Tuesday, February 21, 2012

Impak Teknik Nabi di Dewan - Memberi Perhatian Selepas Dipuji


Impak Teknik Nabi di Dewan

MEMBERI PERHATIAN SELEPAS DIPUJI

24 Rabiul Awal 1433 (17 Feb 2012)

Hari ini merupakan hari paling sibuk bagi guru-guru yang menjadi guru kelas di sekolah saya. Seawal mata pelajaran pertama, setiap guru kelas tahun lima dan enam diarahkan turun ke dewan bersama pelajar kelas masing-masing bagi menyertai bacaan surah Yasin. Amalan membaca surah Yasin pada setiap hari Jumaat adalah satu mata pelajaran wajib di sekolah kami.

Selesai majlis pembacaan surah Yasin bersama pelajar. Semua murid tahun lima diarahkan menunggu di dewan bagi taklimat buku teks dan taklimat pengisian borang Ujian Penilaian Kelas Kafa (UPKK). Guru yang bertanggungjawab memberi taklimat adalah seorang guru tahun lima. (Bukan saya)
Guru-guru suka berleter dan memarahi pelajar. Lebih teruk lagi, ada yang suka merotan dan memberi hukuman fizikal kepada pelajar.
Gambar Ihsan : Tim Hadith Psikologi dan Tuan Razali Rasyad Kelinci

Keadaan pelajar tahun 5 yang duduk di dewan pada mulanya agak terkawal. Namun, lama-kelamaan menjadi tidak terkawal. Pelajar-pelajar mula membuat bising dan membuat perangai sendiri. Taklimat yang sedang disampaikan oleh guru bertanggungjawab, tidak lagi mendapat perhatian mereka. Apabila pelajar-pelajar mula bermain dan membuat bising, seorang guru yang duduk bersebelahan dengan guru yang sedang menyampaikan taklimat, memarahi mereka menggunakan pembesar suara. Setelah dimarahi, pelajar-pelajar diam sekejap, tetapi kembali membuat perangai masing-masing tidak lama selepas itu.

Ketika itu hati saya berdetik, “Alangkah bagusnya sekiranya teknik Nabi Muhammad saw dapat digunakan oleh guru tersebut.” Namun apakan daya, ia hanya tersimpan jauh di sudut hati.

Bagi membantu mengawal pelajar-pelajar yang bising, saya berjalan ke arah beberapa orang pelajar yang sedang bersembang. Sebaik saya berada di hadapan mereka, mereka mendiamkan diri. Fikir saya, barangkali mereka diam kerana takutkan saya.

Sejak mempelajari teknik Nabi Muhammad saw, saya sebolehnya tidak mahu ada pelajar yang takut dengan saya. Tetapi saya mahu mereka melakukan sesuatu yang baik kerana terdorong dan hormatkan guru-gurunya. Lalu saya tersenyum memandang pelajar-pelajar yang bersembang tadi (kini sudah duduk diam). Dalam kepala terfikir-fikir, sikap mendiamkan diri pelajar-pelajar berkenaan harus dipuji untuk mendorong mereka tidak bersembang kembali selepas saya pergi daripada tempat mereka.

Saya suka kamu menumpukan perhatian kepada taklimat yang sedang disampaikan. Dengan menumpukan perhatian kepada taklimat yang sedang disampaikan, saya yakin kamu tidak akan salah mengisi borang UPKK di rumah nanti. Tahniah, kamu sedang belajar menjadi seorang pelajar yang mendengar arahan guru dengan baik. Saya kagum.” Pelajar-pelajar itu senyum sahaja mendengar pujian saya. Sebaik saya mengangkat kaki daripada tempat mereka, saya perasan (dengan cara memerhati daripada jauh) mereka tidak lagi bersembang. Mereka tekun mendengar taklimat yang sedang disampaikan.

Mudah bukan teknik Nabi. Puji perbuatan baik pelajar (action), “Saya suka kamu menumpukan perhatian kepada taklimat yang sedang disampaikan.”

Sebutkan impak (kesan) daripada perbuatan baik yang dilakukan; “Dengan menumpukan perhatian kepada taklimat yang sedang disampaikan, saya yakin kamu tidak akan salah mengisi boring UPKK di rumah nanti. Tahniah, kamu sedang belajar menjadi seorang pelajar yang mendengar arahan guru dengan baik. Saya kagum.”

Hasil pujian kepada perbuatan baik yang mereka lakukan “Saya suka kamu menumpukan perhatian kepada taklimat yang sedang disampaikan.)”, bukan puji tuannya (seperti; “Kamu bagus! Kamu pandai) + menyebutkan impak (kesan daripada perbuatan tersebut), = (hasilnya) pelajar-pelajar terdorong menumpukan perhatian sehingga taklimat selesai.

Formulanya :

[Puji perbuatan baik (- puji orangnya) + nyatakan impak perbuatan baik] = Hasil

Ustazah Siti Khadijah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...