01
Rabiul Akhir 1433 (22 Feb 2012)
5 Ali adalah kelas paling corot
berbanding kelas-kelas tahun lima yang lain di sekolah saya. Banyak
entri yang saya tulis sebelum ini untuk melaporkan perubahan
sikap dan prestasi pelajar melalui penggunaan teknik Nabi Muhammad,
tidaklah menunjukkan bahawa mereka berubah 100% menjadi pelajar yang
pandai, rajin dan baik. Tetapi perubahan mereka berlaku secara
perlahan-lahan. Berterusan apabila terus dipuji dan dibimbing dengan
kata-kata dorongan yang baik.
Saya
tidak menyangkal, apabila ada guru yang mempertikaikan kelas 5 Ali
masih kelas yang bising, pelajarnya tidak tahu duduk diam, sering
tidak siap kerja rumah dan sebagainya. Itu memang sikap corot mereka.
Saya hanya berusaha membantu mereka mengubah sikap corot mereka
supaya minat belajar, dan usaha itu telah menampakkan hasil
sedikit demi sedikit. Saya sangat bersyukur atas perubahan mereka.
Saya
masih ingat pesanan seorang guru, “Kelas yang bising, bukanlah satu
kesalahan atau dosa.” Seandainya dengan kelas yang bising pelajar
masih dapat menumpukan perhatian kepada pelajaran, apakah bising itu
tetap terus dikatakan sebagai satu kesalahan? Menurut pandangan saya,
situasi guru yang terdidik dengan mengatakan kelas yang bising
merupakan satu kesalahan, sudah tidak lagi relevan apabila teknik
Nabi Muhammad saw digunakan dalam membimbing dan mendorong pelajar
untuk terus belajar.
Dan
situasi inilah yang berlaku di kelas 5 Ali. Sewaktu proses
pembelajaran berlaku, pelajar kelas 5 Ali masih bising, masih ada
yang tidak mahu duduk diam dan masih ada beberapa orang pelajar
mempunyai sejarah ‘tidak siap kerja sekolah’ (tetapi jumlahnya
sudah tidak seramai dahulu).
Selaku
guru baru (berkhidmat hampir sebulan), saya kira telah banyak
perubahan pelajar kelas 5 Ali yang boleh dibanggakan.
Melalui
penggunaan teknik Nabi Muhammad saw, perubahan demi perubahan telah
pun berlaku dalam kelas 5 Ali. Kalau dahulu (dengan guru sebelum
ini) pelajar-pelajar mahu menghafal dua ayat pun susah, dengan teknik
Nabi Muhammad saw, sudah beberapa orang pelajar menamatkan bacaan
hafazan mereka di hadapan saya (boleh
baca di link ini).
Yang masih tidak tamat hafazan juga, paling kurang di dalam kepala
mereka sudah ada berbelas-belas ayat. Dan situasi menghafal ayat
minggu ini, terlupa ayat yang minggu lalu tidak pernah berlaku dalam
kelas 5 Ali melalui dorongan teknik Nabi.
Kalau
dahulu, hanya dua tiga orang pelajar yang menghantar buku tulis
(latihan). Dengan teknik Nabi, hampir kesemua pelajar terdorong
menghantar latihan-latihan yang ditulis meskipun adakalanya kerja
yang diberikan tidak siap dan tepat sepenuhnya.
Kalau
dahulu juga sewaktu guru mengajar, ada yang tidur dan malas-malas di
dalam kelas, dengan teknik Nabi saw, semua pelajar bukan sahaja
memberikan perhatian, bahkan berebut-rebut mengangkat tangan mahu
membaca petikan buku teks dan menyambung bacaan teks rakan-rakan.
Pelajar pemalu juga sudah berani ke hadapan (baca
linknya di sini).
Pendek kata, dengan teknik Nabi Muhammad saw, pelajar kelas corot 5
Ali begitu seronok belajar. Subhanallah, tiada kata-kata terbaik yang
mampu diucapkan selain marilah merakam selawat untuk Rasulullah saw
yang telah memberikan teladan melalui sunahnya.
Untuk
entri kali ini, saya akan berkongsi pula suasana gembira belajar yang
dialami oleh pelajar 5 Ali di dalam kumpulan.
Pada
hari Khamis yang lalu, saya masuk mengajar kelas 5 Ali dengan
cadangan mendorong pelajar belajar di dalam kumpulan. Antara kebaikan
yang ketara menggunakan teknik ini ialah, para pelajar (ahli
kumpulan) akan terdorong bagi mendorong rakan-rakannya di dalam kumpulan
untuk lebih memberi perhatian, mencari jawapan dan membantu
menyelesaikan satu-satu tugas kumpulan.
Sikap
positif ini akan membuatkan mereka seronok belajar. Hari ini saya
telah memberikan tiga soalan mata pelajaran Feqah berkaitan solat
orang uzur kepada pelajar-pelajar 5 Ali. Daripada jumlah pelajar
kelas yang hadir, saya telah membahagikan mereka kepada empat
kumpulan. Dua kumpulan pelajar lelaki, dan dua lagi kumpulan pelajar
perempuan.
Memandangkan
hero-hero kelas 5 Ali mempunyai sikap kreatif dan aktif yang
pelbagai, saya telah meletakkan mereka di setiap kumpulan yang
berbeza. Apabila saya dapat memuji mendorong mereka, dengan mudahnya
mereka akan mendorong rakan-rakan kumpulan yang lain.
Kumpulan
Saifullah. Dari kanan; Aiman, Edry, Al-Fateh, Kimi dan Angah 2.
Al-Fateh yang menjadi ketua kumpulan dengan senang hati menunjukkan
hasil kerja kumpulan mereka.
Al-Fateh
diletakkan bersama Angah 2, Kimi, Edry dan Aiman. Saya mendorong
Al-Fateh dengan berkata, “Fateh, ustazah tahu kamu seorang ketua
kelas yang baik. Apabila kamu telah dapat menjalankan tugas sebagai
ketua kelas yang baik, Ustazah amat yakin, kamu juga tentu akan dapat
menjadi ketua yang baik di dalam kumpulan dengan membahagikan
tugas-tugas kepada ahli kumpulan dengan baik.”
“Aku
tulis jawapan soalan pertama, Kimi dan Angah cari jawapan soalan
kedua. Kau (Edry) dan Aiman cari jawapan ketiga.” Fateh siap
memberi arahan kepada ahli kumpulannya.
Kumpulan
Walid Muslimin. Dari kanan; Angah 1, Zack, Boboi (gambarnya tidak
jelas kerana dia bergerak sewaktu saya mengambil gambar), Fatah (yang
dahulunya pemalu) dan Aqif yang menjadi ketua kumpulan.
Boboi
pula diletakkan bersama Fatah, Aqif, Angah 1 dan Zack. Memandangkan
Boboi adalah pelajar yang paling aktif dan kebiasaannya sering tidak
mahu duduk diam, saya memilih untuk memujinya. Kata saya, “Boboi,
saya suka melihat kamu duduk dengan sopan di dalam kumpulan. Dengan
sikap kamu yang sopan ini, ia kan memudahkan kerja-kerja kumpulan
kamu dilakukan. Dan alangkah bagusnya sekiranya kamu dapat tolong
membacakan jawapan yang dijumpai rakan-rakan untuk memudahkan Aqif
menulis.”
Boboi
tanpa berlengah, menolong membacakan jawapan untuk rakannya. Tidak
ada lagi masalah pelajar berjalan-jalan sewaktu pembelajaran
berlangsung. Sementara pelajar perempuan pula, mereka memang sangat
sporting dan baik. Kerja kumpulan dilakukan dengan baik sekali.
Seperti kebiasaannya, mereka sentiasa patuh menerima arahan saya
tanpa sebarang alasan.
Kumpulan
Ana Muslimah yang sporting. Dari kanan; Mimi, Sue, Nazatul, Nano dan
Ecah.
Kumpulan
Gegirls. Dari kanan, Kak Yong (tidak mahu disnap wajahnya), Nini,
Iman dan Nia. Juga merupakan kumpulan yang sporting.
Empat
kumpulan tersebut telah berusaha mencari nama kumpulan mereka secara
bersama, sekaligus menjawab tiga soalan yang saya berikan juga secara
bersama. Apabila seorang pelajar menulis jawapan yang dijumpai di
dalam buku teks, beberapa ahli kumpulan yang lain pula akan mencari
jawapan soalan-soalan yang lain pula secara bersama. Dengan cara ini,
mereka terdorong memberikan komitmen terbaik untuk setiap kumpulan.
Ketika
proses menjawab soalan secara berkumpulan ini berlangsung, saya
berjalan daripada satu kumpulan kepada satu kumpulan yang lain.
Apabila satu-satu kumpulan mempunyai masalah atau ketidakfahaman
berkaitan soalan yang diberikan, mereka akan mengangkat tangan dan
menanyakannya terus kepada saya yang berlegar-legar mengelilingi
kumpulan-kumpulan mereka (haha, kalau dahulu saya yang dikelilingi
(tawaf) oleh pelajar, kali ini saya pula yang mengelilingi mereka.)
“Ustazah,
nak tulis semua ke? Panjanglah jawapan dia.” Antara soalan yang
paling banyak ditanya pelajar kepada saya sewaktu mahu menuliskan
jawapan atas kertas kosong kumpulan mereka.
“Tidak
perlu menulis semua ayat di dalam buku, anakku, tulis sahaja apa yang
kamu faham daripada jawapan yang kamu jumpa. Itu lebih mudah dan
membuatkan kamu semakin faham bukan?”
“Baik
ustazah!” Mereka begitu gembira sekali menerima respon daripada
saya.
Setiap
kali meronda satu kumpulan, saya akan bertanya, “Boleh Ustazah
lihat jawapan mana yang akan kamu tulis untuk kertas putih kumpulan
nanti?”
Mereka
tanpa segan silu menunjukkan jawapan yang dijumpai kepada saya.
Apabila jawapan yang ditunjukkan itu betul dan tepat, saya akan
memuji mereka, “Bagus! Jawapan kamu ini menunjukkan kamu semua
merupakan pelajar yang menumpukan perhatian sewaktu Ustazah
mengajar di hadapan. Tahniah, kamu telah menjadi pelajar yang
menunaikan amanah seorang pelajar. Sekiranya kamu terus menumpukan
perhatian terhadap pelajaran yang diajarkan oleh semua guru, Ustazah
sangat yakin, kamu akan menjadi seorang pelajar yang berjaya di dalam
peperiksaan UPKK nanti.” Mereka menyambut pujian saya dengan
senyuman yang meleret di bibir dan sikap berlumba-lumba mahu
menyudahkan kerja kumpulan yang diberikan.
Sebaik
waktu mengajar 5 Ali tamat, saya mengumpulkan kertas putih yang telah
berisi jawapan setiap kumpulan. Dalam empat kertas putih tersebut,
ada satu kertas yang dilipat mengikut kreativiti kumpulan. Apabila
membaca nama kumpulan tersebut, tahulah saya itu hasil
kreativiti kumpulan Saifullah. Baru sahaja saya mahu membuka mulut
memuji, “Baa…” Edry telah pun mendahului saya. Katanya, “Saya
tahu Ustazah mahu cakap apa.”
Inilah
hasil
perbincangan kelas 5 Ali di dalam kumpulan. Perhatikan kertas jawapan
kumpulan Saifullah, cantik berlipat dan bersampul. =)
Saya
hanya memandang Edry sambil tersenyum dan berkata, “Apa?”
“Bagus,
saya suka…” Edry menyambung lagi. Kata-katanya mati setakat itu.
Saya
senyum semakin lebar. “Apakah kamu tidak suka mendengar Ustazah
berkata sedemikian Edry?”
“Sudah
tentulah saya suka. Siapa yang tak suka apabila Ustazah puji. Itu
tandanya Ustazah hargai kerja kami.” Hohoho, saya senyum makin
lebar dan dengan sukanya melangkah meninggalkan kelas 5 Ali.
“Barakallahu
fikum (Allah berkati kalian), wahai anak-anakku!”
Perhatikan
wajah khusyuk mereka
Tekun,
sehingga tidak sedar gambar mereka diambil
Boboi,
turut menunjukkan minat membaca jawapan yang dijumpai ahli kumpulan
Saya
suka gambar ini. Aqif dan Fatah (yang dahulunya pemalu) begitu serius
memainkan peranan sebagai ahli kumpulan.
Edry
membantu Al-Fateh membaca jawapan, dan Aiman mencari jawapan bagi
soalan yang lain
Al-Fateh,
mempunyai karisma sebagai ketua kumpulan. Kimi turut memerhatikan
jawapan yang ditulis Al-Fateh. Angah 2 pula terus mencari jawapan.
Ecah
dan Nano, khusyuk berbincang mengenai jawapan
Ustazah Siti Khadijah
Tahniah ustazah!
ReplyDeleteApabila ustazah membandingkan sikap pelajar 5 Ali sebelum dan selepas penggunaan teknik mendorong Nabi, pembaca dapat membayangkan dengan lebih jelas lagi impak positif hasil aplikasi teknik nabi ini.
Memang betul, perubahan tidak berlaku secara mendadak. Namun perubahan yang kecil memberi peluang pujian diberikan lagi dan lagi dan lagi. Lama-kelamaan perubahan akan menjadi lebih besar.
Memang betul, pasti ada guru yang memandang sinis akan perubahan yang berlaku malah mungkin ada yang tidak perasan pun, namun rasanya mahu sahaja dikatakan kepada mereka, kalau tidak berubah lagi, marilah sama-sama kita mengaplikasikan teknik mendorong nabi supaya perubahan berlaku lebih cepat, lebih besar dan lebih ketara. Kalau hanya dalam kelas Ustazah sahaja, jangan hairanlah pelajar akan bersikap positif waktu ustazah sahaja.
Benar seperti kata ustazah, bising bukan satu dosa. Pelajar kelas peralihan saya juga bising.Bising adalah iklan bagi saya. Rancangan yang bagus di tv tentunya ada diselangi dengan iklan. Begitu juga pelajar KP
Teruskan usaha ustazah. Biarlah orang hendak kata apa, yang penting kita doakan agar meerka turut dibuka hati untuk mengikut sunnah nabi.
Puan Khairulaniza: Terima kasih. Saya sangat bersetuju dengan respon Puan. Bukan saya tidak pernah cuba berkongsi teknik ini dengan guru-guru lain, pernah Puan. Tetapi reaksinya sangat tidak menyokong. Saya pernah berbincang dengan Puan Ainon mengenai perkara ini, solusinya, saya dan Puan Ainon bersetuju untuk saya terus menggunakan teknik Nabi ini biarpun sendirian. Inshaallah, saya percaya dan yakin, mereka akan nampak sedikit masa lagi. Terbaru, Penolong Kanan sekolah saya juga sudah membaca blog ini. =)
ReplyDelete*Semalam saya masuk kelas 5 Ali, ada seorang palajar bertanya, "Ustazah, buku ini nak tulis nama yang ustazah panggil atau nama sebenar?"
Jawab saya, "Nama sebenar. Sekiranya ditulis nama panggilan, bimbang guru-guru lain tidak tahu sekiranya buku itu hilang."
"Ustazah Elly tahulah ustazah. Kami pun terkejut apabila ustazah Elly panggil Yusri dengan nama Edry."
Selepas mengajar, saya bertemu PK. Ternyata benar, beliau mengetahui nama panggilan tersebut selepas membaca blog ini. Hehehe.
Saya sentiasa membaca setiap perkataan dalam laporan puan. Saya sangat teliti membaca dialog yang puan ucapkan kepada pelajar, kerana itu adalah elemen paling penting yang mesti dikuasai oleh guru yang menggunakan teknik Nabi.
ReplyDelete1. Saya belum pernah terbaca puan menggunakan frasa dan ayat negatif, meskipun semasa mahu mengawal tingkah laku negatif pelajar.
2. Semua ayat pujian yang puan ucapkan sentiasa memberikan impak tingkah laku yang dipuji.
3. Semua pujian yang puan berikan adalah terhadap perbuatan dan hasil kerja pelajar yang dipuji.
4. Semua pujian itu puan ucapkan secara serta-merta dan terbuka.
5. Puan mengulang-ulang frasa pujian, sehingga pelajar boleh menghafal dan dapat meneka apa yang puan akan ucapkan. Ini sangat bagus kerana apabila pelajar dapat meramalkan kata-kata pujian yang mereka akan terima, hal itu mendorong mereka berusaha demi mendapatkan kata-kata pujian itu!
NOTA: Mohon ditag saya apabila puan menulis posting baru....
This comment has been removed by the author.
ReplyDeletetahniah dik ... teruskan perjuangan.
ReplyDeletePuan Ainon Mohd.: Subhanallah, Puan sangat teliti. Saya sangat suka dengan respon yang Puan berikan. Membuatkan saya mahu terus menuturkan kata-kata positif mendorong pelajar dan membimbing pelajar corot dengan sabar biar apa juga ujian yang datang. Terima kasih Puan. =)
ReplyDeletePuan Ainon Mohd.: Inshaallah, selepas ini pasti suami saya akan tag Puan. Malam kelmarin internet meragam lagi, maafkan kami. =)
ReplyDeleteTiang Seri: Terima kasih, Puan. Mohon doanya.
ReplyDeleteEdry juga sudah pandai memuji Ustazah kesayangannya...
ReplyDelete