saya berpeluang menggunakan teknik ini sekali lagi ke atas
pelajar kelas 5 Ali. Sewaktu matapelajaran Hafazan berlangsung,
terdapat tiga orang pelajar kelas 5 Ali yang dapat menghafal
keseluruhan ayat surah Al-Insyiqaq (25 ayat). Sebaik mereka
mengkhatamkan bacaan hafazan surah ini di hadapan saya, saya telah
melantik mereka sebagai penolong guru.
Jawatan
mereka saya namakan sebagai Ustaz dan Ustazah Hafazan. Mereka
bertanggungjawab memastikan dan menyemak bacaan hafazan anak murid
mereka sehingga 15 ayat daripada surah Al-Insyiqaq. Ini akan
membuatkan mereka terdorong dengan sendirinya untuk berusaha
memastikan anak-anak murid mereka dapat menghafal sehingga 15 ayat
tersebut.
Tiga
pelajar tersebut adalah Awang Izzuddin Al-Qassam ( yang mahu
dipanggil dengan nama Al-Fateh), Muhammad Aqif Hakimi (Aqif) dan Iman
Fatini (Iman). Setiap seorang daripada mereka, saya berikan tiga
orang anak murid.
Anak
murid Al-Fateh ialah Edry Abdul Halim, Zack dan Angah 1. Manakala
anak murid Aqif pula ialah Syafiq Iqram, Angah 2 dan Kimi. Sementara
Iman pula, anak muridnya ialah Nini dan Nia. Selebihnya pelajar 5 Ali
saya sendiri yang menyemak hafazan mereka.
Saya
perhatikan, tiga pelajar yang dilantik ini dengan sendirinya
menyedari tugas mereka. Mereka berusaha untuk memastikan anak-anak
murid mereka menghafal sehingga ayat 15 daripada surah Al-Insyiqaq.
Dan ini telah meringankan beban atau tugas saya sebagai seorang guru
hafazan. Seringkali saya kesuntukan waktu untuk mentasmik semua
pelajar setiap kali mata pelajaran Hafazan (Nota Editor : Tempoh masa satu matapelajaran setiap hari hanya 30 minit). Tetapi dengan teknik ini,
masalah yang berlaku sebelum ini telah di dapat di atasi.
Melalui
Al-Fateh, Aqif dan Iman, saya mendapat laporan tentang kemajuan
hafazan pelajar-pelajar 5 Ali yang menjadi anak-anak murid mereka.
“Ustazah,
mereka lagi dua ayat.”
“Ustazah, mereka sudah dapat hafal sehingga 15 ayat.”
Malah
di dalam kelas 5 Ali, pelajar lain yang belum dapat menghafal
sehingga ayat 25 juga terdorong menghafal kerana mahu jadi guru. =)
Kisah
ini berlaku kepada pelajar yang bernama Fadhirul (Abang Ngah) dan
Profesor Syahmi.
Sebelum
saya melantik beberapa orang pelajar 5 Ali menjadi guru Hafazan,
Abang Ngah tidak pernah datang kepada saya untuk memperdengarkan
bacaan ayat-ayat hafazannya. Tetapi tadi, selepas saya mengumumkan
tiga pelajar 5 Ali yang sudah menyelesaikan hafalan surah Insyiqaq
dilantik menjadi guru Hafazan, dia datang ke meja guru untuk
memperdengar ayat-ayat hafazannya.
Ketika
beberapa orang pelajar 5 Ali (yang bukan anak murid ustaz/ Ustazah
Hafazan) tidak juga datang menghafal kepada saya, Abang Ngah datang
kepada saya dan berkata, “Ustazah, biar saya tolong. Saya nak jadi
ustaz Hafazan juga.”
Saya tersenyum dan turut mengumumkan namanya sebagai guru hafazan bagi pelajar 5 Ali yang menghafal bawah dari ayat 10.
Selepas
waktu rehat, saya masuk ke kelas 5 Ali untuk mengajar mata pelajaran
Feqah. Sebelum pelajar memberi salam, saya perasan ada tiga orang
pelajar tiada di dalam kelas. Selepas bertanyakan kepada pelajar yang
ada di dalam kelas tentang keberadaan mereka, barulah terjawab yang
rupanya mereka berada di kelas kosong di sebelah, sedang ditasmik
oleh Abang Ngah. =)
Al-Fateh
dilantik menjadi Ustaz Hafazan 5 Ali
Aqif
juga dilantik menjadi ustaz Hafazan 5 Ali
Iman
(duduk di tengah) juga dilantik menjadi guru Hafazan. Di sebelah
kanan beliau, Nini (anak murid beliau) dan di sebelah kiri beliau,
Nia (juga anak muridnya).
Abang
Ngah menyelesaikan hafalannya kerana mahu jadi Ustaz Hafazan =)
Tahniah Ustazah kerana berjaya mengaplikasi teknik melantik pelajar menajdi penolong guru.Entri ustazah ini memberi idea cara yang sesuai untuk mengaplikasinya. Saya teringat kepada Bean, Hong dan Sin dalam kelas Peralihan. Mereka ada kelebihan iaiatu lebih pandai bahasa Melayu daripada kawan-kawan yang lain tetapi mereka juga yang paling nakal.Ustazah berhadapan dengan pelajar-pelajar Melayu,s aya pula berhadapan dengan pelajar India dan Cina. Kita lihat pula impaknya nanti apabila saya aplikasikan teknik ini.
ReplyDeleteSaya setuju dengan cikgu aniza. Nanti saya mahu cuba teknik ini. Terima kasih kerana memperkenalkan teknik ini pada kami. Mesti akan semakin terdorong anak murid saya nanti.
ReplyDeleteSelamat mengaplikasikasikan teknik ini Puan Khairulaniza & Ustazah Engineer. Inshaallah, saya iringkan usaha kalian dengan doa. Saya nantikan catatan Puan dan Ustazah. =)~Ustazah Siti Khadijah
ReplyDeletesatu teknik yang bijak...semoga segala usaha kita dipermudahkan serta diberkati olehNya
ReplyDeleteAllahumma amin.. amin.. amin. Terima kasih, Cikgu Saiful.
DeleteAssalamualaikum..salam perkenalan untuk semua.Saya juga seorang guru dan ustazah, mengajar kanak-kanak istimewa OKU penglihatan dan pendengaran.Banyak perkongsian yang sangat-sangat memberi kesan kepada rakan-rakan pembaca hingga mencetuskan keterujaan untuk diaplikasikan.Syukur kerana ditemukan dengan blog dan "team" ini=) =)..Semoga Allah s.w.t sentiasa merahmati dan memberi kita ilham untuk mendidik anak-anak dan generasi masa kini dengan berpandukan Al-Qur'an dan Sunnah Nabi s.a.w...
ReplyDeleteCikpuan Siti Fatimah Abd Aziz: Wa'alaiki as-salam warahmatullah. Salam perkenalan kembali kepada cikpuan. Allahumma amin. Saya mendoakan kebaikan untuk cikpuan @ ustazah bersama anak didik. Semoga segala yang tercatat di sini memberi manfaat.
ReplyDeleteSeronok sgt baca... Alhamdulillah. Syukran ya ustazah
ReplyDeleteAssalamualaikum Ustazah,
ReplyDeleteTahniah. Sejuk perut mamawana memabca entri ini. Good Job.
Assalamualaikum, saya mencari tenaga pengajar yang berkelayakkan sebagai,
ReplyDeleteJAWATAN KOSONG :
TIMBALAN PENGURUS
USTAZ / USTAZAH
FULLTIME / PARTIME
Sila bawa Resume dan sessi Interview antara Isnin-Jumaat. Bermula 8mlm.
Kelayakan/kriteria :
Mahir mengajar Al Quran, Tajwid dan Fardhu Ain
Penolong pengurusan
Mahir Komputer/Internet/Website
Bahasa/English
Rajin & mesra
Ada transport sendiri
Ikhlas bekerja
Boleh bekerja lebih waktu.
Overtime di beri.
Boleh mengajar di luar kawasan yg berdekatan.
Gaji : RM1500-RM3000
PUSAT PENGAJIAN AL QURAN
AL Baghdadi Rasta Ttdi KL
No. 2 Plaza Rasta
Jalan Datuk Sulaiman
60000 KL